کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد سوم اسفندماه سال جاری با محوریت "چالش های استقرار دولت الکترونیک در استان" به صورت مجازی تشکیل جلسه داد.

یزدفردا: دکتر علی‌محمد لطیف، دبیر کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد با اشاره به لزوم استقرار دولت الکترونیک، رویکرد تشویق شهروندان به مطالبه‌گری و ارائه گزارش عملکرد سازمان‌ها و یا خدمات الکترونیک آن‌ها از راه‌های مختلف را پیشنهاد کرد و ارزیابی این مقوله را از طرف عوامل بیرونی همچون بخش خصوصی مؤثرتر دانست.

در این نشست دکتر جعفر رحمانی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به ارائه چالش‌های استقرار دولت الکترونیک پرداخت و هدف دولت الکترونیک را تقویت حکمرانی خوب عنوان کرد که امروزه توسط مدیران فراموش و یا به پیشرفت فناوری محدودشده است.

دکتر رحمانی همچنین، تجمیع تمام خدمات و فرآیندها در سامانه‌های گسترده، کنار گذاشتن پروژه‌های موجود و تعریف مستمر پروژه جدید، مدیران غیرمتخصص و امنیتی کردن برخی پروژه‌های دولت الکترونیک به دلیل عدم مرزبندی اطلاعات عادی و محرمانه را از دیگر چالش‌های دولت الکترونیک مطرح کرد.

به گفته معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، دولت الکترونیک می‌بایست به مشارکت واقعی مردم، شفافیت، حاکمیت قانون، حق اظهارنظر و کاهش رانت و فساد که ممکن است مورد درخواست بسیاری از ذی‌نفعان شرایط فعلی نباشد، منجر شود.

 وی با اشاره به اهمیت رقابت در توسعه، فضای رقابتی را سرعت بخش شکل‌گیری دولت الکترونیک دانست که در نبود یک فرمانده واحد و قدرتمند و فقدان زیرساخت‌های خدمات الکترونیک همچون سرعت اینترنت و قطعی برخی سامانه‌ها، این روند محکوم به شکست است.

 دکتر رحمانی در بیان امتیازات این فرآیند برای دولت به مواردی همچون: کاهش هزینه‌ها، چابک شدن خدمات دولتی، مدیریت بهتر و فساد کمتر اشاره کرد که می‌تواند درعین‌حال منجر به کاهش سردرگمی، کیفیت خدمات و امکان مشارکت شهروندان شود؛ همان‌گونه که عدم اعتماد مردم نسبت به خدمات الکترونیک و تمایل مردم به مراجعه حضوری در دستگاه اجرایی یا دفاتر پیشخوان، پیشرفت این طرح را با کندی مواجه کرده است.

در ادامه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، عدم توجه به اصلاح فرایندهای ارائه خدمات، عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دستگاه‌ها به‌ویژه استعلامات، عدم آگاهی و نبود آموزش کافی و اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص خدمات الکترونیک دولت، پیچیدگی ارائه خدمات الکترونیک توسط دستگاه‌های اجرایی، دریافت خدمات حضوری آسان و ارزان، عدم قاطعیت دولت در اجبار به استفاده از خدمات الکترونیک، افزایش تعداد دفاتر پیشخوان و عدم وجود طرح‌های تشویقی در استفاده از خدمات الکترونیک را از دیگر موانع استقرار دولت الکترونیک معرفی کرد که نسل جدید و مشتریان متولد دهه هشتاد و نود آن نپذیرفته و تحول دیجیتال منتظر فرایندهای قدیمی‌تر نخواهد ماند.

وی در ادامه به ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان اشاره کرد و اقدامات آن‌ها درزمینه دولت الکترونیک را همچون راه‌اندازی رادیو آفلاین در اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای، اجرای سامانه ثبت اطلاعات توزیع نهادهای کشاورزی برشمرد.

دکتر سعید عطار رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد خدمات الکترونیک را در دو بخش کمی و کیفی در مقایسه کشورهای دیگر ضعیف تلقی کرد و گفت: کیفیت بر فشار رقابتی استوار بوده و این فشار تحولات ناخواسته بین‌المللی است که کشور را ملزم به رشد در این زمینه خواهد کرد.

به گفته دکتر عطار چندپارگی و عدم شفافیت دولت می‌تواند از موانع اصلی تحقق دولت الکترونیک به شمار آید.

دکتر امیر جهانگرد، عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد وجود نگاه بالا به پایین در کشور را مانع ارائه خدمات محلی دانست و حذف کاغذ در ادارات را گامی مؤثر در فرهنگ‌سازی و جایگزینی خدمات الکترونیک مطرح کرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ارزیابی دولت محلی الکترونیک به معرفی معیار سازمان ملل برای بررسی میزان ارائه خدمات الکترونیک شهرها پرداخت که می‌تواند جهت الگوبرداری در یزد مورداستفاده قرار گیرد.

دکتر نجما اسماعیل‌پور عضو هیات‌علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، آشنایی با ابزار الکترونیک نوین برای نسلی که آموزش و تمهیدات لازم دریافت نکرده است را از چالش‌های اصلی استقرار دولت الکترونیک دانست.

وی عدم اعتماد، قطعی شبکه و اینترنت، عدم هماهنگی در هوشمند شدن سازمان‌ها و امنیت شبکه را از دیگر مشکلات موجود در این زمینه خواند.

دکتر عاطفه شهبازی مدرس دانشگاه یزد نیز بر لزوم سازوکار الزام‌آور جهت ارائه خدمات الکترونیک تأکید کرد.

در پایان نشست دکتر مهدی یزدیان عضو هیات‌علمی دانشگاه یزد، ضرورت برنامه‌ریزی برای الکترونیکی شدن خدمات را حائز اهمیت دانست.

اثر عضو هیات علمی دانشگاه یزد کتاب شایسته تقدیر سال ایران شناخته شد

کتاب "جریان‌شناسی عرفان ابن‌عربی در ادب فارسی" تألیف استادیار دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد در سی و هشتمین دوره جایزه کتاب جمهوری اسلامی ایران در گروه دین بخش عرفان به عنوان کتاب شایسته تقدیر معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، به نقل از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، در مراسم پایانی و معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال که با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مجموعه سعدآباد برگزار شد، از بین ۳۲ کتاب نامزد در گروه دین، کتاب "جریان‌شناسی عرفان ابن‌عربی در ادب فارسی" تألیف دکتر مهدی حیدری استادیار و رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد در بخش عرفان به عنوان کتاب شایسته تقدیر معرفی شد.

 هدف اصلی کتاب جریان شناسی عرفان ابن عربی در ادب فارسی، ترسیم اصول و فراز و نشیب‌های مکتب ابن عربی در حوزه زبان و ادبیات فارسی است.

این کتاب به دنبال نشان دادن ارتباط ابن عربی با هر یک از شاعران و ادیبان ایرانی به صورت مستقل و منفرد نیست، بلکه در صدد آنست تا پیوستگی اعضای این مکتب را به عنوان یک جریان بررسی و عناصر مشترک و متفاوت آثار آن را تحلیل و سهم افکار ایرانی را در ابتکارات ادبی محی الدین مشخص کند.

عضویت در بنیاد ملی نخبگان، کسب رتبه‌های برتر در آزمون‌های سراسری، کسب مدال طلای المپیاد دانشجویی، تالیف کتاب‌های تصوف و سیاست و گلشن اسرار، ۱۴ مقاله علمی و پژوهشی و ۱۶ مقاله همایش از دیگر دستاوردهای این عضو هیات علمی دانشگاه یزد است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا