یزدفردا: جوان میبدی با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی به دنبال راه اندازی دستگاه بازیافت زباله برای اولین بار در کشور است.

به گزارش یزدفردا: مدیرعامل شرکت بهزیست بافت میبد گفت: این دستگاه مداربسته است و هیچ گونه پسماندی به محیط زیست ندارد.

کرامتی با اشاره به اشتغال ۱۰ نفر با راه اندازی این دستگاه افزود: خروجی این دستگاه، آب، هیدروکربن سبک، هیدروکربن سنگین و کربن بلک است که قابلیت صادرات به کشور‌های عراق و افغانستان را دارد.

وی ادامه داد: این دستگاه دارای ۳۰ مترمکعب فضاست و در هر نوبت ۱۰ تن زباله مخلوط را طی یک روز می‌تواند بازیافت کند.

شهردار میبد هم اظهار داشت: هر شهروند روزانه بین ۸۰۰ گرم تا یک کیلو و ۱۰۰ گرم زباله تولید می‌کند و در شهرستان میبد روزانه ۸۰ تا ۱۱۰ تن زباله تولید می‌شود.

مجید بهارستانی با اشاره به انتقال ۴۰ تا ۵۰ تن زباله برای دفن به گودال پس از بازیافت‌های خیابانی افزود: با آغاز به کار این دستگاه بازیافت زباله که برای اولین بار در کشور در میبد رخ خواهد داد، دفن زباله و معضلات شیرابه و زیست محیطی را در میبد نخواهیم داشت.

مدیرکل محیط زیست استان نیز گفت: این طرح دانش بنیان یکی از مهمترین طرح‌ها در چرخه مدیریت پسماند و کاهش میزان زباله و کاهش آلایندگی زیست محیطی و آلودگی آب و خاک به شمار آمده که در سطح استان و کشور اتفاق افتاده است.

نیره پورملایی افزود: این طرح می‌تواند هر نوع پسماندی را به محصول نهایی دارای ارزش اقتصادی تبدیل کرده و از نتایج موثر این طرح در سطح استان و کشور استفاده کرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس نیز دپو شدن زباله و پسماند شهری را از معضلات شهرداری‌ها در سطح کشور خواند و تصریح کرد: این نگرانی‌ها در استان‌های شمالی که منابع آبی بالایی دارند بیشتر است.

میرمحمدی خاطرنشان ساخت: این شرکت دانش بنیان که کاملا موافق با محیط زیست است برای اولین بار در کشور، در میبد تمام زباله‌ها را وارد دستگاه کرده و بدون ایجاد کمترین آلودگی، تمام زباله‌ها را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

فرماندار میبد هم دپوی ۱۵ هزار تن زباله شهرستان را یکی از نگرانی‌های موجود عنوان کرد و گفت: دستگاه بازیافت زباله که ۱۰۰ درصد زباله‌های شهری را بازیافت کند و محصول نهایی را به فرصت اقتصادی تبدیل کند، دستگاه دانش بنیان و علمی است که می‌تواند در راستای محیط زیست به صورت کامل نقش آفرین باشد.

سجادی پور افزود: با توجه به این که این طرح جدید و دانش بنیان است در واگذاری زمین، تامین برق و زیرساخت با مشکل مواجه است که این مشکلات در جلسه‌ای پیگیری و حل خواهیم کرد.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا