مدیرکل استاندارد استان یزد: روغن زیتون خوراکی تصفیه شده خارجی با نام italico تاییدیه استاندارد ندارد.

به گزارش یزدفردا: طی بازدید و بازرسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان اداره کل استاندارد از سطح فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی استان یزد، روغن زیتون خارجی پنج لیتری با برند Italico مشاهده شد که مورد تایید استاندارد نیست.

مدیرکل اداره استاندارد استان یزد در جلسه کارشناسان نظارت بر اجرای استاندارد محصولات اجباری و تشویقی گفت: اصولا قیمت پایین این گونه روغن‌ها در وهله اول و با این مقدار جرم وحجم بسیار شک برانگیزاست وخرید و فروش آن در سطح جامعه سبب برهم خوردن نظم بازار می‌شود.

محمدرضا زارع بنادکوکی افزود: کالا‌های خارجی وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند به ویژه در حوزه صنایع غذایی، باید حاوی هولوگرام، علائم و برچسب‌های معتبرسازمان‌های قانونی از جمله معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت باشند که معمولااین گونه محصولات فاقد این مشخصه هستند.

وی ادامه داد: این نمونه روغن، بلافاصله به لحاظ نشانه گذاری‌های درج شده بر روی آن مورد بررسی واقع گرفته و مشخص شد که این فرآورده روغن پومیس است، یعنی این روغن از تفاله‌های میوه زیتون به روش‌های غیرفیزیکی استخراج شده است.

زارع بنادکوکی تصریح کرد: از آن جایی که واردات روغن پومیس به کشور ممنوع است، از این رو خرید و فروش و توزیع آن نیز در سطح کشور غیر قانونی است، ضمن این که مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۵۹۵۰ ترکیب روغن زیتون با روغن‌های دیگر مجاز نیست و روغن زیتون باید به صورت خالص عرضه شود.

اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل استاندارد استان یزد نیز از مردم خواست از خرید این روغن و دیگر محصولات غیر استاندارد اعلامی پرهیز کرده و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک، موارد را با تلفن گویای ۱۵۱۷ و دایره حقوقی اداره کل در میان بگذارند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا