مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد، دفن غیر بهداشتی زباله شهر تفت و روستا‌های توابع را آژیر خطری دیگر برای آلودگی منابع آب زیرزمینی عنوان کرد.

به گزارش یزدفردا: ناهید غلام نژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: محل دفن زباله شهرستان تفت از لحاظ جنبه های زیست محیطی مناسب نبوده وعلاوه بر آن روش دفن، نیز غیربهداشتی بوده و زباله ها بدون طی فرآیندهای لازم رها سازی می شود.

وی با بیان اینکه برای دفن زباله باید ایزوله شدن محل دفن، فشرده سازی زباله ها، جمع آوری و دفع بهداشتی شیرآبه ها همچنین پوشاندن سطح زباله ها مورد توجه باشد افزود: دفن غیراصولی، ضمن ایجاد چشم انداز نامناسب و انتقال زباله ها به محیط اطراف، سبب نفوذ شیرآبه های حاوی ترکیبات آلوده به منابع آب زیرزمینی نیز می شود.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه شیرآبه های حاصل از نشت زباله، حاوی ترکیبات شیمیایی، آلی، میکروبی، فلزات سنگین و انواع و اقسام ترکیبات خطرناک و آلوده می باشد گفت: با توجه به اینکه درشهرستان تفت نسبت به سایر نقاط استان بارندگی بیشتری وجود دارد لذا حجم شیرآبه تولیدی نیز افزایش یافته که این موضوع می تواند تهدید جدی علیه کیفیت منابع آب زیرزمینی به شمار برود.

این مسئول، موضوع بسیار مهم دیگر در مورد شیرآبه ها را نفوذ پذیری بالای منطقه به ویژه درمناطق کوهستانی عنوان کرد که باعث نشت سریعتر شیرآبه به منابع آب زیرزمینی می شود.

وی افزود: علاوه بر شهر تفت، روستاهای این شهرستان نیز از نظر دفن زباله وضعیت نامناسبی دارند که بعنوان مثال محل دفن زباله روستای صادق آباد در مجاورت بند تغذیه مصنوعی قرار گرفته ومحل دفن زباله روستاهای سانیج،اسلامیه و ده بالا نیزغیر اصولی است.

غلام نژاد در ادامه اظهار داشت: در مورد تمامی محل های دفن زباله اعم از شهری و روستایی ضروری است شیوه دفن به صورت بهداشتی و اصولی انجام گیرد که در مورد تفت و روستاهای آن هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

 وی اظهارامیدواری کرد که ارگان های ذیصلاح (فرمانداری، دهیاری روستاها و مراکز بهداشتی) دراسرع وقت با برگزاری جلسات، جهت پیداکردن مکان مناسب دفن اصولی و بهداشتی به نحوی که در مناطق حساس آبی نباشد تصمیمات فوری و جدی بگیرند.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد، دفن بهداشتی و اصولی زباله را در نظرگرفتن محل مناسب گود زباله به نحوی که شیرآبه به منابع آب و خاک نفوذ نکند، تفکیک و بازیافت زباله تا حد امکان، دفن بهداشتی بقایای زباله که قابل بازیافت نمی باشد و پوشاندن زباله های دفن شده تشریح کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا