یزدفردا: داروی بیماران عفونی و انگلی نایاب شد. «آلبندازول ۴۰۰» که هر بسته ۱۰۰ عددی آن ۱۹۲ هزار تومان قیمت خورده است، تنها در خیابان ناصرخسرو تهران، آن هم در بسته ۶۰ عددی و با ۱۰ برابر قیمت یافت می‌شود.

به گزارش یزدفردا: «آلبندازول نیست!»؛ این تنها پاسخ دارو خانه‌داران به بیماران عفونی و انگلی است. قرصی جویدنی که مبتلایان به کیست هیداتید کبد برای اینکه سلامتی خود را به‌دست آورند، باید آن را مصرف کنند.

در این بین جایگزینی برای آلبندازول ۴۰۰ وجود ندارد؛ این قرص در داخل ایران تولید نمی‌شود و در سایت سازمان غذا و دارو تنها نام چهار شرکت به‌عنوان واردکننده آن ثبت شده است؛ با این حال اگر حتی ۱۳ آبان، ۲۹ فروردین، هلال احمر و … را جستجو کنید اثری از این قرص یافت نمی‌شود.

سامانه ۱۹۰ که برای رسیدگی به درخواست‌های مردمی وزارت بهداشت برقرار است هم در پاسخ به بیماران متقاضی می‌گوید: «اعلام موجودی نشده».

البته ۱۳ آبان گاهی اعلام موجودی می‌کند، اما آن هم شب نشده تمام می‌شود و مشخص نیست چه زمانی می‌تواند بار دیگر موجودی دارو را به اطلاع بیماران متقاضی برساند.

واردکنندگان آلبندازول چه شرکت‌هایی هستند؟

بر اساس داده‌های منتشرشده در سایت‌های وزارت بهداشت شرکت‌های ایرانی آلبندازول را از هند وارد می‌کنند. شرکت ماه‌داروی‌ حکیم به واسطه شرکت سیپلا، شرکت بازرگانی سهاکیش به واسطه شرکت هلث‌ بایوتک‌ لیمیتد و شرکت اریکه‌ تجارت‌ ویستا به واسطه شرکت اینتاس این فرص را به ایران می‌آورند. اما از آنجا که در سایت سازمان غذا و دارو هیچ قیمتی برای قرص‌هایی وارداتی این شرکت‌ها ثبت نشده به نظر می‌رسد این سه شرکت ورود آلبندازول را متوقف کرده باشند.

سازمان غذا و دارو در فهرست شرکت‌های واردکننده آلبندازول۴۰۰ به شرکت اهران‌تجارت هم اشاره کرده، اهران‌تجارت نیز آلبندازول را به واسطه سیپلا وارد می‌کند.

قیمت ثبت‌شده در سایت این سازمان برای قوطی‌های ۱۰۰ عددی آلبندازول که  192 هزار تومان ثبت شده است.

فروش آلبندازول با چند برابر قیمت 

آلبندازول۴۰۰ هر چقدر هم در داروخانه‌های ایران نایاب باشد، در خیابان ناصرخسرو تهران به وفور یافت می‌شود. اصلا بهتر است بیماران از ابتدا به همان منقطه بروند و برای پیدا کردن دارو که گاه حیاتشان به آن وابسته است به دولت و وزارت بهداشت آن امید نبندند.

فقط کافی است پای در خیابان ناصرخسرو تهران بگذارید. از نخستین فردی که با صدایی آهسته «قرص…قرص…» می‌گوید سراغ آلبندازول۴۰۰ را بگیرید، پس از یک تماس کوتاه پاسخ می‌دهد که هر بسته ۶۰ عددی قرص آلبندازول۴۰۰ یک میلیون تومان قیمت دارد. اگر قبول کنید نبم ساعته به دست شما می‌رسد.

واردکنندگان دارو واسطه‌گری می‌کنند؟

بهرام رحیمیان، متخصص عفونی و بیماری‌های تب‌دار و گرمسیری، نبود آلبندازول در داروخانه‌های کشور را تایید می‌کند و می‌گوید: عجیب است در کشوری مانند ایران که بیماری‌های عفونی و انگلی در آن رواج دارد، این دارو چند سال است که پیدا نمی‌شود. به نظر می‌رسد مقصر اصلی این نایابی واردکننده‌های دارو هستند.

او می‌افزاید: این دارو در گروه داروهای پرمصرف نیست، اما هر متخصص عفونی به‌طور میانگین ماهانه سه تا چهار مورد بیمار مبتلا به کیست هیداتید ویزیت می‌کند که همگی نیاز به آلبندازول دارند. تمام این بیماران برای تهیه دارو چاره‌ای جز مراجعه به ناصرخسرو ندارند.

دارو تا پایان سال موجود است

شرکت اهران‌تجارت در جایگاه تنها واردکننده آلبندازول ۴۰۰ ایرادی در عملکرد خود نمی‌بینید و اعلام می‌کند تا پنج ماه آینده دارو داریم.

صدری، مسئول فنی این شرکت، در گفتگو با تجارت‌نیوز ورود این داروها توسط شرکت یادشده را تایید می‌کند و می‌گوید: دارو از تاریخ اول آبان سال جاری براساس برنامه سازمان غذا و دارو توزیع شده و میزان عرضه برای پاسخگویی به تقاضا تا پایان سال است.

او در پاسخ به اینکه حتی داروخانه ۱۳آبان هم به طور مستمر، منظم و کافی قرص آلبندازول ۴۰۰ را عرضه نمی‌کند، توضیح می‌دهد: دارو براساس برنامه‌ای که سازمان غذا و دارو می‌دهد توزیع می‌‌شود. شرکت اهران‌تجارت تامین‌کننده است و اگر مشکلی در برنامه توزیع وجود دارد، سازمان باید پاسخگو باشد.

طبق اعلام این واردکننده بیماران انگلی و عفونی نباید از حالا تا پایان سال دغدغه‌ای برای تامین قرص آلبندازول ۴۰۰ داشته باشند.

افزایش اختلافات؛ کمبود دارو در بازار

با این حال تماس با سامانه ۱۹۰، بازدید از سایت دارویاب و حتی مراجعات حضوری به شرحی که در این گزارش آمد، نتیجه‌ای متفاوت از این دارد. این قرص تنها در ناصرخسرو پیدا می‌شود و در بزرگ‌ترین داروخانه‌های پایتخت هم خبری از آن نیست.

البته در روزهای اخیر نایابی قرص و شربت تنها محدود به نیاز بیماران عفونی نیست. اکنون حتی بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی با کمبود راه‌های درمانی مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد اختلافات موجود در وزارت بهداشت که اغلب ریشه سیاسی دارد قرار است به قیمت جان و سلامت شهروندان تمام شود.

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا