رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان یزد: نانوایی‌هایی که استاندارد‌های لازم را رعایت نکنند به تعزیرات معرفی و طبق نظر دادگاه جریمه نقدی می‌شوند.

به گزارش یزدفردا: موسوی گفت: در پانصد و هشتاد و هفت مورد نمونه برداری از نان شهرستان یزد، چهل و سه درصد از آن‌ها بیش از حد مجاز از نمک استفاده کردند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان یزد افزود: در نه ماه نخست امسال، پانصد و هشتاد و هفت مورد نمونه برداری از نانوایی‌های شهر یزد صورت گرفته است‌.

موسوی گفت: چهل و سه درصد از نانوایی‌های شهر یزد، بیش از حد مجاز از نمک استفاده می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان یزد گفت: نانوایی‌هایی که استاندارد‌های لازم را رعایت نکنند، بنابر مقررات به تعزیرات معرفی و طبق نظر دادگاه، جریمه نقدی می‌شوند.

موسوی با اشاره به استاندارد نمک نان، گفت: بر اساس مصوبه چهاردهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، حد مجاز مصرف نمک در تولید نان، یک درصد تعیین شده یعنی به ازای یک کیسه چهل کیلوگرمی آرد باید حداکثر چهارصد گرم نمک استفاده شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان یزد گفت: نانوایان کیفیت پایین آرد و نوع روش پخت تنوری را دلیل اصلی رعایت نکردن این استاندارد بیان می‌کنند.

موسوی در خصوص روش‌های کاهش نمک نان گفت: فرهنگ سازی و معرفی نان سالم به آحاد مردم، سیاستگذاری در واردات و تولید گندم مرغوب، رعایت استاندارد‌های تولید، ذخیره و انتقال آرد، نظارت بر تحویل درست آرد بر اساس استاندارد سبوس، آموزش روش‌های صحیح پخت نان با انواع آرد به صورت دوره ای، به کارگیری روش‌های تشویقی برای نانوایان و پایش و ارزیابی از جمله این اقدامات است.

وی همچنین فشار خون را اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در جهان برشمرد و گفت: نمک اصلی‌ترین علت افزایش فشار خون است. مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر میزان مجاز است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان یزد گفت: نیمی از نمک از مصرف نان تامین می‌شود که سرانه مصرف نان در ایران سالانه صد و ده تا صد و بیست کیلوگرم به ازای هر نفر و میانگین جهانی شصت تا هشتاد کیلوگرم است.

موسوی گفت: با کاهش نمک نان به اندازه پنجاه درصد، انتظار می‌رود شاهد کاهش بیست و پنج درصدی نمک روزانه معادل هفت و نیم کیلوگرم در روز باشیم.

وی گفت: حد مجاز پنج گرم در روز خطر بیماری‌های قلبی را هیجده درصد و کاهش مصرف نمک در حد شش گرم در روز، سکته مغزی را بیست و چهار درصد کاهش می‌دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری یزد گفت: نانوایانی که نان سالم بر اساس استاندارد‌های بهداشتی پخت کنند، تشویق می‌شوند.

سید علی حسینی منش گفت: در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی با محوریت سلامت نان، راهکار‌های آموزشی و اطلاع رسانی ارائه شد که طبق مصوبه، اتحادیه نانوایان جلسه‌ای برای افزایش آگاهی نانوایان به منظور استفاده از نمک مجاز در نان برگزار می‌کند.

وی گفت: کیفیت آرد و گندم موجود در شهر یزد، مطلوب اعلام شده و عمده مشکل هم، نانوایی‌های تنوری و تافتون است که جلسات آموزشی و بازرسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری یزد گفت: نانوایانی که بر اساس استاندارد‌های بهداشتی نان پخت کنند، تشویق می‌شوند.

حسینی با اشاره به مصوبات این نشست، گفت: افزایش آگاهی و در نتیجه افزایش مطالبه نان سالم در جامعه، ارتقا کیفیت گندم خریداری شده و ذخیره مناسب، پخت صحیح نان و استفاده از بهبود دهنده‌ها به جای نمک و نظارت مناسب و دائمی از این مصوبات است.

وی گفت: سند بهبود کیفیت نان هم به همت اداره غله و خدمات بازرگانی تدوین شده که بر این اساس مراحل تحویل گندم برای تهیه آرد و تحویل نان به مردم طبق استاندارد‌های لازم صورت می‌گیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا