معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد در بیستمین نشست مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان که صبح امروز با محوریت ارایه اقدامات برنامه‌های تحولی حوزه سرمایه انسانی در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، گفت: از معضلات رسیدن به اهداف توسعه‌ای استان عدم وجود سرمایه انسانی کارآمد است.

به گزارش روابط عمومی سازمان، دکتر جعفر رحمانی در این نشست با تاکید بر اهمیت جذب و نگه‌داشت نخبگان در استان، حوزه سرمایه انسانی را جزء ده محور فاز اول برنامه‌های تحولی یزد نوین یاد کرد و گفت: یکی از معضلات استان یزد برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای، عدم وجود سرمایه انسانی کارآمد است که باید در برنامه‌های تحولی یزد نوین به آن توجه ویژه‌ای شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مهارت‌های نرم را از محورهای مهم حوزه سرمایه انسانی عنوان کرد و اذعان داشت: اگر افراد به کسب مهارت‌های نرم نپردازند نمی‌توانند در مسیر توسعه قدم بگذارند.

دکتر رحمانی با بیان اینکه کسب مهارت‌های نرم و شایستگی‌های عمومی در کنار مهارت‌های سخت برای سرمایه انسانی لازم و ضروری است، اظهار داشت: کسب مهارت‌های نرم به شدت در بالابردن ارزش افزوده و انجام بهتر کارها موثر است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه انسانی استان باید مهارت‌های نرم را در کنار کسب دانش و تخصص(مهارت‌های سخت) در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کسب کند، تصریح کرد: اگر از کودکی به فرزندانمان این مهارت‌ها را آموزش دهیم بی‌شک در بزرگسالی در هر پست و مقام و شغلی در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند مفید واقع شوند.

وی با استناد به اینکه محل تولد 52 درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی اردکان استان یزد نیست به دیگر آمارهای ضعیف حوزه سرمایه انسانی استان اشاره کرد و گفت: در استان یزد آمار کمی از بازگشت نخبگان یا نگه‌داشت آنان وجود دارد و نیاز است در برنامه‌های تحولی به این موضوع به طور جد پرداخته شود.

به گفته وی، مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های حل مساله، انجام کار تیمی، همدلی و همفکری و خلاقیت بوده که به اسم مهارت‌های زندگی نیز شناخته می‌شود.

در ادامه این نشست دستگاه‌های متولی برنامه‌های تحولی حوزه سرمایه انسانی به ارایه گزارشی از اقدامات خود در خصوص پروژه‌های تکمیل حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش فعالیت‌های مزیت دار استان با تاکید بر تخصصی‌سازی مشاغل، ایجاد نهادهای مکمل آموزش‌های رسمی، راه‌اندازی شتابدهنده مدیریت استعداد(تلنت) و بهبود محیط کار در بخش های دولتی و خصوصی پرداختند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا