معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اعلام آمار بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ مطابق استاندارد سازمان جهانی بهداشت است و برای ایجاد ترس و وحشت در مردم نیست بلکه هدف برنامه ریزی و کنترل ویروس کروناست .

یزدفردا: دکتر محمدرضا دهقان عصر پنجشنبه در نشست ستاد مقابله با شیوع کرونا شهرستان ابرکوه ، افزود: مهمترین عاملی که در کاهش میزان مرگ و میر افراد مبتلا به این ویروس بسیار موثر است، بیماریابی به موقع است .

وی خاطرنشان کرد: با شناسایی افراد مبتلا می توان حتی آنها را سرپایی درمان کرد با قرنطینه فرد در منزل ، ۸۵ تا ۹۰ درصد افراد بی نیاز از بستری هستند.

وی با قدردانی از دادستان عمومی و انقلاب ۱۰ شهرستان استان در همکاری برای پیشگیری از شیوع بیماری خطاب به مسوولان قضایی اظهار کرد: بیمارانی که شناسایی و تست آنها مثبت است بایستی ۱۴ روز در مکان های مناسبی قرنطینه شوند ، در غیر این صورت تهدیدی علیه سلامت عمومی هستند و می توان آنها را با صدور حکم جلب احضار کرد .  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  یزد ، ادامه داد: باید آحاد مردم و مسوولان تلاش و همکاری کنند تا بیماری کنترل شود و این مهم در واقع حمایت معنوی از کادر بهداشتی و درمانی استان است.

همچنین در ادامه دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه ،افزود: مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی کارکرد افراد تحت امر خود را در مدیریت پیشگیری از انتقال و شیوع کرونا نسبت به ارباب رجوع ملاک عمل قرار دهند.

میثم رنجبر با قدردانی از اصناف و مجموعه اداره صنعت و معدن و تجارت (صمت) شهرستان گفت: اصناف از قشرهای زحمتکش جامعه هستند و در مقابله با شیوع این بیماری همکاری خوبی دارند.

آرامستان های ابرکوه محصور شود

دادستان ابرکوه با اشاره به حضور بیش از ۴۰۰ نفر در آرامستان ابرکوه در برخی موارد، افزود: شهرداری ها و دیگر مسوولان و متولیان امر بایستی آرامستان های  شهرستان را محصور کنند تا طرح محدودیت رفت و آمد در این مکان ها اعمال شود.

رنجبر از رییس ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا ابرکوه خواست ، نسبت به محصور کردن آرامستان های شهرستان دستور و پیگیری لازم را انجام دهد.

دادستان ابرکوه در ادامه با اشاره به شرایط موجود از لحاظ شیوع کرونا تاکید کرد : نبایستی بازار روز در شهرستان رونق داشته باشد ، تجمع مردمی در بازار روز و محل های مشابه آن و خودروهای سیار که اقدام به فروش اجناس مصرفی مردم می کنند جلوگیری شود و  مقرر شد ضابطان قضایی هم در این مورد برخورد قانونی انجام دهند.

وی تاکید کرد: مسوولان ستاد مقابله با شیوع کرونا باید مانع برپایی بازار روز و عرضه خرده فروشی کالا از سوی رانندگان تعدادی از خودروها در گوشه و کنار شهر فعالیت دارند، بشوند ادامه چنین فعالیت هایی تهدید جدی علیه سلامت عموم و هم جرم مشروط است.

وی تجمع خانوادگی و برگزاری چند مورد جشن عروسی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: بایستی جلوی این کارها و حتی تجمع مردم در باغ ها با تشکیل کارگروه ها گرفته شود.

همچنین رییس شبکه بهداشت و درمان ابرکوه در ادامه با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به کرونا گفت: حال و روز این منطقه ، نگران کننده است.

دکتر عبدالحسین اکرمی ، افزود: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون ۲۲۰ نفر( ۱۹درصد) که تست آنها مثبت بود، در بیمارستان بستری شدند و ۹۳۹ نفر نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

آزمایش مثبت ۳۷۴ نفر در آبان ماه 

وی ، اظهار کرد: در مجموع هزار و ۱۵۹ نفر از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر که تست آنها انجام شد، مثبت بود.

اکرمی خاطرنشان کرد: در حالیکه از اسفندماه پارسال تا پایان مرداد ماه امسال آزمایش ۲۳۱ نفر مثبت بود و تنها در ماه شهریور موارد مثبت به ۱۰۵ نفر رسید و مهرماه گذشته آزمایش ۵۱۵ نفر مثبت گزارش شد در حالی که از ماه جاری تا امروز( پنجشنبه )  تست ۳۷۴ تن مثبت اعلام شده است.

به گفته این مسوول شبکه بهداشت و درمان ابرکوه از زمان شیوع کرونا تاکنون ۳۱ نفر فوت کردند و  ۵۲ بیمار مشکوک هم به صورت بهداشتی دفن شدند.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک باید هنگام خروج از منزل تا زمان برگشت از سوی  مردم برای کننرل بیماری رعایت شود ، اضافه کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی الزامی است.

اکرمی ادامه داد: حتی المقدور اگر مردم کاری ندارند از منزل خارج نشوند و برگزار نشدن تجمع های خانوادگی و لغو عروسی ها و مطالبه گری مردم به رعایت مسایل بهداشتی از جمله مواردی است که بایستی در تحقق پروتکل بهداشتی رعایت شود.

۶۲ بیمار کرونایی در بیمارستان بستری هستند

همچنین رییس بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) ابرکوه ،گفت:هم اکنون ۶۲ فرد مبتلا به کرونا در این واحد بهداشتی و درمانی بستری هستند.

دکتر علی اکبر عسکرنژاد ،جهش ویروس کرونا در این شهرستان را وحشتناک توصیف کرد و  افزود: به همین جهت شاهد افزایش بیماران بستری هستیم.

وی ادامه داد: به علت افزایش چشمگیر بیماران بخش آی. سی .یو بیمارستان به بخش سی.سی. یو کرونا تبدیل شده است.

این مسوول ادامه داد: باتوجه به اقدامات خوبی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد ، بخش آی. سی. یو دوم بیماران کرونایی در حال راه اندازی است و تجهیزات لازم از سوی دانشگاه در اختیار بیمارستان گذاشته شد.

رییس بیمارستان ابرکوه با اشاره به مشکل کمبود اکسیژن مورد نیاز بیماران بدحال یادآور شد: دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتری که با همکاری مسوولان و مشارکت خیران تهیه و تحویل بیمارستان شد ظرف چند روز آینده راه اندازی می شود .

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا