هیات مدیره موسسه حامیان حیات پاک اشکذر، اعضای شوراهای اسلامی اشکذر، رستاق و خضرآباد با مدیر عامل شیشه مظروف واقع در شهرک صنعتی یزد دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش یزدفردا؛ در این نشست دکتر باقری رئیس شورای اسلامی شهرستان اشکذر با اشاره به این‌که نامه‌های متعددی از طرف شوراهای بخش، شهر و شهرستان برای رئیس‌جمهور و مدیرکل محیط‌ زیست برای توقف عملیات عمرانی کارخانه شیشه مضروف نوشته‌شده است، افزود: مسئولان شیشه مظروف برای وقت خودشان ارزش قائل هستند و مرتب می‌گویند برای این کار وقت گذاشته‌ایم ولی نمی‌دانند یک شهرستان برای نبودن کارخانه شیشه مظروف در شهرستان  وقت گذاشته است.

وی بابیان این‌که  در اکثر جلسات شورای اسلامی استان در مورد معضل آلودگی شهرستان و به‌طور ویژه شیشه مظروف و کاشی عقیق بحث شده و طی نامه‌ای مشکلات شهرستان‌ها به استاندار ارائه‌شده است.

نماینده مردم خضرآباد در شورای اسلامی شهر با اتاکید بر این‌که در جلسات متعدد اعلام کردیم با احداث کارخانه شیشه مظروف در شهرستان اشکذر مخالفیم چه با فرآوری سلیس و چه بی فرآوری سلیس، گفت: قاطعانه در مقابل این عمل ایستاده‌ایم و به‌هیچ‌وجه نمی‌گذاریم بیش از این به نظرات مردم شهرستان بی‌احترامی شود و بیش از این هوای  شهرستان را آلوده کنند و کسانی  که بخواهند این کار را انجام دهند در مقابل آن‌ها خواهیم ایستاد.

 استقرار کارخانجات کاشی،شیشه و فولاد  در شهرک فولاد خضرآباد تخلف محض است

احمد فرهمند عضو شورای اسلامی شهر اشکذر نیز ضمن اشاره به اینکه استقرار فولاد آلیاژی در این مکان به دلیل نزدیکی خط انتقال آب و گاز و خطوط فشار قوی برق بوده، از اول اشتباه بوده، گفت: مردم و شوراهای شهرستان اشکذر از روز اول طی طوماری با ستقرار شهرک فولاد بعنوان صنایع پایین دستی فولاد مخالفت کرده اند.

وی اظهار داشت: طبق اساسنامه شهرک فولاد، استقرار کارخانجات کاشی و شیشه و فولادهایی که الان مستقر هستند تخلف محض است و مسئولینی که مجوز داده اند باید پاسخگو باشند.

 شهرستان اشکذر دین خود را نسبت به صنعت ادا کرده است

یوسف مقیمی عضو شورای اسلامی شهر اشکذر در این دیدار با اشاره به اینکه باید کمک کنیم تا چرخ صنعت کشور به حرکت درآید و به صنعت و صنعتگرکمک کنیم، گفت: مردم اشکذر دِین خود را نسبت به صنعت و صنعتگر ادا کرده است، اگر صنعت خوب هست که قطعا هم همینطور هست همه مردم استان از فیض آن بهره ببرند اگر هم مضراتی دارد باید همه در آن شریک باشند.

عدم صداقت مدیران کارخانه شیشه مظروف/ یا واگذار کنید یا تغییر کاربری دهید

محمدحسن طالبیان مدیرعامل موسسه حامیان حیات پاک  با اشاره  مجوز شیشه مضروف تمدید نشده است، اظهار کرد: باوجود دستور توقف عملیات عمرانی شیشه مضروف توسط دادستان شهرستان اشکذر و تاکید در نشست دفتر امام‌جمعه همچنان عملیات عمرانی این واحد ادامه دارد و نشان از عدم صداقت مدیران این واحد است.

وی در ادامه به  ارائه مدارک، مکاتبات و مستندات مخالفت شیشه مظروف ازجمله: مخالفت‌های فرمانداری، نماینده مجلس، اداره محیط‌زیست، شورای تامین شهرستان اشکذر، کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک ، شوراهای شهرستان ، ائمه جمعه شورای تامین استان و سازمان بازرسی  پرداخت.

طالبیان با تاکید بر تغییر کاربری و یا انتقال مجموعه به صنایع های تک، پیشنهاد تشکیل جلسه با مسئولان محیط‌زیست استان، شورای تامین ، استانداری یزد، اداره صمت استان و سازمان بازرسی  را داد.

تلاش مردم شهرستان اشکذر برای حفظ حیات و مدیران شیشه مضروف برای حفظ سرمایه

علیرضا عسکری مدیر مسئول سایت اشکذر خبر و عضو هیئت مدیره موسسه حامیان حیات پاک در این نشست افزود: شیشه مظروف در شهرستان اشکذر به عنوان نماد آلایندگی و تخطی از قوانین محیط زیستی شناخته شده است و موضوع به عنوان یک موضوع حیثیتی مطرح شده است .

وی تلاش مدیران کارخانه شیشه مضروف را برای حفظ سرمایه دانست و تصریح کرد این درحالی که است مردم شهرستان اشکذر برای حفظ حیات و سلامت می جنگند.

سعید دهقانی عضو هیئت مدیره موسسه حامیان حیات پاک اشکذر با ابراز گله مندی از استقرار دوباره صنایع آلوده در شهرستان اشکذر، خاطر نشان کرد: مردم به مسئولین استان که تابحال خلف وعده های بسیاری را نسبت به مردم انجام داده دیگر اعتمادی ندارند در این باب حتی ائمه جمعه شهرستان بارها از این موضوع اظهار گله مندی کردند.

دهقانی ادامه داد: مردم بطور کامل با استقرار مجموعه شیشه مظروف و تعطیلی کامل آن در شهرستان اشکذر و تبدیل و تغییر کاربری ان به صنعت پاک و یا واگذاری و فروش ان به غیر جهت و تعییر کاربری ایستاده اند .

وی افزود: این مجموعه با  و پشت کردن همه جانبه به مردم، موسسه و ائمه جمعه و… با توجه به اخطارهای متعدد و عدم توجه مدیریت شیشه مظروف و پیگیری ساخت آن به مجموعه شهرستان توهین کرده اند.

این فعال اجتماعی از جلوگیری مجموعه فرمانداری و اعضای موسسه برای تجمع هایی که مردم‌ درخواست تجمع داشتن و احتمال قریب الوقوع تجمعهای مردمی در اینده نزدیک حتی تا جلوی کارخانه شیشه مظروف خبر داد و خاطر نشان کرد: عدم وجود منابع ابی مورد نیاز جهت این کارخانه و کارخانه های جدیدالتاسیس یکی از دلایل مخالفت مردم با این مجموعه است.

سعید دهقانی در پایان اظهار داشت: سوالی که مردم از مدیریت شیشه مظروف دارند این است که آیا مدیریت شسشه مظروف حاضر هستند در جمع مردمی اشکذر حاضر و مردم را برای ساخت قانع کنند و اگر قانع نکردند کارخانه و ساخت و ساز را بطور کامل تعطیل و اگر متقاعد کردن موسسه بطور کامل حامی ساخت و ساز شیشه مظروف در اشکذر باشند که بارم با پاسخ منفی مدیریت شیشه مظروف مواجه شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا