مشرف رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان یزد با بیان اینکه تعادل بازار میوه با دولتی‌هاست نه استان‌ها، گفت: بحث صادرات میوه از سیاست‌های کلان کشور است.

یزدفردا: حسین مشرف با بیان اینکه علت گرانی میوه در طول ماه‌های اخیر به دلایل مختلفی بستگی دارد اظهار داشت: کاهش میوه‌های سردرختی مثل سیب و پرتقال و غیره و همچنین بحث صادرات از عمده دلایل افزایش میوه است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار استان یزد اضافه کرد: افزایش کرایه، افزایش دستمزد کارگران، افزایش چندین برابری قیمت کود و سم و ... سبب شده که امروز باقیمت بالای میوه در کشور مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه طبق شنیده‌ها صادرات میوه فعلاً ممنوع شده است، گفت: طبق شنیده‌ها با ممنوع کردن صادرات میوه شاهد متعادل شدن قیمت میوه‌هایی مانند پرتقال در تهران بودیم.

مشرف در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان برای صادرات میوه قوانینی وضع کرد؟ گفت: بحث قوانین برای صادرات میوه، سیاست کلان کشور بوده و استان‌ها در این مسئله دخیل نیستند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار استان یزد اعلام کرد: صادرات به‌گونه‌ای است که وقتی قیمت میوه در کشور کم و کشاورز دچار ضرر و زیان می‌شود، صادرات را آزاد می‌کنند تا کشاورز با مشکل مواجه نشود و وقتی هم قیمت بالا می‌رود صادرات ممنوع می‌شود تا مصرف‌کننده داخلی هم با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: برای صادر کردن و تعادل بازار داخلی تنها دولتمردان باید تصمیم‌گیری کنند و در این مورد استان‌ها هیچ‌گونه دخالتی نمی‌توانند داشته باشند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا