فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: با توجه به جمعیت ۱۴ میلیونی استان تهران، بیش از ۳ میلیون نفر هنوز دوز اول واکسن کرونا را نزده اند.

به گزارش مهر، علیرضا زالی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تا آغاز نوروز، حدود ۹۴ درصد از جمعیت تهران دوز اول واکسن کرونا را دریافت کنند و بیش از ۸۰ درصد نیز دوز دوم و ۶۰ درصد هم دوز سوم را تزریق کنند.

وی با اعلام اینکه در زمره گروه سنی ۵ و ۱۲ ساله در روز‌های اخیر شاهد استقبال نسبی از واکسیناسیون بوده‌ایم، ادامه داد: آمار واکسیناسیون دانش آموزان نیز رو به افزایش است. به طوری که آمار دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال که دوز اول را زده‌اند به ۹۴ درصد رسیده و دوز دوم نیز به حدود ۸۸ درصد رسیده است.

زالی به واکسیناسیون کارمندان بخش دولتی و دستگاه‌های اجرایی در استان تهران اشاره کرد و افزود: میزان واکسیناسیون در بین این دسته از کارمندان دولتی و دستگاه‌های اجرایی به ۹۶ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه فروکش موج ششم به معنای پایان کرونا نیست، تصریح کرد: تمامی مراکز واکسیناسیون تا پایان سال فعال هستند و برای ایام نوروز هم در حال برنامه ریزی هستیم تا مراکز اصلی واکسیناسیون فعال باشند و فرایند واکسیناسیون قطع نشود.

در خبرها داشتیم

مراقب عوارض طولانی مدت اومیکرون باشید
 

محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا با بیان اینکه واکسیناسیون موجب شد کرونا فروکش کند گفت: کسانی که واکسن نزدند، حتما واکسن بزنند. نیازی به دز چهارم واکسن کرونا هم نیست و سه دز واکسن کرونا کافی است.

به گزارش ایسنا، پیام طبرسی با بیان اینکه نسبت به دو هفته گذشته آمار ابتلا به کرونا کاهش یافته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و شرایط به نقشه قبلی برگردد اظهار کرد: کرونا به تدریج از یک بیماری که ایجاد پاندمی و بیماری وسیع می‌کرد به یک بیماری تبدیل می‌شود که باید بدانیم چگونه با آن زندگی کنیم.

وی افزود: واکسیناسیون موجب شد کرونا فروکش کند. این شرایط مرهون واکسیناسیون است. کسانی که واکسن نزدند، حتما واکسن بزنند. نیازی به دز چهارم واکسن کرونا هم نیست و سه دز واکسن کرونا کافی است.

طبرسی با تاکید بر اینکه کسانی که واکسن نزدند و یا اینکه کرونا نگرفتند و بیماری پیش زمینه‌ای دارند باید حتما دقت کنند گفت: امسال برای عید محدودیتی نیست، اما کماکان باید مراقب افرادی باشیم که بیماری پیش زمینه‌ای دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوارض طولانی مدت امیکرون عنوان کرد: کرونا یک بیماری سیستمیک است و ممکن است کل اعضای بدن را درگیر کند. ما کووید طولانی داریم و افراد در این شرایط تا مدت‌ها بی‌حالی و تنگی‌نفس و ریزش مو و دیگر عوارض را شاهد هستند. این عارضه‌ها برطرف می‌شود و بهبودی می‌یابد، اما ممکن است برخی عوارض نیازمند درگیری پزشکی باشد که ابتلا به دیابت یکی از این موارد است. سرفه‌های اندک، تب خفیف و مواردی از این دست چندان جدی نیست و برطرف می‌شود.

وی افزود: در این دو سال که از کووید می‌گذرد دریافتیم که افراد بیشتری درگیر شدند و بعد از واکسیناسیون شدت بیماری کمتر شد. اگر همین روند ادامه یابد کووید یک بیماری خواهد شد که با ما هست، اما مشکلاتش کمتر می‌شود و به گروه‌های پرخطر منتقل می‌شود که دیگر باید برای آن به دنبال دارو‌های خاص بود.

طبرسی با بیان اینکه در موج اخیر، افراد ۳۰ تا ۶۰ سال که درگیر کرونا شدند و بیماری زمینه‌ای نداشتند مشکلی نداشتند که از داروی پیشرفته استفاده کنند و مشکل اصلی مربوط به کسانی بود که بیماری زمینه‌ای داشتند گفت: کووید به بیماری تبدیل می‌شود که در آینده در گروه خاصی دیده می‌شود. واکسن‌هایی که امروز داریم نیز برای شرایط کنونی است و برای افراد معمولی همین واکسیناسیون کافی است.

محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد گفت: واکسن یک نفع فردی دارد و کسی که واکسینه شده است اگر کرونا بگیرد، شدید نیست و موجب مرگ نمی‌شود؛ مگر اینکه در گروه خاصی باشد. همچنین واکسن یک نفع جمعی دارد و وقتی افراد واکسن می‌زنند اگر کرونا هم بگیرند کمتر به دیگران منتقل می‌کنند.

اگر قصد سفر نوروزی دارید، حتما بخوانید

 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت شرایط مجاز برای سفر‌های نوروزی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، مهندس محسن فرهادی گفت: ستاد ملی کرونا ضوابط سفر‌های نوروزی را اعلام کرد. سفر‌های نوروزی جدا از دسته رنگبندی‌های کرونایی شهر‌ها قرار گرفت. سال گذشته سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع شد؛ اما امسال سفر‌های نوروزی به این موضوع وابسته نیست و به جای آن دو شرط اصلی برای انجام سفر‌های نوروزی در نظر گرفته شده است. رنگ‌بندی‌ها وضعیت بیماری را در کشور رصد می‌کنند و دیگر مشاغل و نوع فعالیت مردم به این رنگبندی‌ها وابسته نیست.

بلیط‌فروشی نوروز تنها به واکسن‌زده‌ها

او در ادامه توضیح داد: کسانی که قصد سفر دارند چه با ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، قطار و هواپیما و چه با خودروی شخصی می‌بایست واکسن تزریق کرده و همچنین بیمار نباشند. افرادی که قصد سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را دارند هنگام خرید بلیط از طریق اتصال سامانه راه و شهرسازی به سامانه «ایران من»، رهگیری شده و وضعیت بیماری و واکسیناسیون‌شان استعلام می‌شود تا بلیط به کسانی فروخته شود که واکسیناسیون کامل داشته باشند. کسانی که واکسن نزده باشند یا با وجود تزریق واکسن بیمار باشند طبیعتا اجازه سفر نخواهند داشت.

سوار کردن مسافر بین‌راهی ممنوع

وی تاکید کرد: از نظر قانونی خودرو‌هایی که در ترمینال‌ها بلیط می‌فروشند حق سوار کردن مسافر در بین مسیر را ندارند و اگر مواردی از این تخلف توسط پلیس کشف شود، طبیعتا برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت.

نحوه بررسی سرنشینان خودرو‌های شخصی

وی افزود: در خصوص خودرو‌های شخصی نیز کنترل افراد از طریق دوربین کنترل پلیس راهور اتفاق می‌افتد؛ به این صورت که مشخصات صاحب خودرو از نظر واکسیناسیون و عدم ابتلا به بیماری از طریق پلاک ماشین استعلام می‌شود. در سیستم پلیس راهور و دوربین‌ها سیستمی وجود ندارد که بتواند سایر سرنشینان خودرو را بررسی کند مگر اینکه پلیس به شکل امتحانی برخی خودرو‌ها را در ورودی شهر‌ها کنترل کند که این موضوع در دستور کارشان قرار دارد.

واکسیناسیون کامل یعنی چه؟

فرهادی تاکید کرد: معنای واکسیناسیون کامل آن است که فرد در چرخه واکسیناسیون باشد. اگر فردی تازه واکسن دز دوم را تزریق کرده باشد طبیعتا تا ۳ ماه نمی‌تواند دز سوم را تزریق کند؛ پس اگر فردی امروز واکسن دز دوم را تزریق کرده باشد طبیعتا تا سفر‌های نوروزی به دز سوم نمی‌رسد؛ بنابراین معنای واکسیناسیون کامل برای او تزریق دو دز است؛ این موارد استثناء هستند و نمی‌توانید ممانعتی برای سفر او ایجاد کنید.

تکلیف افرادی که واکسیناسیون دز سوم، در کارت دیجیتال واکسن‌شان ثبت نشده است

او درباره افرادی که علی‌رغم تزریق دز سوم واکسن، اما دز سوم در کارت واکسن دیجیتال‌شان ثبت نشده است، تصریح کرد: این افراد باید به مرکزی که تزریق را انجام دادند مراجعه کنند تا آن‌ها مشکل را رفع کنند.

وی افزود: البته درست است که جز دو مورد تزریق واکسن و عدم بیماری محدودیت دیگری برای سفر‌های نوروزی صورت نگرفته است، اما باید بدانیم که کماکان در شرایط اپیدمی کرونا هستیم و اگر بتوانیم سفر و دورهمی نرویم و تماس‌های نزدیک را کاهش دهیم، خطر ابتلا به کووید۱۹ هم کاهش می‌یابد.

ابلاغیه طرح سلامت نوروزی از ۲۰ اسفندماه

وی درباره اقداماتی که قرار است برای سفر‌های نوروزی در زمینه بازرسی‌ها از سوی بازرسان مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت انجام شود، تاکید کرد: همکاران ما در زمینه کرونا دارند حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند، ولی از ۲۰ اسفندماه به بعد ابلاغیه سلامت نوروزی به همکاران داده می‌شود تا با ۱۰۰ درصد توان پروتکل‌ها را رعایت کنند. همکاران ما از ۸ صبح تا ۸ شب کشیک حضوری و از ۸ شب تا ۸ صبح کشیک آنکال خواهند بود.

کنترل مترو و اتوبوس‌های درون شهری، آری یا خیر؟

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود درباره اتصال مترو و اتوبوس درون شهری به سامانه ایران من، اظهار کرد: در این بخش حتی اگر اتصال هم صورت گرفته باشد فعلا امکان کنترل دقیق وجود ندارد؛ زیرا مترو و اتوبوس درون شهری تهران آنقدر شلوغ است که شما نمی‌توانید گیت ورودی را ببندید و باید از راه دیگر اقدام کرد که ربطی به نوروز هم ندارد و باید کنترل کلی بر آن صورت گیرد. اکنون در سامانه مترو و سامانه ایران من در حال انتقال اطلاعاتی هستند که کنترل‌ها از طریق شارژ و خرید کارت بلیط انجام شود.

رعایت ۵۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در کشور

فرهادی در خاتمه با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور ۵۸ درصد است، بیان کرد: حدود ۲۲۰ هزار بازرسی از هفته گذشته تا جمعه (۱۳ اسفندماه) انجام شده است و بیش از ۱۲۰۰ مکان که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کردند، پلمب شده و حدود ۲۰ هزار واحد اخطار گرفته و پرونده قضایی برایشان تشکیل شده است.

هشدار: واکسیناسیون کرونا در کودکان را جدی بگیرید
 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ضمن اشاره به شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور، تاکید کرد: هنوز مهم‌ترین ابزار محافظتی در برابر این بیماری، واکسن است. باید واکسیناسیون کودکان جدی گرفته شود؛ این درحالیست که هنوز پوشش واکسیناسیون سنین زیر ۱۲ سال در مقایسه با گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال، کمتر است.

به گزارش ایسنا، دکتر احسان مصطفوی با اشاره به اینکه در حال حاضر در موج ششم اپیدمی کرونا که ناشی از غالب شدن سویه اومیکرون است، قرار داریم، گفت: این موج بیش از یک ماه است که کشور را درگیر کرده و سبب ابتلای قابل توجهی از هموطنان شده است؛ به شکلی که بر اساس شواهد موجود ما بالاترین موارد ابتلا به بیماری را از ابتدا تاکنون در موج ششم تجربه کردیم.

وی افزود: براساس شواهد موجود و مدل‌سازی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که ما در موارد ابتلا و بستری و در روز‌های اخیر در مورد موارد مرگ، پیک اپیدمی را سپری کرده‌ایم. انتظار داریم در هفته‌های آتی شاهد کاهش قابل توجه موارد ابتلا، بستری و مرگ باشیم.

او ادامه داد: در مقایسه با پیک‌های قبلی گرچه موارد ابتلا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، اما با وجود اینکه حتی یک مرگ هم مهم است و باید برای جلوگیری از وقوع حتی یک مرگ اقدام کرد، اما موارد مرگ در مقایسه با پیک‌های قبلی کمتر بوده است که این موضوع می‌تواند متاثر از عوامل مختلفی همچون واکسیناسیون باشد که سهم موثری در پیشگیری از ابتلا به فرم‌های شدید بیماری داشته است. از طرفی عوامل دیگری همچون ابتلا‌های اخیر به بیماری، یک ایمنی نسبی در افراد ایجاد کرده و همچنین واریانت امیکرون در مقایسه با واریانت‌های قبلی خفیف‌تر است و انتظار داریم که فرم شدید بیماری در مورد آن کمتر اتفاق افتد.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، او تاکید کرد: ابزار‌های محافظتی در برابر کرونا تغییری نکرده است. همچنان مهم‌ترین ابزار در اختیار ما واکسن است که به صورت جدی پیشنهاد می‌کنم افرادی که هنوز برای تزریق دز سوم مراجعه نکردند، حتما اقدام کنند. از طرفی می‌بایست واکسیناسیون کودکان جدی گرفته شود. هنوز پوشش واکسیناسیون زیر ۱۲ سال در مقایسه با گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال کمتر است.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به نزدیکی به ایام نوروز، اظهار کرد: همچنان توصیه می‌کنیم اگر می‌شود مردم سفر‌ها را یا به تعویق اندازند و یا به سفر نروند. در صورت الزامی بودن سفر باید از حضور در تجمعات پیشگیری کرده و ابزار‌هایی مانند ماسک را استفاده کنیم. همچنین سعی کنیم در سفر از تماس نزدیک با گروه‌های پرخطر از جمله مسن‌تر‌ها که در معرض خطر ابتلا به انواع شدید بیماری هستند خودداری کنیم تا سفری که برای آرامش و راحتی می‌رویم منجر به ناراحتی نشود.

چرا تمایل به واکسیناسیون کم شد؟

 

آمار منتشر شده از میزان واکسیناسیون کرونا نشان می‌دهد که تمایل مردم به تکمیل واکسیناسیون‌شان یعنی تزریق دوز دوم و سوم، کاهش پیدا کرده است.

به گزارش همشهری، براساس اعلام وزارت بهداشت، از مجموع افراد واجد شرایط دریافت واکسن (۵ سال به بالا) ۷۴ درصد دوز اول، ۶۶ درصد دوز دوم و ۲۷ درصد دوز سوم را تزریق کرده‌اند. درحالی‌که مسئولان عنوان می‌کنند زمان واکسیناسیون برخی افراد فرا نرسیده، اما از جمعیت ۴۷میلیون نفری که ۳ ماه پیش ۲ دوز واکسن تزریق کرده اند و اکنون مشمول تزریق دوز سوم هستند، هنوز ۲۴ میلیون نفر مراجعه نکرده‌اند. حالا پرسشی که مطرح می‌شود این است: دلیل کاهش استقبال از واکسیناسیون چیست؟

این وضعیت در حالی رقم می‌خورد که به تأکید متخصصان، مدیریت پاندمی کووید ۱۹ تا تکمیل نشدن واکسیناسیون ۸۵ درصدی در جامعه میسر نخواهد بود.

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند منتشر نشدن نتیجه مطالعه‌های علمی از روند تولید واکسن‌ها و آمار تحلیلی درباره بستری‌شده‌ها و فوتی‌های واکسن‌زده و نزده کرونا با گذشت یک‌سال از واکسیناسیون منجر به تقویت این بی‌رغبتی شده است؛ درحالی‌که براساس پیگیری‌های همشهری، نوع و تعداد واکسن‌های تزریق شده بیماران به‌ویژه در پیک اومیکرون بلافاصله پس از بستری در پرونده آن‌ها درج و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌شود، اما اینکه چرا تاکنون این تحلیل‌ها ارائه نشده، سؤالی است که پاسخی به آن داده نمی‌شود تا بهانه‌های واکسن‌ستیز‌ها و واکسن‌گریز‌ها را برای شانه خالی کردن از واکسیناسیون تقویت کند.

هر چند که به‌گفته حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یک بررسی اینترنتی سریع از جامعه ۳ هزار نفری نشان داد که جمعیت واکسن‌نزده‌های تحت‌تأثیر تیم‌های سازمان‌یافته ضدواکسن کم است و اغلب پاسخ‌دهندگان به‌دلیل دریافت نکردن پاسخ مناسب برای سؤالات‌شان و نبود شفافیت در اطلاع‌رسانی واکسن‌ها تمایلی به واکسن‌زدن ندارند.

البته محمد هاشمی، سرپرست روابط‌عمومی وزارت بهداشت تأکید می‌کند که «تأخیر در ارائه آمار نباید ملاک واکسن نزدن قرار بگیرد چراکه در پیک اومیکرون بخش زیادی از بستری‌های حاد و فوتی‌های اخیر مربوط به کسانی است که نسبت به تزریق واکسن کوتاهی کرده و توصیه‌های وزارت بهداشت را نادیده گرفته‌اند.» حالا، اما ضرورت انتشار هر چه سریع‌تر مطالعات علمی واکسن‌ها نه‌تن‌ها برای کارشناسان حوزه سلامت که به مطالبه عمومی تبدیل شده است، چراکه آن‌ها حتی نمی‌دانند واکسن‌ها به‌صورت کلی یا مجزا، با توجه به نوع و پلتفرم‌شان تا چه میزان در پیشگیری از ابتلا و کاهش فوت اثربخش بوده‌اند تا حداقل به تزریق واکسن نوبت سوم تمایل بیشتری داشته باشند.

نکته‌ای که علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور هم تایید می‌کند و می‌گوید: «مردم حق دارند بدانند افراد بستری شده کرونایی در رده سنی مختلف چه واکسن‌هایی تزریق کرده‌اند. ۶٠درصد جمعیت کشور با یک واکسن خاص واکسینه شده‌اند و ممکن است درصد بالایی از بستری‌شدگان این واکسن را تزریق کرده باشند. باید گزارش‌های خام پس از تحلیل اطلاعات منتشر شود تا مردم اطلاعات درستی در این‌باره داشته باشند.»

سؤالات مردم بی‌پاسخ مانده

جمعیت هدف واکسیناسیون در کشور با کاهش سن از ۱۲ سال به ۵ سال تغییر کرد، اما حتی جمعیت هدف بالای ۱۲ سال (۶۸ میلیون نفر) هم تاکنون واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند. براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا ظهر دیروز حدود ۶۳ میلیون نفر دوز اول، بیش از ۵۵میلیون نفر دوز دوم و ۲۳میلیون نفر هم دوز سوم را تزریق کرده‌اند. این یعنی بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۲ سال به بالا هنوز برای تزریق دوز اول و بیش از ۷ میلیون نفر برای تکمیل ۲ دوز و ۲۴ میلیون نفر هم برای تزریق دوز سوم مراجعه نکرده‌اند.

با کاهش آمار روزانه هم در یک هفته گذشته ۲۸۹ هزار و ۶۸۵ واکسن دوز اول (میانگین روزانه ۳۷ هزار دوز)، ۲۹۰ هزار و ۴۴۹ واکسن دوز دوم (میانگین روزانه ۴۱ هزار دوز) و ۶۷۴ هزار و ۲۲۵ واکسن دوز سوم (میانگین روزانه ۱۰۵ هزار دوز) تزریق شده است. مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی کرونا دلیل فاصله آماری بین تزریق واکسن‌ها را منتشر نشدن اطلاعات درباره اثربخشی آن‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: «نتیجه این وضعیت فاصله آماری بین واکسیناسیون دوز دوم از اول شده است. چند میلیون نفر با وجود رسیدن زمان تزریق نوبت دوم هنوز اقدامی برای آن و چند میلیون نفر هم که نوبت دوز سوم آن‌ها رسیده، دوز سوم را تزریق نکرده‌اند.»

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هم در گفتگو با همشهری این مسئله را تأیید می‌کند: «داده‌های پاندمی کرونا شفاف نیست و به‌صورت انحصاری در اختیار افراد محدودی قرار می‌گیرد. شفاف‌سازی‌ای از نتایج مثبت و عوارض واکسن‌ها نداریم و این در حالی است که نباید کاری کنیم که مردم نسبت به توصیه‌های وزارت بهداشت در مقابله با کرونا بی‌اعتماد شوند.»

این اپیدمیولوژیست به بخشی از مسائل مطرح‌شده از سوی افراد پاسخ‌دهنده اشاره می‌کند؛ مثل «اتفاق‌نظری بین مسئولان و متخصصان درباره واکسن‌ها نیست.» یا «کسانی که قبلا واکسن زده‌اند هم کرونا گرفته‌اند» و «قرار بود با واکسیناسیون کرونا تمام شود، اما این اتفاق رخ نداد»، «منتظر می‌مانیم تا ببینیم کسانی که واکسن زده‌اند چه بر سرشان می‌آید»، «واکسن‌های کرونا مردم را می‌کشد و آن‌ها واقعیت را به مردم نمی‌گویند»، «کشور‌های خارجی ما را موش آزمایشگاهی کرده‌اند، برای خودشان واکسن خوب می‌زنند و برای ما واکسن چینی و کوبایی می‌آورند.»

به‌گفته این عضو قرارگاه عملیاتی کرونا در وزارت کشور برایند این پاسخ‌ها نشان‌دهنده دریافت نکردن پاسخ مناسب از سوی مردم برای سؤالات‌شان است و سوءتعبیر از تأثیر و عوارض جانی واکسن چنین بی‌اعتمادی‌ای را رقم زده است: «بهترین اقدام در این‌باره همسویی متخصصان و مسئولان به همراه آموزش هدفمند و مناسب با شفافیت بیشتر در مورد عوارض واکسن از سوی متخصصان مستقل است که می‌تواند درصد پوشش واکسیناسیون علیه کرونا را در کشور افزایش دهد.»

دستاورد ملموس واکسیناسیون را نادیده نگیریم

البته محمد هاشمی، سرپرست روابط‌عمومی وزارت بهداشت درباره کاهش استقبال از واکسیناسیون و بی‌میلی مردم به تزریق دوز سوم واکسن به همشهری می‌گوید: «هنوز نوبت تزریق دوز سوم برای برخی از کسانی که ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند، نرسیده و امیدواریم آن‌ها در زمان مشخص نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند. اما توصیه جدی ما مربوط به کسانی است که نسبت به تزریق واکسن دوز اول یا دوم خود کوتاهی می‌کنند. برخی از این افراد تحت‌تأثیر گروه‌های ضدواکسن قرار دارند و برخی دیگر هم بهانه‌های غیرعلمی برای تأخیر در تزریق واکسن دارند.»

به‌گفته هاشمی، اومیکرون با توجه به قدرت سرایت‌پذیری بیشتر نسبت به‌سویه‌های قبلی کرونا، افراد بیشتری را در خطر بیماری قرار داده است: «همین حالا بیشتر کسانی که در بیمارستان بستری‌اند و جان‌شان را از دست می‌دهند جزو افرادی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند یا واکسیناسیون ناقص داشته‌اند. مثال این وضعیت هم درگیری بیشتر کودکان با این بیماری در پیک اومیکرون بود که به‌عنوان یکی از گروه‌های پرخطر مطرح شدند. واکسینه‌نشدن این گروه سنی باعث افزایش موارد بیماری میان آن‌ها در پیک ششم شد.»

هاشمی فعالیت و تبلیغات ضدواکسن‌ها را بازی خطرناک با سلامت جامعه می‌داند و می‌گوید: «کسانی هم که منتشر نشدن مطالعات را دلیل کاهش رغبت مردم به واکسیناسیون می‌دانند باید اعلام کنند که براساس کدام بررسی، با چه گستره آماری، در چه تاریخی و چه مولفه‌هایی به این نتیجه رسیده‌اند.

مطالعات تحلیلی درباره واکسن‌ها به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد، اما دلیل مشخص و مستند این است که بخش قابل توجهی از بستری‌های حاد و فوتی‌ها در پیک اخیر، همان کسانی‌اند که توصیه‌های وزارت بهداشت را نادیده گرفته و نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام نکرده‌اند. ما بار‌ها تأکید کرده‌ایم که ارائه آمار هیچ مشکلی ندارد و ایران جزو کشور‌هایی است که از ابتدای شیوع کرونا آمار و مستندات به‌روز و دقیق را ارائه کرده است، اما منوط کردن واکسیناسیون به منتشرشدن آمار آن هم با یک ضرب و تقسیم ساده کار درستی نیست و می‌تواند خطر جدی‌ای برای مردم داشته باشد. این آمار‌ها باید از سوی متخصصان تحلیل و اعلام شود و نیازمند کار علمی و تحقیقاتی است.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا