گرچه هر زمان که سخن از انتخابات 1400 به میان می‌‌آید تمامی اذهان به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم معطوف می‌شود و به عبارتی انتخابات 1400 با ریاست‌جمهوری گره خورده است اما این مساله نباید ما را از ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا غافل کند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، جایی که اصولگرایان همسان با ریاست‌جمهوری برای این انتخابات نیز درصدد برنامه‌ریزی جهت حضوری موفق و تاثیرگذار هستند تا در راستای گام بلندی که برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری در قرن جدید برمی‌دارند 21 کرسی شورای شهر تهران و شهرهای تاثیرگذار را از آن خود کنند. این در حالی است که عدم موفقیت دولت در تحقق وعده‌ها و ایجاد نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی در جامعه باعث شده تا مردم نگاه مثبتی به اصلاح‌طلبان نیز نداشته باشند. هرچند که به قرائت برخی عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم نیز چنگی به دل نزد و خود یکی از عوامل کاهش چشمگیر مشارکت مردم در انتخابات مجلس را رقم زد. از طرف دیگر مشکلات شهری تهران که مسئولان شهرداری و شورای شهر نیز بدان اذعان دارند باعث شده تا جامعه نسبت به مدیریت شهری اصلاح‌طلبان با دیده تردید بنگرد. گرچه اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری عملکرد نسبتا مطلوبی داشتند. با این حال اصلاح‌طلبان درصدند تا هم‌راستا با تلاش برای حضور قدرتمند در انتخابات ریاست‌جمهوری؛ شوراها را نیز فراموش نکنند و همچنان این سنگر را برای خود محفوظ بدارند. باید دید بالاخره در این رقابت سخت در نهایت اصلاح‌طلبان موفق به تکرار موفقیت‌های 96 خواهند شد یا ستاره بخت و اقبال اصولگرایان خواهد درخشید.

پـیـشـنـهـادات زیـادی برای سرلیستی دارم

نایب‌رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان در خصوص برنامه آینده اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر در سال 1400 اظهار داشت: بنده از برنامه‌های پیش روی جریان سیاسی متبوع خود در خصوص شورای شهر بی‌اطلاع هستم. خبرآنلاین نوشت، مهدی چمران درباره توانایی اصولگرایان برای کسب اکثریت قاطع شورای شهر گفت: باید افراد مختصص، دلسوز و کاردان پا به عرصه بگذارند تا بتوانند در شورای شهر منشأ خدمت به مردم شوند. رئیس سابق شورای شهر تهران در مورد پیشنهادات به وی برای سرلیستی انتخابات شوراها در 1400 بیان کرد: پیشنهادات زیادی تاکنون مطرح شده است، اما بنده در این خصوص تصمیمی نگرفته‌ام. چمران در خصوص ترکیب احتمالی شورای شهر تهران در دوره بعدی، بیان کرد: اینکه ترکیب شورای شهر در سال 1400 به‌صورت مطلق در اختیار یک جریان سیاسی قرار بگیرد به‌راحتی قابل پیش‌بینی نیست و در این امر موضوعات مختلفی از جمله نگاه مردم به کاندیداهای احتمالی دخیل است. این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص ارائه یک لیست مشترک برای دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر در سال 1400 از سوی اصولگرایان، تصریح کرد: تصمیمات این‌چنینی نیازمند بررسی است و باید به اقتضای شرایط انتخاباتی در خصوص آن تصمیم‌گیری کرد.

پایبندی اصلاح‌طلبان به میثاق‌نامه 96

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص برنامه اصلاح‌طلبان برای حفظ جایگاه خود در شورای شهر ششم تهران، گفت: موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران وابسته به دو موضوع مهم است؛ نخست اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 آیا اصلاح‌طلبان فعال خواهند بود و دوم اینکه مردم تمایلی به مشارکت جدی در عرصه انتخابات دارند. سید محمود میرلوحی یادآور شد: انتخابات مجلس در اسفندماه سال 98 با مشارکت بسیار پایین مردم مواجه شد که همین موضوع باعث شد که اصلاح‌طلبان نتوانند توفیقی حاصل کنند. البته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز به دلایلی در اسفندماه فعالیت انتخاباتی انجام نداد که همه این عوامل باعث شد تا جریانی که عدم مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی را یک مسیر برای توفیق خود می‌داند، پیروز انتخابات شود. عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اعضای فعلی شورای شهر تهران از روز نخست بر میثاق‌نامه‌ای که از روز اول بر آن متعهد شده بودند پایبند ماندند. اصلاح‌طلبان در شورای شهر تلاش کردند تا تمامی فعالیت خود را معطوف به خدمت‌رسانی در شهر تهران کنند. میرلوحی با اشاره به وجود برخی فشارها بر اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران، بیان داشت: در پاره‌ای از اوقات برای اجرای برخی از طرح‌ها فشارهایی بر اعضای شورای شهر وارد شد که هیچگاه اصلاح‌طلبان در مسیر مبارزه با رانت و مسائل این‌چنینی کوتاه نیامدند. وی با اشاره به مشکلات اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا و خروج ایالات‌متحده از برجام و همچنین شیوع بیماری کرونا در سه سال اخیر عاملی شد تا اعضای شورای شهر تهران نیز برای انجام فعالیت‌های خود با مشکل مواجه شوند، اما با همین شرایط نیز تلاش شده تا خروجی قابل قبولی از فعالیت‌های انجام شده حاصل شود. هرچند هنوز نواقصی در شهر تهران از جمله موضوع حمل‌ونقل عمومی وجود دارد. عضو‌حزب اتحاد ملت درباره احتمال حضور اصلاح‌طلبان با لیست واحد در انتخابات پیش رو عنوان کرد: اصلاح‌طلبان حاضر در شورای شهر تهران هیچگاه به‌صورت انفرادی عمل نخواهند کرد و منتظر خواهند ماند تا جریان اصلاحات برای راهبرد پیش‌رو تصمیم‌گیری کنند. وی تصریح کرد: اعضای شورای شهر تهران امروز نیز همچنان بر میثاق‌نامه‌ای که با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان امضا کرده‌اند پایبند هستند و خارج از چارچوب‌های تعریف‌شده اولیه حرکت نخواهند کرد. علاوه بر این اعضای شورای شهر تهران به صورت شفاهی به مردم متعهد شده‌اند تا لحظه آخر خدمت‌رسانی کنند. میرلوحی تاکید کرد: افراد باتجربه‌ای در شورای شهر تهران حاضر هستند که هیچگاه تمایل به تک‌روی در سال 1400 ندارند. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردم در انتخابات سال 1400 بالا باشد، به گواه ادوار مختلف انتخابات؛ این اصلاح‌طلبان هستند که شانس بیشتر برای پیروزی دارند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا