یزدفردا: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که لبخند زدن حتی به صورت مصنوعی می‌تواند باعث احساس شادی در افراد شود.

به گزارش یزدفردا: هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنید لبخند زدن شاید آخرین چیزی باشد که به ذهنتان می‌رسد اما براساس مطالعه‌ای جدید، شکل دادن گونه‌ها به حالت یک لبخند باعث می‌شود احساس شادی بیشتری داشته باشید.

آیا لبخند مصنوعی می‌تواند حال شما را بهتر کند؟ این سوال مدت‌ها است ذهن روانشناسان را به خود مشغول کرده و اکنون، تحقیقات جدید شواهدی قوی برای تایید آن ارائه می‌کند.

یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری دانشمندی از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، داده‌های مربوط به ۳۸۷۸ شرکت کننده از ۱۹ کشور را جمع‌آوری کردند.

از یک سوم شرکت کنندگان خواسته شد تا یک خودکار را در دهان خود نگه دارند، از یک سوم دیگر خواسته شد که حالات چهره تصاویر بازیگران خندان تقلید کنند، و به یک سوم نهایی گفته شد که گوشه لب‌های خود را به سمت گوش‌های خود حرکت دهند و گونه‌های خود را تنها با استفاده از عضلات صورت به سمت بالا حرکت دهند.

در هر گروه، نیمی از شرکت کنندگان هنگام اجرای موارد گفته شده به تصاویر شادی از توله سگ‌ها، بچه گربه‌ها، گل‌ها و آتش بازی نگاه کردند و نیمی دیگر شاهد یک صفحه خالی بودند.

آنها این تصاویر را در حالی که حالت طبیعی چهره خود را حفظ کرده بودند نیز تماشا کردند.

به منظور پنهان کردن هدف آزمایش، محققان چندین کار فیزیکی کوچک دیگر را با هم ترکیب کردند و از شرکت کنندگان خواستند مسائل ریاضی ساده را نیز حل کنند.

بعد از این مرحله، شرکت کنندگان میزان احساس شادی خود را ابراز کردند.

تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده افزایش قابل توجهی در شادی شرکت‌کنندگانی را نشان داد که حالت چهره تصاویر خندان را تقلید می‌کردند یا دهان خود را به سمت گوش خود می‌کشیدند.

افراد هنگام تماشای تصاویر شاد با چهره طبیعی نیز افزایشی در شادی ابراز کرده بودند در حالی که گروهی که خودکار در دهان خود نگه داشته بودند تغییر زیادی در احساسات تجربه نکردند که علت آن می‌تواند عدم شباهت حالت چهره به لبخند بوده باشد.

نیکلاس کولز(Nicholas Coles)، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: ما به قدری احساسات مختلف را تجربه می‌کنیم که فراموش می‌کنیم چه توانایی شگفت انگیزی داریم. اما بدون وجود احساسات هیچ‌گونه درد یا لذت، رنج یا سعادت و غم و شادی وجود نخواهد داشت.

این تحقیق به ما موردی اساسی در مورد نحوه عملکرد احساسات یادآور می‌شود. لبخند زدن می‌تواند باعث ایجاد احساس شادی در افراد شود و در هم کشیدن ابروها نیز می‌تواند باعث عصبانیت فرد شود. مقاله این تیم تحقیقاتی در مجله "Nature Human Behaviour" منتشر شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا