رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان گفت: یکی از راه‌های انتقال تب مالت به انسان استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه است.

یزدفردا: شهرام شاکر اردکانی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان گفت: تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که باکتری بروسلا ایجادکننده آن می‌باشد و به دلیل تشخیص سخت به بیماری هزار چهره معروف شده است.

او افزود: طبخ نیم پز گوشت، خوردن جگر خام یا نیم پز، تنفس هوای آلوده آغل، آلوده شدن مخاط هنگام شیردوشی، لمس حیوان بیمار و تماس با اشیاء آلوده و در اکثر موارد مصرف پنیر، بستنی، سرشیر، خامه و آغوز دام آلوده نیز از راه‌های انتقال تب مالت به انسان است.

این مسئول بیان کرد: همچنین ترشحات جنینی یا زمان‌های سخت‌زایی دام که می‌تواند از طریق خراش‌های دست دامدار به فرد منتقل شود یکی از راه‌های انتقال این بیماری در جمعیت‌های روستایی است که باید مورد توجه جدی دامداران قرار گیرد.

شهرام شاکر اردکانی، ادامه داد: واکسیناسیون رایگان دام، نظارت بر مراکز عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی و لبنی، نظارت بر خرید و فروش و جابه‌جایی دام‌ها، تست و خونگیری تب مالت، کلاس‌های آموزشی و آشنایی دامداران با بیماری تب مالت از اقدامات مورد ارائه دامپزشکی در پیشگیری از این بیماری است.

شاکر اظهار داشت: بهترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری معدوم نمودن بهداشتی جنین‌های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه حین انجام فعالیت در محیط دامداری، نگهداری پنیر تازه در آب نمک به مدت حداقل دو ماه و جوشاندن شیر خام قبل از مصرف می‌باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان گفت بیان کرد: بی‌اشتهایی، تب، تعریق شبانه، سردرد، درد زانو و مفاصل و کمردرد را از علایم ابتلا به تب مالت می‌باشد و افراد در صورت مشاهده این علایم باید به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا