یزدفردا: فرماندار تفت با اشاره به ظرفیت ها و جاذبه های این شهرستان گفت: اولویت نخست و رویکرد توسعه‌ای در این شهرستان بر محور گردشگری است.

به گزارش یزدفردا: محمد دهشیری روز پنجشنبه در جمع  خبرنگاران با بیان اینکه محور توسعه هر منطقه بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل های آن تعریف می شود افزود: برنامه ریزی ها و اقدامات مناسبی در راستای ایجاد زیرساخت ها در برخی مناطق گردشگری این شهرستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه همچنین از صنایع کم آب خواه در این شهرستان حمایت می شود تصریح کرد: شناساندن شهرستان در قالب جشنواره های مختلف و برگزاری برنامه های فرهنگی در راستای معرفی ظرفیت های شهرستان در دستور کار قرار دارد.

دهشیری با اشاره به برگزاری جشنواره انار در این شهرستان گفت: این جشنواره در همین زمینه سوم  تا ششم آبان در ۲ مکان در این شهرستان برپا می شود.

وی از حضور از وزیر میراث ، فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  و مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در این جشنواره خبر داد و افزود: در جشنواره یاد شده علاوه بر معرفی انار به عنوان محصول شاخص این شهرستان ، ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری نیز به شرکت کنندگان  معرفی می شود.

فرماندار تفت با بیان اینکه یکهزار هکتار باغات این شهرستان به محصول انار اختصاص دارد تصریح کرد: ۴۰۰ هکتار از این باغات در شهر تفت قرار دارد.

دهشیری با اشاره به کاهش برداشت محصول انار در این شهرستان ادامه داد:در سال های اخیر آفت مگس مدیترانه ای و کرم گلوگاه اضافه شده و محصول انار تفت را دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره  به راه انداری یک واحد صنایع تبدیلی و فرآوری محصول انار در این شهرستان افزود: اگر  یک تا ۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات به صورت بلاعوض یا کم بهره از سوی دستگاههای مربوط به شرکت باغداران این شهرستان تزریق شود می توان یک خط تولید در زمینه فراوری انار راه اندازی کرد.

دبیر برگزاری جشنواره انار تفت هم معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره است گفت: از همه ظرفیت‌های شهرستان در هرچه باشکوهتر برگزار شدن جشنواره استفاده می شود.

احمد ابراهیمی افزود: در این جشنواره علاوه بر عرضه محصول انار و فرآورده‌های آن ، دیگر محصولات کشاورزی این شهرستان در معرض دید قرار می گیرد.

تفت، یکی از قطب های مهم تولید انار کشور و استان یزد است و به همین دلیل انار با نام این شهر، پیوندی دیرینه دارد.

برداشت انار تفت از اوایل آبان ماه شروع و حدود ۲۰ روز ادامه دارد؛ مهمترین ویژگی محصول منطقه که قابلیت نگهداری بیش از پنج ماه در انبارهای معمولی را دارد به همین خاطر است که اگر شما در ایام نوروز به تفت سفر کنید؛ می‌توانید از این محصول بی‌نظیر آن میل کنید.

هزار و ۲۵۰ هکتار سطح زیرکشت انار تفت است و متوسط برداشت ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتار است که پس از برداشت نیمی از آن به بازار عرضه و بقیه در انبار ذخیره‌ و اسفند ماه علاوه بر عرضه در بازار شهرهای استان یزد به دیگر استان ها عرضه می‌شود.

عمده گونه‌های انار تفت، گِل تفت، شیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز  است  که انار گِل، رقم غالب و ترش مزه است ولی طعم و خاصیت منحصر به‌ فردی دارد و به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد.

این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ،ترشی مزه آن کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.

جشن انار و انارچینی با محوریت شهرستان تفت به عنوان یکی از رویدادهای گردشگری استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا