مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به افزایش ۱۰ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این شهرستان نسبت به سال ۱۳۹۸ ،گفت: امسال از ۱۸۰ هکتار اراضی ۱۱۰ تن انواع محصول برداشت و بخشی از آن روانه بازار مصرف دیگر شهرها شد.

یزدفردا: حسن زارع روزیکشنبه اظهارکرد:  با توجه به توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و با هدف بهره وری بیشتر از آب مجازی ، تغییر الگوی کشت ، ارزش افزوده بالا، و استقبال کشاورزان، پیش بینی می شود  سطح زیرکشت در سال آینده به ۲۵۰ هکتار افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی مورد توجه این نهاد است ، خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی از جمله زودبازده‌ترین محصول در حوزه کشاورزی است  و در صنایع مختلف از جمله طب سنتی کاربرد دارد.

۱۵ رقم گیاهان دارویی با توجه  به شرایط آب و هوایی منطقه کشت می شود

زارع اضافه کرد: تاکنون ۱۵ رقم گیاه با توجه به شرایط آب و هوایی در این منطقه (گرم و خشک) مناسب تشخیص داده شد که می توان به زعفران ، به‌ لیمو، نعناع ، زوفا ، شیرین‌بیان ، شوید ، زیره ، شنبلیله ، مرزنگوش و بادرنجوبه و دیگر گیاهان اشاره کرد.

این مسوول یادآور شد: گیاهان دارویی سالانه، حداکثر به سه مرحله نیاز به آبیاری دارد و به دلیل نیاز کم به آب ،  می‌تواند به منابع سفره های آب زیرزمینی منطقه کمک کند و هم منبع درآمد مطمئنی برای کشاورزان باشد.

وی ادامه داد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه این موارد در برنامه‌های کاری جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی  یادآورشد: این شهرستان ظرفیت‌های خوبی با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای دارد.

وی افزود: کشاورزانی که نسبت به کشت و افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی در مزارع خود اقدام کنند به ازای هر هکتار ۷۰۰ میلیون ریال وام  دریافت می کنند و  متقاضیان می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی برای دریافت تسهیلات با بازپرداخت پنج سال مراجعه کنند.

وی مهمترین نیاز شهرستان را ایجاد صنایع تبدیلی برای فرآوری گیاهان دارویی ذکر کرد و افزود: کارشناسان آماده راهنمایی متقاضیان به سرمایه گذاری و فعالیت در این عرصه هستند.

تجهیز پنج هزار هکتار اراضی و باغ های ابرکوه به سامانه آبیاری نوین

همچنین مسوول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، کشاورزان فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در اولویت برنامه های خود قرار دادند و در این زمینه تلاش های خوبی هم  دارند.

احمدرضا زرنگار ، با اشاره به تغییر اقلیم و گرمایش کره زمین به دلیل برداشت بی رویه آب ، کاهش بارندگی و ادامه پدیده خشکسالی و افزایش میزان تبخیر سالانه سه تا چهار هزار میلیمتر در مناطق بیابانی از جمله در استان یزد  تاکید کرد:  کاشت گیاهان پرآبخواه  و آبیاری سنتی دیگر مقرون به صرفه نیست ،به همین دلیل توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در کنار کاشت زعفران در اولویت کاری کشاورزان ابرکوه قرار دارد.

وی ادامه داد: ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد از نظر منابع آبی است و کشاورزان با آگاهی از این وضعیت در زمینه افزایش بهره وری از منابع آب با کشت های جایگزین و استفاده از سامانه های آبیاری نوین به همین مناسبت اقدام کردند.

وی افزود: برای استفاده بهینه و بهره وری مصرف آب تاکنون کشاورزان با استفاده از کمک های بلاعوض دولت، پنج هزار هکتار از اراضی و باغ های خود را به سامانه های آبیاری نوین تجهیز کرده اند.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا