یزدفردا: سرمربی تیم ملی بوکس در گفت‌وگویی گفت: برخی چون زورشان به من نمی‌رسد، به پرچم امام حسین (ع) و ائمه اطهار گیر می‌دهند و از آنها ایراد می‌گیرند.

به گزارش یزدفردا: تیم ملی بوکس ایران سال گذشته موفق شد با هدایت علیرضا استکی برای اولین بار پس از ۸۶ سال طلسم عدم کسب مدال در مسابقات جهانی را شکسته و توسط دانیال شه‌بخش به نخستین مدال برنز جهان دست پیدا کند.

در کنار این دستاورد بزرگ روند پیشرفت تیم ملی بوکس قبل از این مسابقات آغاز شده بود و پس از چند سال حضور ناموفق در مسابقات قهرمانی آسیا، دو ملی‌پوش کشورمان پس از ۱۱ سال مجدد به فینال معتبرترین رویداد بوکس آسیا صعود کرده و با کسب دو مدال نقره و دو مدال برنز دستاورد موفقی را داشته باشد.

علیرضا استکی در دومین مقطع هدایت تیم ملی و در آستانه سومین سال حضور سرمربیگری تیم ملی بوکس در گفت‌وگویی در خصوص روند صعودی بوکس ایران و حاشیه‌های اخیر به صحبت پرداخت که در زیر می‌خوانید:

خیلی‌ها موفقیت‌های سال‌های اخیر فدراسیون بوکس را در کنار برنامه‌ریزی فدراسیون بوکس، مدیون تلاش‌های شما می‌دانند؟

این موفقیت، نتیجه تلاش ۸۶ ساله بوکس ایران است که در دوره من به بار نشست. این نیست که دیگران کاری نکردند و فقط من کار کردم. شاید لیدر این قضیه من باشم، اما در این اتفاق همه دخیل و سهیم هستند. البته اصلاً راضی نیستم و همیشه در مصاحبه‌های خود گفتم که باید در مسابقات جهانی جزو ۵، ۶ تیم برتر دنیا می‌شدیم. خوشبینانه میثم قشلاقی، شاهین موسوی و اشکان رضایی و حتی پوریا امیری که بازی خود را برده بود، نیز می‌توانستند مدال خود را قطعی کنند تا ما در مسابقات جهانی ۱۷، ۱۸ برد کسب و چیزی حدود ۳ مدال جهانی کسب کرده بودیم. با این حال با ۱۰ برد و یک مدال برنز مسابقات جهانی را به پایان رساندیم. تلاش ۸۶ ساله مجموعه بوکس در سال ۱۴۰۰ توسط من به بار نشست.

شرایط ملی‌پوشان در سال منتهی به بازی‌های آسیایی چگونه است؟

کاری به بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و المپیک ندارم و تیمی را می‌سازم که برود مدال بگیرد. بچه‌ها باید بدانند که باید در آرامش، صلح و دوستی بجنگند و ۹ دقیقه‌ای که بالای رینگ هستند را نباید کم بگذارند و با تمام وجود کار کنند و هر چه دارند را پیاده کنند. بچه‌های ما هیچ چیزی از بوکسورهای دنیا کم ندارند و این را گفتم و باز هم می‌گویم و به نتیجه نیز رسیده است. همه بچه‌های ما باید قهرمان جهان و بازی‌های آسیایی باشند و ما می‌توانیم مدال المپیک بگیریم. فقط باید قضایا دست به هم بدهد که انشالله در همه مسابقات موفق عمل کنیم. در حال حاضر نیز مسابقه پیش رو بازی‌های آسیایی است و انشالله بتوانیم مانند سه سال گذشته که در همه رویدادهای تدارکاتی و رسمی موفق، موفق و موفق‌تر بودیم، اینجا نیز به عالی‌ترین نتیجه برسیم.

با این توضیحات سقف بوکس ما مدال جهانی نبود و دنبال دستاوردهای بیشتری هستیم؟

باید سال‌ها پیش مدال جهانی می‌گرفتیم، اما نشد و به سال ۱۴۰۰ افتاد. مطمئن باشید در تیم فعلی حداقل بین ۴،۵ بوکسور شخصیت قهرمانی جهان را دارند. شاهین موسیوی باید در مسابقات جهانی روسیه مدال می‌گرفت. دانیال مدال جهانی گرفت و میثم قشلاقی، اشکان رضایی، مسلم مقصودی، پوریا امیری و ایمان رمضانپور بوکسورهای خوبی هستند. واقعاً بچه‌های ما عالی هستند و اگر اسمی جا افتاد از من ناراحت نشوند. این بچه‌ها می‌توانند به اتفاقات مهمی دست پیدا کنند.

 برگزاری اردوی مشترک با ازبکستان چطور بود؟

آذرماه سال گذشته به ارمنستان رفتیم. ارمنستان تیم‌های روسیه، اوکراین و گرجستان را دعوت کرده بود، اما تیم روسیه نیامد. با این حال هر سه تیم از تیم‌های خوب بودند. ما نیز بدون پرداخت کوچکترین هزینه در این اردو شرکت کردیم که اردوی خیلی خوبی بود. در این اردو تیم جدیدی را بردم و تنها سه نفر از تیم جهانی حضور داشتند. در اردوی ازبکستان ۹ نفر با اردوی گذشته  تفاوت داشت. سجاد محمدپور و ایمان رمضانپور دو بوکسور باتجربه بودند، اما ۷ وزن کاملاً بوکسورهای جدید و رده سنی جوانان بودند. مطمئن باشید تاثیرات این اردو در یکی، دو ماهه آینده خود را نشان می‌دهد.

 امکان برگزاری اردو مشترک با قدرت‌های بوکس آسیا و دنیا همچنان وجود دارد؟

برگزاری اردوی مشترک با ازبکستان دیگر کافی است و ما دو بار به این کشور رفتیم و کار خود را انجام دادیم. باید برای برگزاری اردو روی کشورهای دیگر کار کنیم تا بوکس‌مان بهتر شود و از آنها یاد بگیریم. به احتمال زیاد تاجیکستان برای برگزاری اردوی مشترک به تهران خواهد آمد و دنبال تیم‌های دیگر و اردوهای مشترک هستیم. باید در تیرماه به یک مسابقه تدارکاتی  اعزام شویم تا بچه‌ها یک بار به آمادگی و به وزن برسند و در مسابقه شرکت کنند. امیدوارم همینگونه روند آماده‌سازی را تا بازی‌های آسیایی رو به جلو ببریم.

 اتفاق جدید در مورد شما همکاری دوباره با امیر علی اکبری بود. شما چند سال خوب در کنار هم داشتید که با یک وقفه همراه شد. چه چیزی باعث همکاری مجدد شد؟

 ۴ سال دوران خوب و زیبایی را با هم رقم زدیم و برای مردم حماسه شده بودیم و هر بازی ما یک حماسه بود. واقعاً مردم به این رشته و امیر علی اکبری علاقمند شده بودند و خیلی زیاد پیگیر بودند. بعد از آخرین برد علی اکبری در اسفندماه سال  ۹۷ ، توافق کردیم که مدتی به کارهای شخصی‌ام برسم. در آن مقطع نیز تیم ملی به من پیشنهاد شد و در عمل انجام شده قرار گرفتم. ابتدا قرار بود مدیرفنی تیم ملی بوکس باشم، اما با عدم حضور مربی خارجی تیم را به من دادند و در این سه سال درگیر بوکس شدم. علی اکبری نیز مسابقات زیادی انجام نداد و یکی، دو بازی انجام داد. در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته دوباره شروع کردیم و نزدیک به دو ماه و نیم است که با هم تمرین می‌کنیم. حس خیلی خوبی دارم  و دوباره روزهای خوب باز خواهد گشت. امیر علی اکبری دوباره می‌تواند دل مردم را شاد کند. البته در حال حاضر به علی اکبری در زمان‌های خالی کمک می‌کنم و تیم ملی بوکس را تمرین می‌دهم. علی اکبری خودش تیم دارد  و تیم را تمرین می‌دهد و یک جورهایی مربی شده است. با این حال در هفته چند بار کمک می‌کنم تا ببینیم خدا چه می‌خواهد.

 شروع علی اکبری در سازمان وان چمپیون  با کسب دو باخت خوب نبود. دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟

شرط می‌بندم امیر در آینده نه چندان دور با هر دو حریفی که به آنها مسابقه را واگذار کرده است، بازی می‌کند و می‌بینید چه اتفاقی می‌افتد، اما این دو شکست یک اتفاق بود. بازی با حریف کره‌ای یک شانس بود و یک مشتی که ما به آن لاکی پانچ می‌گوییم به او با بدشانسی اصابت و بازی را واگذار کرد. در بازی با حریف روسی انگار آماده نبود و شرایط همیشگی را نداشت و خوب نبود. شک نکنید به زودی امیر علی اکبری جدید را با استایل و فرم خاص‌تر خواهیم دید.

ورزش MMA در ایران طرفداران و علاقمندان زیادی دارد. خیلی از نوجوانان علاقمند به این رشته در حال فعالیت هستند، اما بخشی از این فعالیت‌ها زیر زمینی است. چه کاری مسئولان ورزش کشور برای نظارت و ساماندهی این ورزش‌ می‌توانند انجام بدهند؟

جدا ازMMA در یکسری از ورزش‌ها دختر و پسر در حال فعالیت هستند. متاسفانه اکثر این ورزش‌ها نیز زیر زمینی است. یا نباید اجازه برگزاری این ورزش‌ها را بدهیم و یا باید به این بچه‌ها کمک کنیم. این موضوع به سران سیاسی کشور باز می‌گردد که در این خصوص بنشینند و یک تدبیری بیندیشند تا بانوان ما آسیب نبینند و زیر نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت ورزشی خود را در رشته‌های ممنوع انجام بدهند. حتماً این اتفاق باید بررسی و کارشناسی شود. مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد بانوان ما در خیلی از رشته‌ها قدرت بیشتری از بانوان دنیا دارند و می‌توانند کارهای عجیب و غریب انجام بدهند. از مسئولان تقاضا دارم که به این رشته‌ها بپردازند یا تصمیم به تعطیلی و ممنوعیت این رشته‌ها همراه با جریمه بگیرند، چرا که سواستفاده زیادی از ورزشکاران دختر و پسر از لحاظ مالی و اخلاقی می‌شود. در کشور  نیز  در حال حاضر نفوذی‌های زیادی داریم که به این جوانان پیشنهاد می‌دهند و بچه‌های مردم در عین جوانی امکان دارد تحت تاثر قرار بگیرند و زندگی خودشان و خانواده‌شان را تحت الشعاع قرار بدهند.

با وجود کسب نتایج خوب و دستاوردهای کم نظیر در سال اخیر، اما شاهد هجمه و جوسازی‌های زیادی علیه شما بودیم که به نظر با اهداف خاص صورت گرفته است؟

۵۰ مصاحبه از آدم‌های بزرگ بوکس قبل از انتخابات ریاست فدراسیون دارم که همه می‌گفتند که استکی طلای ناب بوکس ایران و حلقه گمشده بوده است. بعد از انتخابات گفتند که بدترین و منفورترین آدم بوکس استکی است. کار را به جایی رساندند که دوستان خودم که یک عمر در کنارشان بودم و با هم کار کردیم، بحث را به آبروریزی و بازی با شخصیت خانوادگی آدم‌ها کشاندند. خوشبختانه چون پرونده‌ام پاک است و کِرمی در باغچه ما وجود ندارد، هر چه تلاش می‌کنند به در بسته و مشکلات می‌خورند. از اینجا با ضرس قاطع اعلام می‌کنم وارد این حاشیه‌ها و اسیر آن  نخواهم شد. مرد روزهای سخت هستم و این حاشیه‌ها در ۳۰ سال گذشته که بوکس می‌کردم و بعدها مربی تیم ملی شدم دنبالم است. ۴ المپیک مربی تیم ملی هستم و از المپیک پکن تا توکیو در کنار تیم ملی بودم. با ادعا می‌گویم در بیش از ۷۰ تورنمنت اصلی، تدارکاتی و رسمی به عنوان بدنساز و مربی فنی تیم آماده کردم. بوکسوری هستم که بدنسازی را نیز خوب بلدم و ۷ سال تجربه آن را دارم و  خیلی در اردوها به کمکم می‌آید. با قدرت تا زمانی که مسئولیت دارم و نظام جمهوری اسلامی این مسئولیت را به من داده است، کار خواهم کرد و هر زمانی نیز بزرگان ورزش بخواهند، نباشم، بدون هیچ حاشیه و داستانی همه چیز را تحویل می‌دهم و می‌روم. تا زمانی که هستم با قدرت کار می‌کنم و اگر این جریانات فراتر رود من نیز خیلی چیزها را که دوستان می‌دانند را بیان خواهم کرد تا آن وقت ببینیم آنها بازنده می‌شوند یا من؟

 این مسئله حتی به اعتقادات شما نیز کشیده شد؟

چون چیزی از من ندارند یک روز به بوکس ۳۰ سال پیش، یک روز به لباس‌هایم، یک روز به دماغم و یک روز به ریشم گیر می‌دهند. چیزی از من ندارند جز عشق و محبتی که من ۱۵ سال به بچه‌های تیم ملی دادم. با هیچ کسی نیز مراوده‌ای نداشتم و نه شب نشینی و نه به دنبال عشق و حال و مسائل مختلف رفتم و فقط دنبال تمرین و مربیگری بودم. دنبال پست و مقام هم نیستم و کسانی که فکر می‌کنند با این کارها استکی را تخریب می‌کنند، بدانند استکی یک مربی است و تا زمانی که زنده هست نیز یک مربی خواهد بود. اینها چون زورشان نمی‌رسد، به پرچم امام حسین (ع) و اسم ائمه اطهار گیر می‌دهند و از آنها ایراد می‌گیرند.

صفحه شخصی‌ام است و هر انسانی که دوست ندارد، می‌تواند من را دنبال نکند. در صفحه شخصی‌ام هر کاری که دلم بخواهد و خلاف شئونات جمهوری اسلامی نباشد را انجام می‌دهم. اگر هر شب از مهمانی، پارتی، عشق و حال، کوهنوردی، حیوانات و هر چیزی پست بگذارم، آدم خوبی می‌شوم؟ یکی به این مسائل علاقه دارد و یکی نیز اهل هیئت است. بچه‌های دور من می‌دانند که از صبح تا شب به جای موسیقی، نوحه گوش می‌کنم و اعتقاد من بر این است. تا زمانی که زنده هستم مرید امیر المومنین و اهل بیت خواهم بود و تا جایی که بتوانم  همه جوره نیز هر کاری انجام می‌دهم تا این کار برای شاگردانم نیز بیفتد. هیچوقت به شاگردانم نمی‌گویم نماز بخوانید، اما رفتاری با آنها می‌کنم که اگر خوششان آمد خودشان انجام بدهند. در ازبکستان در اتاقم نشسته بودم که ۸ نفر از بچه‌ها در زدند و خواستند تا نماز جماعت بخوانیم. اگر کاری می‌کنم برای دلم می‌کنم و نقطه ضعفی ندارم. کار خود را نیز انجام دادم و پرونده و رزومه‌ام نیز با یک جستجو مشخص است و بروند هر کار و هر حرفی دوست دارند، بزنند، اما من با آنها نان و نمک خوردم و آنها رفیق‌ها من بودند. آنقدر تحملم زیاد است و صبر می‌کنم تا به راه راست هدایت شوید، اما اگر نشدید  وسط می‌آیم و خیلی حرف‌ها را خواهم زد.

حتی این مسائل به پسر شما و حضور او در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا نیز کشیده شد؟

 او نان بازوی خود را خورده است و  تمرین کرد، کتک خورد و تلاش کرد تا در سن ۱۵ سالگی فیکس تیم ملی نوجوانان شد. آقایان مدعی نه مربیان سازنده، اگر یک نفر را ساختید و تحویل تیم ملی دادید، حرف بزنید. اگر حاضر خوری بودم، یک نفر مثل سام استکی را ساختم که به تیم ملی رسیده است. آقایان مدعی اگر یک نفر را از صفر ساختید و به تیم ملی رساندید، بگوید تا من نیز نوکری شما را بکنم. سام استکی تمرین، تلاش و زحمت کشیده است. سال گذشته در بیجار، چهار شب مسابقات خود را برد، اما در تهران باخت و به مسابقات اعزام نشد. برای این دوره نیز در سقز و بدون من سه شب بازی کرد و قهرمان شد و در تهران نیز دو شب در انتخابی حریفان خود را برده است. مطمئن هستم با حضور رضا مهدی‌پور، مرتضی سپهوند، ایمان طیبی و مهدی طلوتی در تیم‌های پایه اگر حق این بچه اعزام نبود به مسابقات اعزام نمی‌شد.

خیلی‌ها توقع دارند با روند رو به رشد بوکس، تیم ملی با استکی مدال المپیک را نیز تجربه کند؟

برای من المپیک، جهانی، آسیایی و بازی با سوریه تفاوتی نمی‌کند و تیم من تیم برنده است. یعنی تیمی که داخل رینگ می‌شود باید برنده شود و حتی وقتی بازنده می‌شود نیز بازنده برنده باشد. اگر کسی با وجود ۱۰ طلای المپیک و جهان نتواند بجنگند در اردو و مسابقات ما جایگاهی نخواهد داشت و او را کنار خواهم گذاشت.

با درخشش بوکسورهای کشورمان می‌توان انتظار ظهور پدیده‌های جدید را داشت؟

دو سال و نیم است در هیچ رده‌ای نتوانستیم قهرمانی کشور را برگزار کنیم و این  خیلی ضربه زده است. با این حال توانستیم همان تیم قهرمانی کشور در ارومیه را حفظ کنم و نفراتی را با انتخابی به این جمع اضافه کنم. ۸، ۹ نفر از بازیکنان تیم ملی در حال حاضر جدید هستند و با تمام وجود دنبال شایسته سالاری هستم. در تیم علیرضا استکی ورزشکار سالاری وجود ندارد، چرا که همه سالار هستند و همه متحد هستند برای پرچم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم مبارزه کند و من به عنوان سرمربی این مجموعه تمام تلاش را می‌کنم تا از لحاظ اخلاقی و فنی بهترین اتفاق را رقم بزنیم.

و صحبت پایانی.

ممنون هستم که این همه مورد حمایت کشورم هستم. ادعایی ندارم و یک مربی هستم و حتی اگر ۱۰ طلای المپیک نیز بگیرم تفاوتی نخواهم کرد و یک مربی خواهم بود. وظیفه‌ام تمرین دادن بدون ادعا است و کار خود را انجام می‌دهم. از حمایت رسانه‌ها، صدا و سیما، مسئولان ورزش، وزارت ورزش و کمیته المپیک ممنون هستم که همه جوره پشتم بودند و حمایت کردند و خودشان با راستی آزمایی فهمیدند که فرق راست و دروغ چه چیزی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا