همیشه موقع بارندگی شاهد سوانح رانندگی مانند لیز خوردن و یاواژگونی خودروها هستیم که این موضوع به خصوص در فصل سرما با جراحات و یا کشته شدن سرنشینان خودرو همراه بوده است.

به گزارش رفسنجان فردا؛ با توجه به شروع بارندگی در رفسنجان، توجه به توصیه های هواشناسی برای رانندگی در هوای بارانی ضروریست.

با سرد شدن هوا، احتمال بارش نزولات آسمانی در نیمه دوم پاییز و فصل زمستان قوت می گیرد و رانندگان باید از همین حالا به فکر ایمنی خودرو و نحوه رانندگی در این فصل باشند.

ویروس کرونا شرایطی را بوجود آورده که توصیه می شود از سفر های غیر ضروری خودداری کنید اما اگر مجبور شدید در جاده رانندگی کنید باید از همین امروز زنجیر چرخ را داخل جعبه خودرو قرار دهید.

داشتن لاستیک مناسب و سالم بودن خودرو و همراه داشتن تجهیزات ایمنی و لباس گرم نیز از دیگر ملزومات تردد در جاده ها در فصل سرماست.

مهمترین نکته در فصل سرما، رانندگی در شرایط بارندگی است چون در این زمان میزان اصطکاک لاستیک با آسفالت به حداقل رسیده و تا حدی کنترل خودرو از دستتان خارج می شود.

موقع رانندگی در جاده به خصوص در گردنه ها و ارتفاعات، اگر با بارش باران یا برف و یا یخ زدگی روبرو شدید، باید دو مولفه " سرعت مطمئنه" و " فاصله طولی مناسب" را رعایت کنید. به هر حال در بارندگی باید سرعت خودرو به مراتب کمتر از سرعت در جاده خشک باشد.

هنگامی که سطح معبر را آب فرا گرفته باشد، چنانچه با سرعت زیاد وارد آب شوید، آب موجود میان لاستیک و جاده قرار گرفته و اصطکاک خودرو با آسفالت به صفر می رسد و در این حالت خودرو بر روی لایه ای از آب حرکت می کند.

در این شرایط باید حتما با سرعت مطمئنه حرکت کرد و از گردش به چپ و راست خودداری کنید و با رعایت فاصله طولی نیز می توان از برخورد با سایر خودرو ها جلوگیری کرد. 

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا