رییس اداره ثبت احوال مهریز گفت: برای دست‌یابی سریع، به موقع و داشتن آمار و اطلاعات دقیق و به روز، ۱۲۰ هزار سند هویتی شهروندان منطقه اسکن و تمامی آنها الکترونیکی شد.

یزدفردا: مهدی مصدق روز یکشنبه به مناسب هفته ثبت احوال ( سه الی ۹ دی ) در نشست برخط ( آنلاین ) با خبرنگاران شهرستان افزود: بر اساس این طرح هر شهروند دارای ۲ سند شامل ولادت و فوت است که  در سیستم ثبت شده است .

وی استفاده از فضای مجازی و به روز برای الکترونیکی شدن تمامی اسناد هویتی و داشتن آمار و اطلاعات دقیق جمعیتی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درمنطقه را جزو اهم مسایلی ذکر کرد که با جدیت در این اداره پیگیری شده و برای ارتقای آن تلاش به عمل می‌آید .

این مسوول با اشاره به اینکه طی سال های ۹۵ تا ۹۷ این شهرستان از لحاظ فرزندآوری در استان مقام اول را داشته است یادآور شد: هم‌اکنون در خصوص شهرستان در رتبه سوم قرار دارد که به هیچ وجه مناسب نیست و باید برای رشد جمعیت، فرهنگ‌سازی شود.

مصدق بدون اشاره به آمار و علت آن تصریح کرد: باید برای رشد جمعیت و فرزندآوری به خصوص در بین زوج‌های جوان و برای تشویق جوانان برای ازدواج یک کار فرهنگی لازم و مناسب با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها به خصوص فضای رسانه‌ای انجام شود.

رییس اداره ثبت احوال مهریز از شهردار و اعضای شورای اسلامی مرکز شهرستان خواست، تدابیر و راهکارهای لازم را برای ساخت غسالخانه متمرکز اتخاد کنند که نبود چنین فضایی مانع جمع آوری آمار دقیق مرگ و میر افراد ،تجزیه و تحلیل داده هاست.

مهدی مصدق پنجم دی ماه جاری به ایرنا با اشاره به اینکه به همین دلیل تعداد زیادی از موارد  فوت افراد در شهرستان به صورت دقیق ثبت نمی‌شود، به نبود غسالخانه متمرکز پرداخت که  تعدادی از شهروندان مهریز برای غسل اموات خود به یزد مرکز استان مراجعه می‌کنند که این امر علاوه بر تحمیل هزینه ها به خانواده متوفی،  سبب نداشتن آمار و اطلاعات دقیق فوتی هاست.

وی ادامه داد: وجود این مشکل در شهرستان سبب برخی کاستی‌ها در ارایه خدمات به شهروندان شده و دولتمردان را در جمع‌بندی‌های آمارها و اطلاعات دقیق جمعیتی برای برنامه‌ریزی و پیگیری اهداف و تصمیم‌گیری‌های کلان بر اساس مقررات با مشکل مواجه کرده است .

این مسول اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های مکرر امید می رود هرچه سریع‌تر شهرداری و شورای شهر نسبت به این موضوع به اتفاق نظر برسند و هم مشکل مردم رفع و هم ارایه اطلاعات جمعیتی شهرستان واقعی‌تر شود تا نتایج آن به نفع مردم تمام شود.

مصدق بیان کرد: اگر شورای شهر و شهرداری که نقش اصلی در ایجاد غسالخانه متمرکز دارد، محقق نشود همچنان به صورت منظم و دقیق از داشتن آمار فوتی‌ها در مناطق شهری و روستایی بی اطلاع هستیم و تصمیم‌گیری برای مسوولان امر سخت تر می شود.

رییس ثبت احوال مهریز در ادامه به سایر عملکردهای این اداره اشاره کرد و یادآور شد: در ۹ ماهه امسال۶۰۰ سند ولادت، ۲۱۱ سند فوت ، ۲۳۷ واقعه ازدواج و ۴۹ واقعه طلاق در این شهرستان به ثبت رسید.

مصدق از جمله خدماتی که این اداره به صورت برخط ( آنلاین ) در کمترین زمان به مردم ارایه می شود، پاسخ‌دهی به استعلام  نهادهای دولتی ذکر کرد که این مورد به گفته او نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش دارد.

این مسوول خاطرنشان کرد: در این مدت یک هزار و ۱۵۴ کارت هوشمند ملی به مردم تحویل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش دارد و تاکنون ۹۵ درصد مردم نسبت به تکمیل اطلاعات خود برای دریافت کارت  اقدام کرده اند. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا