مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان این شهرستان در سال زراعی جاری ۱۳ هزار تن محصول پیاز از ۱۵۰ هکتار زمین های زیرکشت این گیاه برداشت و به بازار مصرف عرضه کردند که این میزان تولید نسبت به پارسال ۲۰ درصد کاهش دارد.

یزدفردا: حسن زارع تغییر الگوی کشت توسعه کاشت محصولات کم آبخواه و پر آبخواه بودن پیاز را از جمله علت کاهش تولید این محصول ذکر کرد.

وی با بیان اینکه پیاز بیشتر در مزارع «اَردی » بخش بهمن و علوی بخش مرکزی ابرکوه کشت می شود، اظهار کرد: می توان با توسعه «کشت نشایی» تولید این محصول در واحد سطح را افزایش داد.

وی بابیان اینکه این شهرستان در تولید محصول پیاز مقام نخست را در میان ۱۰ شهرستان استان یزد دارد ، ادامه داد: محصول پیاز ابرکوه شیرین و از ‌طعم خاصی برخوردار است و علاوه بر مصرف مردم منطقه در بازار شهرهای همجوار عرضه می‌شود.

این مسوول با اشاره به اینکه افت سطح آب‌های زیرزمینی و تداوم ۲دهه پدیده خشکسالی مشکل کشاورزان منطقه را دو چندان کرده است ، تصریح کرد: کاشت محصول کم آبخواه با ارزش افزوده شامل محصول گلخانه‌ای ، پسته و زعفران است و توسعه آبیاری نوین به کشاورزان توصیه می‌شود.

زارع  با بیان اینکه سالانه حدود ۷۰ هزار تن انواع محصول باغی در این شهرستان از ۱۰ هزار هکتار باغ های این شهرستان برداشت می شود،  افزود: افزون بر ۸۰ درصد محصولات علاوه بر عرضه به بازار برخی استان ها، به دلیل کیفیت بالا به خارج از کشور عمدتا به حوزه خلیج فارس صادر می شود.

زارع عمده محصول شهرستان را انار، پسته ، زردآلو ، هلو، انجیر، پسته ، بادمجان و گوجه فرنگی ذکر کرد که متوسط تولید برخی از این محصولات تا چند برابر در واحد سطح است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا