کی‌یف پیش‌تر از رژیم صهیونیستی خواست برای مقابله با روسیه، سامانه‌های دفاع هوایی و سایر تسلیحات پیشرفته در اختیارش قرار دهد.

 

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق و معاون شورای امنیت ملی روسیه به رژیم صهیونیستی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد و گفت تحویل سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته به کی‌یف به معنای نابودی روابط دوجانبه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او دوشنبه (۱۷ اکتبر) در پیامی در تلگرام نوشت: «به نظر می‌رسد اسرائیل در حال آماده شدن برای عرضه تسلیحات به رژیم کی‌یف است. اقدامی بسیار بی‌ملاحظه». وی در ادامه تاکید کرد چنین اقدامی همه روابط دوجانبه را از بین خواهد برد.

کی‌یف پیش‌تر از رژیم صهیونیستی خواست برای مقابله با روسیه، سامانه‌های دفاع هوایی و سایر تسلیحات پیشرفته در اختیارش قرار دهد.

«ناچمن شای» وزیر امور دیاسپورا رژیم صهیونیستی (صهیونیست‌های ساکن خارج از فلسطین اشغالی) یکشنبه خواستار کمک نظامی این رژیم به کی‌یف برای مقابله با روسیه شد.

در حالی که رژیم تل‌آویو از آغاز جنگ در اوکراین به‌رغم موضع‌گیری‌های ضد روسی، مجوز فروش سلاح به کی‌یف را به شرکت‌های اسرائیلی از بیم واکنش روسیه نداده، این وزیر صهیونیست در اشاره به برخی اتهام‌زنی‌های رسانه‌ای درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، در توییتی نوشت: «دیگر هیچ شکی درباره این که اسرائیل باید در این درگیری خونین کجا بایستد وجود ندارد، زمان آن رسیده که اوکراین هم کمک نظامی دریافت کند، درست همانطور که آمریکا و کشورهای ناتو ارائه می‌کنند».

روزنامه «تایمز اسرائیل» اخیراً به نقل از یک منبع آگاه نوشت یک پیمانکار نظامی صهیونیست قصد دارد، از طریق لهستان به اوکراین سامانه ضد هوایی برساند.

این رسانه در گزارش خود اشاره‌ای به نام این شرکت و نوع سامانه‌ای که قرار است با واسطه به کی‌یف ارسال شود، نکرد. «تایمز اسرائیل» در ادامه نوشت که تل‌آویو به خوبی می‌داند این سامانه‌ها قرار است در نهایت به اوکراین برسد، اما چشم خود را به روی این قرارداد بسته و پیمانکار نظامی مذکور نیز ادعا دارد که مقصد سامانه‌های ضد هوایی لهستان خواهد بود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اخیراً از مخالفت رژیم موقت صهیونیستی با ارسال سامانه‌های پدافند موشکی به کشورش ابراز ناخرسندی کرد. زلنسکی طی مصاحبه‌ای گفت از اینکه تل‌آویو سامانه‌های پدافند موشکی به اوکراین نفروخت تا در برابر حملات موشکی روسیه مقابله کند، «بهت‌زده» است. او گفت: «نمی‌دانم چه اتفاقی برای اسرائیل افتاده است. حقیقتاً و به‌راستی بهت‌زده هستم، زیرا درک نمی‌کنم که چرا آن‌ها به ما پدافند هوایی نمی‌دهند».

رئیس‌جمهور اوکراین در فاصله کوتاهی بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) هم از رژیم صهیونیستی درخواست کرده بود تا سامانه‌های پدافندی «گنبد آهنین» به کشورش بدهد.

بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین که به گفته مسکو هدف از آن نازی‌زدایی و خلع سلاح کی‌یف است، رژیم صهیونیستی موضع طرفدار اوکراین اتخاذ و روسیه را به تجاوز متهم کرد و خواستار توقف درگیری‌ها در اوکراین شد. همزمان، مقامات صهیونیست به منظور جلوگیری از تشدید تنش با مسکو در خصوص ارسال سلاح برای کی‌یف محتاطانه عمل کرده‌اند. مسکو، تل‌آویو را به دلیل عملیات‌های مشکوک مزدوران اسرائیلی در اوکراین مورد انتقاد قرار داده است. مسکو علاوه بر این، فعالیت آژانس یهود در روسیه را هم متوقف کرده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا