رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه با اشاره به آغاز بذرپاشی در مراتع ، گفت : برای اجرای این طرح ۱۰ میلیارد ریال بودجه از محل صندوق توسعه ملی در این شهرستان اختصاص یافت.

یزدفردا: مرتضی سعیدی با بیان اینکه این طرح با هدف تقویت پوشش گیاهی منطقه آغاز شد و به مدت سه ماه  ادامه دارد، افزود:  طرح یادشده در۶۰۰ هکتار از مراتع عرصه های علی‌آباد و غرب این شهرستان اجرا می شود.

وی  اظهار کرد : استفاده از بذر گیاهان قیچ ، قلم ، درمنه و آنغوزه شیرین با اجرای طرح عملیات بیولوژیکی گیاهان مرتعی انجام و در این عملیات هزار و ۲۰۰ کیلوگرم بذر گیاهان یادشده از سوی پیمانکاران در مراتع منطقه پاشیده می شود.

این مسوول با بیان اینکه گیاهان مرتعی از گونه‌های سازگار و متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی شهرستان  است ، اضافه کرد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه ‌خشک استان یزد و تداوم پدیده  خشکسالی در ابرکوه، زادآوری آنها کم شده است.

رییس منابع طبیعی ابرکوه مراتع را مهم‌ترین ذخایر عرصه های طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: اهمیت پوشش گیاهی مراتع در تولید خوراک دام ، نفوذ آب باران در خاک، تولید گیاهان دارویی، اشتغال‌ های جانبی و آثار زیست‌ محیطی است که در تولید اکسیژن و کاهش گاز دی‌اکسید کربن نیز نقش موثری دارد.

وی با اشاره به اینکه قیچ ، قلم ، درمنه و آنغوزه شیرین دارای ویژگی های گیاهی و مرتعی است ، خاطرنشان کرد: تنها آنغوزه شیرین خاصیت دارویی و صنعتی دارد .

سعیدی برای حفظ منابع طبیعی و مراتع از روستاییان درخواست کرد ،هرگونه تخریب و تصرف و برداشت غیرمجاز از منابع طبیعی و مراتع را با سامانه ۱۵۰۴، یا با شماره تلفن ۰۳۵۳۲۸۲۱۳۳۴ اطلاع رسانی کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا