فرماندار ابرکوه گفت: جاری شدن سیل طی هفته گذشته در شهرستان ابرکوه، حدود ۳۰۵ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی، مسکونی، زیرساخت‌های شهری و .... خسارت زد.

یزدفردا: محمد کاظمی‌نسب، صبح امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان ابرکوه که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان یزد برگزار شد، ضمن قدردانی از همه گروه‌ها به ویژه نیروهای امدادی و بسیج که در ساعات اولیه سیل ابرکوه پای کار آمدند، قدردانی کرد و اظهار داشت: بارندگی ۱۶ آذر در ابرکوه از کم سابقه‌ترین بارندگی‌های سه دهه اخیر بوده و بومی‌های منطقه و کارشناسان هواشناسی به این موضوع اذعان دارند.

وی عنوان کرد: میزان بارش‌ها در روز ۱۶ آذر، ۴۳ میلی‌متر در ابرکوه و ۴۷ میلی‌متر در اسفندآباد در مدت زمان کمتر از هفت ساعت بوده است.

کاظمی‌نسب با اشاره به سیلاب حاصل از این بارندگی‌ها افزود: بخشی از این سیلاب مهار و به خارج از شهر هدایت شد و بخشی از ان هم وارد شهر شد و به زیرساخت‌های شهری، کشاورزی و منازل مسکونی خسارت وارد کرد.

فرماندار ابرکوه یادآور شد: در این شهرستان در سه دهه گذشته ۲۲ بند خاکی احداث شده که مجموع ظرفیت آنها ۲۳ میلیون مترمکعب است که در این بارندگی هفت ساعته، ۲۰ میلیون مترمکعب یعنی ۸۶ درصد ظرفیت این بندهای خاکی پر از آب شد و برخی بندها مانند بندهای منابع طبیعی غرب ابرکوه سرریز و وارد شهر شدند که هم به بخش مرکزی ابرکوه و هم مهردشت خسارات جدی وارد کردند.

وی، عمده خسارات وارد شده را مربوط به بخش کشاورزی دانست و با بیان اینکه در حوزه کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شده است، گفت: تلف شدن ۵۰۰ رأس دام سبک، تخریب ۶ رشته قنات فعال زنده، تخریب ۶۰ درصد جاده های بین مزارع شهرستان، آبگرفتگی مجتمع دام ده عرب و مجتمع دام در اسدآباد، آبگرفتگی هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی زیرکشت گندم، یونجه و ...، تخریب ۱۰ حلقه چاه کشاورزی، آسیب به ۱۰۰ هکتار از باعات زردآلود و .... بخشی از این خسارت‌هاست.

کاظمی نسب به تشریح خسارت‌های بخش های مختلف آب و فاضلاب، زیرساخت‌های شهری و روستایی و ... پرداخت و ادامه داد: قلعه تاریخی فیروزآباد و قلعه تاریخی مهردشت نیز ۷۰ درصد تخریب داشتند و بخش میراث فرهنگی در مجموع ۱۰ میلیارد تومان خسارت دید.

فرماندار ابرکوه، خسارت‌های وارد شده به منازل روستایی را نیز بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در بخش مرکزی ابرکوه ۱۰۷ مورد تخریب و آبگرفتگی در شهر ابرکوه ۶۲ در مهردشت ۷۰ مورد و در روستاهای بهمن ۲۲۰ مورد آبگرفتگی و تخریب گزارش شده است.

وی، مجموع همه آسیب های وارد شده به ابرکوه را حدود ۳۰۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که کل اعتبارات ابرکوه در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان و در سال جاری ۲۴ میلیارد تومان بوده و در سال گذشته فقط ۶ میلیارد تومان از آن محقق شده است.

کاظمی نسب با تأکید بر اینکه در بخش های زیرساختی، خسارات باید به سرعت جبران شود، افزود: در بسیاری از بخش ها اگر خسارتها جبران نشود، در بارندگی بعدی شاهد خسارات جدی تری خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی که ۶۰ درصد اقتصاد مردم شهرستان را به خود اختصاص داده، سال گذشته حدود ۲ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش محصولات دامی و کشاورزی در ابرکوه به دست آمد که این سیل و خسارات ناشی از آن، این درآمد را به نصف خواهد رساند و این به معنای در تنگنا قرار گرفتن جمعی از مردم شهرستان است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا