"یک کشاورز مجسمه تاریخی عظیمی را در مزرعه‌ای واقع در قرقیزستان کشف کرد.

یزدفردا "یک کشاورز مجسمه تاریخی عظیمی را در مزرعه‌ای واقع در قرقیزستان کشف کرد.

به گزارش یزدفردا "، به نقل از انشنت اوریجینز، آثار تاریخی و ویرانه‌های باستانی بسیاری به طور اتفاقی در پروژه‌های ساخت و ساز و یا توسط کشاورزان در مزرعه‌ها کشف شده است. این اتفاق اخیرا در یکی از روستاهای کوچک قرقیزستان نیز تکرار شده و یک مزرعه‌دار به طور غیرمنتظره یک مجسمه قرن ششم میلادی عظیم‌الجثه را در زمین کشاورزی کشف کرده است.

 

در پانزدهم اکتبر سال ۲۰۲۲، یک کشاورز به نام «ارکین توربیو» حین کار در مزرعه سیب‌زمینی به یک جشم سخت در زمین برخورد. او که فکر می‌کرد به یک سنگ بزرگ برخورد کرده است، همچنان به حفاری ادامه داد تا این سنگ مشکل‌ساز را خارج کند. در نهایت او با مجسمه بزرگ سنگی مواجه شد که به شکل چهره و بالاتنه انسان حکاکی شده بود.

 

مدتی زیادی نگذشت که این کشاورز متوجه شد، مجسمه سنگی که کشف کرده است درحقیقت نسخه بزرگی از نوعی مجسمه است که با نام «balbal» شناخته می‌شوند. این نوع مجسمه‌ها به عنوان سنگ‌قبر یا نشان‌گذار قبر مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

 

مجسمه‌ای که در مزرعه «ارکین» کشف شده است حدود ۳ متر طول دارد. این مجسمه تصویر انسان را به تصویر می‌کشد که نوعی زره را بر تن دارد و یک دستش را در کنار و دیگری را مقابل بدنش خم کرده است. در یکی از دستان این مجسمه شمشیر کوچکی حکاکی شده اما بخش پایینی آن حکاکی ندارد و می‌توان نتیجه گرفت این قسمت از مجسمه در زمین دفن شده بود.

 

اما مجسمه سنگی که در مزرعه «ارکین» کشف شد نخستین مورد از مجسمه‌های مشابهی نیست که در قرقیزستان کشف شده است. تاکنون چندین مورد از این نوع مجسمه‌ها کشف شده است و می‌توان نتیجه گرفت استفاده از این مجسمه‌ها در این منطقه رایج بوده است.

منبع: ايسنا

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا