به گزارش یزدفردا: لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار از ۱6 تا ۱۹ آذر توسط پارک علم و فناوری یزد، گفت: این نمایشگاه با مشارکت ۴۵ شرکت فناور پارک یزد در قالب پردیس های علوم انسانی و هنر و حوزه خلاق، پردیس فناوری دانشگاه یزد، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، برگزار خواهد شد.
وی افزود:در این نمایشگاه ۱۲غرفه برای شرکت های حوزه بیوتکنولوژی، ۱۱ غرفه حوزه علوم انسانی، ۱۱ غرفه برای پردیس دانشگاه یزد و ۱۱ غرفه برای شرکت‌های پردیس فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است.
لطفی از اضافه شدن ۲۰ غرفه به نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: نمایشگاه امسال از ۸۰ مجموعه تشکیل شده و سعی داریم از محوطه نمایشگاه نیز برای نمایش دستگاه ها و تجهیزات شرکت های فناور پارک علم و فناوری استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات( کامیتکس) نیز همزمان و در کنار نمایشگاه فن بازار برگزار خواهد شد.
لطفی با اشاره به توصیه استاندار یزد مبنی بر تنوع بخشی به محتوا و مخاطبین نمایشگاه، گفت: برنامه‌های جانبی چون رونمایی از دستاوردهای فناورانه، راه‌اندازی غرفه مشاوره و غرفه های کودکان و نوجوانان و برگزاری مسابقات مختلف تدارک دیده شده است.
وی افزود: ۱۵ نشست و کارگاه تخصصی نیز در موضوعات "سند ملی آمایش سرزمینی"، "حوزه سلامت و محیط زیست"، "سرمایه گذاری نوآورانه"، "صادرات محصولات فناورانه"، " انتقال فناوری"، " انتقال تجربه" و "شهروند نوآور، چالشها و فرصتها" برگزار خواهد شد.
رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه استان یزد بیشترین جذب منابع بانکی در حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان را از بانک توسعه صادرات ایران داشته، گفت: به همین جهت از معاون این بانک برای برگزاری نشستی با شرکتهای حاضر در نمایشگاه دعوت شده است‌.
لطفی همچنین در تشریح فعالیت های جانبی نمایشگاه هفته پژوهش سال جاری با اشاره به برپایی غرفه مشاوره، گفت: در این غرفه بر روی ایده های شرکت کنندگان از مرحله اول تا مرحله تجاری سازی و ثبت ایده، مشاوره انجام می شود که قرار است بعد از نمایشگاه هم به صورت دائمی در پارک علم و فناوری دایر باشد.
وی تصریح کرد: برنامه های نمایشگاه به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام پارک علم و فناوری یزد پخش خواهد شد.
رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به استقبال مناسب از نمایشگاه امسال و تکمیل تمام ظرفیت های پیش بینی شده، گفت: در بخش دانشگاهها، دانشگاه علوم پزشکی، آزاد، پیام نور، فنی و حرفه ای، دانشگاه اردکان، دانشگاه امام جواد (ع)،جهاد دانشگاهی، علم و هنر و مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی حضور دارند و قرار است خروجی های کاربردی و فناورانه این دانشگاه ها ارائه شود.
لطفی، شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه تولید و صنعت را بخش دیگر غرفه داران این نمایشگاه دانست و گفت: این شرکت ها شامل شرکت پترو اکتان ایساتیس، صافات انرژی، پویا پازیریک، پویان شیمی، فولاد القایی جامع، آنیک الکترونیک، فناوران صنعت فرداک، درخشان صنعت، ویراصنعت ایرانیان و خوشه کنجدی است که قرار است دستاوردهای خود را ارائه کنند.
وی از دیگر ویژگی های نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در سال جاری را برپایی غرفه های مرکز توسعه گردشگری و مراکز شتاب دهنده دانست و گفت: در این نمایشگاه قرار است دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست، چند شرکت از صنایع سبز، سازمان فاوای شهرداری، اتاق بازرگانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، جهادکشاورزی،آموزش و پرورش، شرکت برق‌ منطقه ای،میراث فرهنگی و شرکت شهرک های صنعتی حضور داشته و هر دستگاه بخشی تحت عنوان ارائه و دریافت ایده های خلاقانه جدید در غرفه خود ایجاد کند، تا علاوه بر ارائه دستاوردها، تجارت جدید و موثر نیز انجام شود.
لطفی از برپایی غرفه ای تحت عنوان غرفه "یزد، شهر نوآوری" در نمایشگاه خبر داد و گفت: در مورد این طرح تاکنون جلسات متعددی تشکیل شده و قرار است به زودی سندی در این زمینه برای استان تدوین شود.
وی افزود: دعوت از مدیران حوزه استارتاپی مثل مجموعه فیلیمو، اسنپ فود و.. و برگزاری جلسات بی تو بی با مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران صنعت و مدیران شهری، برگزاری کار گاهی تحت عنوان "فرصت ها و چالش های شهر نوآور"، ارائه کارت الکترونیکی شهروند نوآور، جمع آوری ایده هایی در مورد "یزد، شهر نوآوری" ، رونمایی از سایت"یزد، شهر نوآوری" ، از جمله برنامه های این غرفه خواهد بود.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳۵ شرکت فناور تحت حمایت های پارک یزد هستند، گفت: هر سال یک سوم این شرکت ها محصولات خود را در نمایشگاه ارائه می‌کنند.
لطفی جایگاه استان یزد را در حوزه دانش بنیان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان امسال هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به استان این میزان مصوب شود.
وی افزود: تمام کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که راه‌حل برون‌رفت از مشکلات، استفاده از شرکت های دانش بنیان و فناور است و این موضوع علاوه بر سنگین تر کردن مسئولیت دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، نیازمند تامین منابع است.
لطفی با اشاره به جمعیت حدود ۹۰ هزار دانشجو و رتبه نخست قبولی در دانشگاه در ۲۵ سال اخیر برای استان یزد، این موضوع را ظرفیت مناسبی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان در استان دانست و گفت: سالانه حدود ۱۰ هزار پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی در استان ارائه می‌شود که اگر تنها یک درصد آنها به محصول یا خدمت تبدیل شوند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
وی با تاکید بر لزوم توجه صنایع و کارخانجات به نوآوری باز ، گفت: با کمک مفهوم نوآوری باز و باز کردن درب شرکت ها و صنایع به روی شرکت های دانش بنیان، فاصله زمانی تبدیل ایده به محصول کوتاه و ارزش افزوده بیشتر ایجاد می شود.
لطفی افزود: پارک علم و فناوری یزد در این راستا اقدام به ایجاد مراکز توسعه فناوری در حوزه های مختلف از جمله سرامیک، فناوری‌های معدنی و انیمیشن و نساجی نموده است
وی از راه اندازی دو مرکز رشد در حوزه کشاورزی در استان توسط پارک یزد خبر داد و گفت: در نظر داریم با حمایت و همکاری دستگاه های متولی، در حوزه آب و محیط زیست نیز مراکز رشدی را فعال کنیم.
رئیس پارک علم و فناوری یزد در پایان از همه شهروندان، دانش‌آموزان، اساتید و دانشجویان، مدیران صنایع، مدیران شهری و مسئولان استان دعوت کرد ضمن بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال در جریان توانمندی‌های جوانان استان قرار بگیرند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا