مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی وزارت میراث فرهنگی گفت: ابرکوه ظرفیت‌های ارزشمندی در حوزه گردشگری و تاریخی دارد و حفظ میراث فرهنگی این شهرستان نیازمند تهیه چشم اندازی مدون است.

یزدفردا: فرهاد عزیزی زلانی ، پس از بازدید یکروزه از مناطق سیل زده و آثار تاریخی آسیب دیده از سیل شهرستان ابرکوه پنجشنبه شب در نشستی که با حضور معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری برای بررسی آسیب های وارده به بافت و آثار تاریخی این شهرستان برگزارشد، افزود: این شهرستان با ظرفیت هایی که در حوزه گردشگری دارد ، یکی از مقصدهای گردشگری کشور است و بایستی از این مزیت برای ایجاد درآمد استفاده شود.

وی ادامه داد: برای نگهداری و حفظ میراث تاریخی باید علاوه بر کمک‌های دولتی از ظرفیت سمن ها ومشارکت مردم نیز استفاد شود.

عزیزی اضافه کرد: همین روحیه وتعامل مردم و مسوولان در استان یزد زمینه ساز ثبت جهانی بافت تاریخی  یزد شد.

وی با بیان اینکه منابع مالی دولت محدود است، تصریح کرد: تعداد پروژه هایی که در پایگاه ملی جهانی در دستور کار قرار دارد زیاد است و هم اکنون مشکلاتی برای ثبت جهانی برخی مناطق مثل هورامان که دارای ۸۴ پارچه روستاست ، وجود دارد.

این مسوول میراث فرهنگی کشور یادآور شد: اقدامات حوزه میراث فرهنگی زمانبر است و برای ابرکوه نیاز به برنامه ریزی مشترک و تهیه چشم انداز است تا با یک نگاه راهبردی برای هدایت طرح ها به صورت علمی کار شود.

عزیزی با بیان اینکه جاری شدن سیل اخیر در شهرستان ابرکوه آسیب هایی به آثار و بناهای تاریخی وارد کرده است ، افزود: مسوولان از هم اکنون برای هدایت روان آب ها که باعث آسیب به بناهای تاریخی می شوند ، برنامه ریزی کنند و شهرداری ها باکمک مسوولان استان هرچه سریعتر اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد هم در این نشست گفت: پس از سیل درابرکوه و دیگرمناطق استان که باعث آسیب به برخی از بناهای تاریخی شد، گزارش آن تهیه و به تهران ارسال شد.

سیدمصطفی فاطمی با بیان اینکه عمده تخریب های سیل در ابرکوه رخ داده ، اظهارکرد: اینها همه به دلیل مشکل روان آب ها و رطوبتی که ایجاد می کند ،است .

وی خاطر نشان کرد: بارندگی درهیج جا باعث تخریب بناهای تاریخی نشده است بلکه روان آب ها به آثار آسیب زده است که  در روستای فیروز آباد و مهردشت ابرکوه خساراتی برای بناهای تاریخی داشته و بایستی تلاش کنیم دیگر از این اتفاقات نیافتد.

فاطمی ادامه داد: در این خصوص شهرداری ها و باکمک معاونت عمرانی استانداری مشارکت کنند تا بناهای تاریخی احیاء شوند.

وی با بیان اینکه منابع میراث فرهنگی اندک است ، افزود: بودجه این سازمان نسبت به دیگر نهادها حتی کمتر از نصف است و نگاه کلی مسوولان کشور باید برای حفظ میراث فرهنگی تغییر کند.

ابرکوه در بخش منابع طبیعی و آثار تاریخی نمونه است

امام جمعه و رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه هم با بیان اینکه حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی ابرکوه از وظایف عمومی مردم و مسئولان است ، گفت:  آسیب‌دیدگی قلعه تاریخی فیروزآباد نگران کننده است .

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی  اظهارکرد: این اتفاق موجب شده تا مسئولان تدبیر بایسته تری را در زمینه حفظ آثار میراثی در شهرستان اتخاذ کنند.

وی ادامه داد:  منطقه کویری امّا سرزنده ابرکوه در بخش منابع طبیعی و آثار تاریخی نمونه است و سرو ابرکوه یکی از کهن ترین موجودات زنده دنیا و سند فرهنگ و تمدّن باستانی این خطّه است .

امام جمعه ابرکوه تصریح کرد:  از همه تاریخ پژوهان و صاحب نظران که جایگاه باستانی شهرستان را در متون شاهنامه و منابع تاریخی بررسی می‌کنند، قدردانی می‌کنم و انتظار دارم تاریخ باستانی این شهرستان را کاملتر از گذشته قلم زنند .

۱۲۰میلیارد ریال خسارت سیل به آثار تاریخی ابرکوه

رییس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه هم با اشاره به بارش باران و جاری شدن سیل در هفته گذشته‌ گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال در برآورد اولیه به برخی از آثار و بناهای تاریخی این شهرستان خسارت واردشده است.

حمید مشتاقیان ، با اشاره به خسارت سنگین بارندگی به آثار و مجموعه های تاریخی و فرهنگی این شهرستان ، افزود: تعدادی از بناها و خانه های تاریخی خسارت دیده و با توجه به آبگرفتگی حریم آثار تاریخی تخریب ها ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: بیشترین خسارات به مرمت استحفاظی یخچال هک ، یخچال فتح آباد، حصار شمالی، مناره های نظامیه، ارگ شهرسب، مسجد جامع ابرکوه و بیش از ۱۰ باب خانه تاریخی وارد شده است.

وی اضافه کرد: در بررسی اولیه قلعه مسکونی فیروزآباد و قلعه سردار مهردشت آسیب های بالای ۷۰ درصدی برآورد شده و در سایر بناها آسیب ها ۱۰ تا ۳۰ درصدی بوده است.

مشتاقیان با بیان اینکه در قلعه فیروزآباد کلیه ابنیه داخل قلعه از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده افزود: اولویت اصلی هم اکنون آماده سازی قلعه برای بازگشت به زندگی ۲۰ خانوار ساکن در قلعه است.

این مسوول خاطر نشان کرد: در قلعه رباط که با هماهنگی های صورت گرفته قرار بود توسط شهرداری ابرکوه در مجاورت قلعه، خاکریزها و اصلاح شیب و ایجاد حوضچه های نفوذی در فاصله مناسبی از قلعه ایجاد شود ، در روزهای آتی قطعا این موضوع تکمیل می شود.

وی اضافه کرد: در قلعه سردار شهر مهردشت نیز  ابنیه داخل قلعه تخریب شده که شناسایی عاملان انتقال آب جاری به قلعه در حال انجام است و قطعا پیگیری حقوقی و قضایی لازم و مرمت اضطراری در دستور کار است.

رییس میراث فرهنگی ابرکوه تصریح کرد: در راستای  حمایت از مالکیت خانه های تاریخی مرمت آن با مشارکت مالکین در دستور کار است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا