معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد از اجرای آزمایشی سرشماری ثبتی مبنا در شهر بهاباد از اول دی‌ماه سال‌جاری به مدت یک ماه خبرداد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، جعفر رحمانی شمسی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بيان اين خبر، افزود: در اجراي آزمايشي سرشماري ثبتي‌مبنا، آمارگيري دیگر به صورت عمليات ميداني و مراجعه به درب منازل و اخذ آمار از خانوارها انجام نخواهد گرفت.

جعفر رحمانی شمسی، با بیان اینکه اجراي آزمايش سرشماري ثبتي‌مبنا فقط در سطح شهر بهاباد انجام می‌شود، افزود: در این طرح از طريق فراخوان عمومي به خانوارهاي این شهر براي مراجعه به سامانه اعلام تغيير نشاني ثبت احوال به آدرس https://www.ncr.ir/changeAddress  و درج اطلاعات خود برنامه‌ریزی شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اطلاعات مورد نیاز خانوارها برای ثبت در سامانه را شامل آدرس محل سكونت استان، شهرستان، شهر، نوع و نام معبر ماقبل آخر و نوع و نام معبر آخر، كدپستي، پلاك، طبقه و شماره واحد و مشخصات فردي ( نام و نام خانوادگي، شماره ملي، جنس، تاريخ تولد، شماره تلفن و شماره اتباع بر شمرد.

رحمانی شمسی با اشاره به اینکه قرار است در سال ۱۴۰۵، نظام سرشماري ايران به سرشماري ثبتي‌مبنا تغيير يابد، بیان داشت: براي تبديل آمارهاي سنتي به آمارهاي مدرن(ثبتي مبنا)، همه دستگاه‌هاي كشور بايد اطلاعات خود را در اختيار مركز آمار ايران قرار دهند تا بر مبناي آنها، اين مركز داده‌هاي خام را به آمارهايي كه بتواند مورد استفاده محققان، برنامه‌ريزان و متخصصان باشد، تبديل و به متقاضيان ارائه كند.

وی آمارگيري و سرشماري ثبتي‌مبنا را يكي از مهم‌‌ترين اهداف چشم‌انداز برنامه ملي آمار دانست و گفت: طرح سرشماری آزمایشی به صورت «ثبتی مبنا» سال ۱۴۰۱ در راستای تقویت، بهبود و تکمیل داده های اداری و زیرساخت های سرشماری ۱۴۰۵، از اول دی ماه به مدت یک ماه در شهرهای منتخب کشور اجرا می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه اجرای این روش، گامی مثبت در جهت دستیابی به افق چشم‌انداز ۲۰ ‌ساله جمهوری اسلامی ایران از طریق تهیه و پیاده‌سازی نقشه جامع شبکه ملی آمار با اهداف و برنامه‌های آماری میان‌مدت و بلندمدت به‌شمار می‌آید، افزود: با انجام سرشماری ثبتی مبنا، هزینه‌های زیاد انجام سرشماری خود اظهاری یا سنتی، به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

رحمانی با تاکید بر اینکه کیفیت مناسب آمار و اطلاعات، ما را به نتایج مثبت در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای دستیابی به میزان توسعه یافتگی استان کمک کند، خواستار مشارکت حداکثری مردم شهر بهاباد در سرشماری ثبتی مبنا شد و گفت: به هر میزان اطلاعات دقیق و صحیح مورد توجه قرار گیرد می‌تواند در تصمیم‌گیری و توزیع اعتبارات و جذب منابع در سطح شهرستان موثر واقع شود.

یادآور می‌شود، بر اساس مصوبه ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا ۱۴۰۵، شرکت ملی پست به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی تخصیص کدپستی ده رقمی (کد یکتای شناسه مکان) و مجری پیاده‌سازی پروژه ملی جی‌نف (GNAF) تعیین شده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد اماکن شهری کشور دارای نشانی مکان محور شده‌اند.

شایان ذکر است، سرشماری ثبتی مبنا، مبتنی بر دو عدد حاکمیتی است، شماره ملی به عنوان مشخص‌‎کننده هویت اشخاص و کدپستی که نمایانگر محل حضور اشخاص در شهر یا روستای خود است.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا