طرح ویژه تکمیل رینگ انتقال برق ابرکوه - مروست یکی از پروژه‌های مهم در دست احداث توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد است که در سفر سال 1400 رئیس‌جمهور به استان یزد تصویب‌شده است و نقش مهمی در افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق شهرستان‌های مروست،‌ خاتم و ابرکوه ایفا می‌کند. در این راستا و با توجه به اهمیت پروژه مذکور، مصاحبه‌ای با علی‌اکبر صالحی مجری طرح شرکت برق منطقه‌ای یزد برای تشریح وضعیت این پروژه انجام شد که شرح آن را در ادامه می‌خوانیم.
  • ضمن معرفی پروژه مذکور، خلاصه‌ای از مشخصات فنی طرح را بفرمایید.

احداث رینگ انتقال برق ابرکوه - مروست از طرح‌های در دست اجرا توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد است که شامل احداث 90 کیلومتر خط دو مداره 230 کیلوولت بین پست‌های 230 ابرکوه و کلیدخانه اسمالون، احداث پست 132 کیلوولت کلیدخانه اسمالون، احداث دو بی خط 132 کیلوولت در پست مروست و همچنین احداث 65 کیلومتر خط 132 کیلوولت (که قابلیت ارتقا به 230 کیلوولت را هم دارد) بین پست‌های کلیدخانه اسمالون و مروست است که توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد با مشارکت ایمیدرو و بهره‌بردار معدن اسمالون در دست اجراست.

  • هدف از اجرای این طرح چیست؟‌

این طرح ضمن تکمیل رینگ و افزایش قابلیت اطمینان (کاهش خاموشی) شبکه برق سه شهرستان مروست،‌ خاتم و ابرکوه، موجب تقویت زیرساخت تأمین برق صنایع و معادن در این مناطق کمتر برخوردار و توسعه متوازن زیرساخت برق در استان یزد خواهد شد که این موضوع یکی از رویکردهای مهم شرکت برق منطقه‌ای یزد در توسعه شبکه برق استان هست.

  • در صورت امکان جزییات عملیات اجرایی این پروژه را تشریح بفرمایید.

احداث خط 230 کیلوولت ابرکوه – اسمالون به‌عنوان اولین فاز این طرح در سال 1396 آغاز و در سال 1399 مورد بهره‌برداری قرار گرفت، فاز دوم احداث دو بی خط 132 کیلوولت در پست مروست در سال 1399 آغاز شده است و تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

در فاز سوم، احداث خط 132 کیلوولت اسمالون – مروست برنامه‌ریزی شد که پس از انجام مطالعات مهندسی و طراحی، در اولین مرحله عملیات اجرایی، قرارداد احداث فونداسیون در آذرماه 1400 منعقد شد و در شهریورماه گذشته به پایان رسید.

پیشرفت فیزیکی فاز سوم تاکنون 31 درصد بوده است و در حال حاضر ضمن اجرای کامل فونداسیون،‌ 45 درصد از برج‌های عبوری موردنیاز طرح، تأمین، ساخت و تحویل شده است و فرایند برگزاری مناقصه خرید سایر تجهیزات نیز در حال انجام است.

  • چه میزان اعتبار برای اجرا و بهره‌برداری کامل از این پروژه در نظر گرفته‌شده و نحوه مشارکت سایرین در اجرای آن به چه صورت است؟‌

طرح تکمیل رینگ انتقال برق 132 کیلوولت ابرکوه - مروست به‌صورت سه‌جانبه توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد،‌ ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و شرکت معدنی و سدسازی آریا جنوب ایرانیان (بهره‌بردار معدن اسمالون) در حال اجرا است.

اعتبار موردنیاز برای تکمیل این طرح 150 میلیارد تومان برآورد شده که سهم هرکدام از مشارکت‌کنندگان به‌صورت مساوی و برابر با مبلغ 50 میلیارد تومان است.

همچنین طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه منعقدشده، مقرر شد کلیه برج‌های عبوری موردنیاز و بخشی از تجهیزات پست کلیدخانه اسمالون توسط شرکت آریا جنوب ایرانیان و برج‌های کششی، مقره،‌ یراق‌آلات،‌ سیم هادی و فیبر نوری موردنیاز طرح نیز توسط ایمیدرو تأمین و تحویل گردد و سپس عملیات نصب برج و سیم‌کشی توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد اجرا ‌شود.

  • این پروژه تا چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟‌

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 این طرح به‌صورت کامل قابل بهره‌برداری باشد.

  • نویسنده : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا