در بررسى رسانه های عرب زبان امروز، الفرات نیوز، در گزارشی به افزایش تولید برق عراق پرداخته است.

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الخلیج اونلاین، روسیا الیوم ،الفرات نیوز و خبرگزاری رسمی سوریه "سانا'.

در این میان الفرات نیوز،در گزارشی به افزایش تولید برق عراق پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی سوریه "سانا":تاکید سلطان عمان بر حمایت قاطع از سوریه

هیثم بن طارق، سلطان عمان، بر مواضع قاطع کشورش در حمایت از سوریه و بر اهمیت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

سلطان عمان ضمن پذیرش استوارنامه ادریس احمد میا به عنوان سفیر جدید سوریه در عمان، بهترین درودهای خود را به سفیر میا به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و آرزوی بهترین ها را برای پیشرفت ورفاه مردم سوریه ابلاغ کرد.

سفیر جدید سوریه در عمان نیز تاکید کرد که رهبری و مردم عمان از اعتبار زیادی در میان مردم سوریه برخوردار است که از مواضع اصولی خود در قبال سوریه از زمان آغاز جنگ تروریستی که بیش از یازده سال پیش بر آن تحمیل شد بسیار قدردانی می کنند.

میا همچنین درودهای رئیس جمهور اسد را به سلطان عمان و آرزوی وی برای مردم برادر عمان وتداوم پیشرفت و سعادت را ابلاغ کرد

 

روسیا الیوم:

عربستان یک امریکایی را به دلیل توئیت‌های انتقادی به 16 سال حبس محکوم کرد

رسانه های امریکایی اعلام کردند که عربستان یک شهروند امریکایی را به دلیل توئیت های که در آن از نظام عربستان انتقاد کرده، به 16 سال حبس محکوم کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند که عربستان، سعد ابراهیم الماضی (72 ساله) را به دلیل توئیت هایی که منتشر کرده، محکوم کرد.

وی که مقیم امریکا بود، توئیت هایی در انتقاد از نظام عربستان منتشر کرده بود و در نوامبر سال گذشته به عربستان سفر داشت که به دلیل 14 توئیت که طی 7 سال گذشته منتشر کرده بود بازداشت شد.

الماضی در یکی از توئیت هایش به جمال خاشقچی، روزنامه نگار عربستانی امریکایی که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، اشاره کرد.

فرزند این شهروند امریکایی گفته است که وزارت خارجه امریکا از او خواسته علنا درباره این مساله صحبت نکند و اشاره کرده است که هیچ کس از سفارت امریکا در ریاض با پدرش که از 6 ماه گذشته در بازداشت است، دیدار نکرده است.

 

الفرات نیوز:

افزایش تولید برق عراق به 24 هزار مگاوات

سخنگوی وزارت برق عراق با اعلام واردات 45 میلیون مترمکعب گاز از ایران، از افزایش تولید برق عراق به 24 هزار مگاوات خبر داد.

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق، اعلام کرد که در مدت اخیر این وزارتخانه توانست با افزایش سهم استان‌ها به ایجاد ثبات در تأمین برق کمک کند.

وی گفت که تولید برق عراق به رقم بی سابقه 24 هزار مگاوات رسید هرچند اخیرا خط لوله گاز ایران در این خاک کشور با مشکل مواجه شده بود و افزود که اکنون این خط لوله تعمیر شده و صادرات گاز ایران به عراق به 45 میلیون متر مکعب رسیده است.

العبادی افزود که وزارت برق عراق از سال 2015 تاکنون بودجه سرمایه‌گذاری نداشته و از 80 میلیارد دینار بودجه‌ای این وزارتخانه نیمی از آن صرف حقوق کارکنان شده ضمن اینکه در سال 2020 ایران به علت انباشت بدهی‌ها صادرات گاز به عراق را قطع کرد و این مشکل جدی برای وزارت برق ایجاد کرد.

 

الخلیج اونلاین: نماینده سابق حماس در عربستان آزاد شد

برخی منابع از آزادی نماینده سابق حماس در عربستان و رفتن او به اردن خبر دادند.

عربستان، محمد الخضری، نماینده سابق حماس در ریاض را آزاد کرد.

عزت الرشق، از سران حماس گفت که عربستان محمد الخضری، نماینده سابق حماس در ریاض را آزاد کرد و او اکنون در حال رفتن به اردن است.

منابعی به المیادین نیز از آزادی الخضری و رفتن او به اردن خبر دادند.

محمد الخضری همراه پسرش هانی و ده‌ها فلسطینی دیگر آوریل سال 2019 به اتهام فعالیت در جنبشی تروریستی بازداشت شدند.

شماری از این افراد آزاد شده و به کشورهای دیگر تبعید شدند اما الخضری با وجود وخامت حالش تا به امروز در زندان مانده است.

عربستان قبل از این همسر الخضری را هم پس از آزادی روانه عمان کرده بود.

دادگاه کیفری عربستان سعودی 8 اوت گذشته خضری را به اتهام حمایت از مقاومت فلسطین به 15 سال حبس محکوم کرد

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا