فرماندار ابرکوه گفت: از محل اعتبار صندوق توسعه ملی ۱۳.۵ میلیارد ریال با مساعدت دولت در اجرای سه پروژه آبخیزداری با هدف افزایش سطح آب سفره های زیرزمینی و جلوگیری از نفوذ سیلاب به مرکز شهرستان و شهر مهردشت هزینه شد.

یزدفردا: محمد کاظمی نسب با قدردانی از تلاش کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان افزود: این پروژه ها در ۲ حوزه غرب ابرکوه و علی آباد بخش بهمن اجرا شد که  نقش اساسی در جلوگیری خسارت سیل در محدوده مسکن مهر، آزادگان ، ولایت و محله گلکاران ابرکوه و همچنین شهر مهردشت مرکز بخش بهمن داشت.  

وی اظهار کرد: این پروژه ها شامل  ساخت چهار آبگیر با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب ، پروژه هرز آب در سطح هزار هکتار اراضی در غرب ابرکوه  و کنترل روان آب ها در سطح ۶۲۰ هکتار اراضی است.

رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه در  ادامه با تاکید بر اینکه این شهرستان از لحاظ منابع آبی عمدتا به شمال استان فارس متکی است ، خاطرنشان کرد: گرچه سیل به برخی از زیرساخت ها خسارت عمده ای وارد کرد ، اما این شهرستان که در بعد کشاورزی از لحاظ منابع آبی فقیر است و کشاورزان بیش از ۲ دهه با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند، سیل برای تقویت آب سفره های زیرزمینی نیز موثر است.

کاظمی نسب تصریح کرد: بر اثر تداوم خشکسالی و افت ۲۱ متر سطح آب سفره های زیرزمینی حدود ۴۰ فروچاله در شهرستان ایجاد شد و با وجود کم آبی ، کشاورزان با خاموش کردن چاه های کشاورزی در فصل زمستان برداشت آب را از  سال ۱۳۹۵ مدیریت می کنند.

آبگیری ۲۳سد و بندخاکی

فرماندار ابرکوه تصریح کرد: در مجموع ۲۳ سد و بند بتنی و خاکی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره منابع آب ابرکوه با ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت برای ذخیره سازی و مهار روان آب و سیلاب در سال های اخیر ساخته شد که هفته گذشته در جریان بارندگی با جاری شدن سیلاب آبگیری شد.

وی اضافه کرد: سد و بندها در روستاهای اسفندآباد ، هارونی ، بداف ، احمدآباد ، فیروز آباد ، رحیم آباد ومناطق «پوزه سیاه و پوزه سفید» ، غرب و شرق ابرکوه قرار دارد.

کاظمی نسب  بابیان اینکه این شهرستان تحت تاثیر تداوم ۲۵ سال خشکسالی ، کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیر زمینی قرار دارد، خاطرنشان کرد: آبگیری سدها و بندها ، نقش تاثیرگذاری در تقویت آب سفره های زیر زمینی دارد.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا