یزدفردا: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به خسارت ۵۲۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغات استان طی سال گذشته، برنامه‌های این سازمان برای مقابله این پدیده زیانبار را تشریح کرد.

به گزارش یزدفردا: عباس حاجی حسینی در این باره اظهار کرد: تنها طی یک سال گذشته در دو بازه زمانی ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ و هشتم تا دوازدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۱، استان یزد بالغ بر ۵۲۰۰ میلیارد تومان خسارت را از ناحیه سرمازدگی به بخش کشاورزی متحمل شد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی مستقیما تحت تاثیر عوامل محیطی همچون دما و آب و هواست، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از استان یزد در منطقه نیمه گرمسیری و بخش دیگری از آن در مناطق معتدله و سردسیر واقع شده و با توجه به شرایط کویری و تغییرات شدید آب و هوای استان، غالباً در دو فصل پاییز و بهار به دلیل سرمای زودرس و دیررس شاهد سرمازدگی مزارع و باغات هستیم.

حاجی‌حسینی عمده‌ی خسارت سرمازدگی سال‌های گذشته در استان را ناشی از سرماهای دیررس بهاره ذکر کرد و گفت: درختان در زمان گل‌دهی کمترین مقاومت را در برابر سرما دارند لذا سرمازدگی باغات در استان عمدتاً در زمان گل‌دهی درختان اتفاق می‌افتد که بیشترین این خسارت در سال جاری مربوط به محصولاتی همچون بادام، زردآلو و پسته و انار بوده است.

به گفته این مسئول، تاکنون برنامه‌ریزی بلندمدتی در بخش کشاورزی استان با نگاه دانش‌محور جهت جلوگیری از سرمازدگی مطرح نشده ولی عواملی همچون انتخاب رقم محصولات، انتخاب محل باغ و مشخص کردن شیب مناسب کاشت محصول، از جمله مواردی است که باید برای آنها برنامه‌ریزی بلند مدت و اصولی داشت.

وی از ایجاد کارگروه های مختلفی توسط جهادکشاورزی استان در راستای جلوگیری از سرمازدگی خبر داد و با اشاره به اقداماتی مانند طراحی سامانه دهک و انجام اقدامات پیش‌بینی، پایش و هشدار به کشاورزان در این رابطه، اظهار کرد: در همین راستا از ۱۵ اسفند، اطلاعات ارسالی از سازمان هواشناسی در گروه‌های مختلفی که متشکل از ۱۵ هزار کشاورز استان است، اطلاعرسانی شده و به کشاورزان علاوه بر هشدار، آموزشهای لازم جهت مقابله در برابر سرمازدگی ارائه می‌شود.

حاجی‌حسینی در ادامه از اجرای طرح جدیدی در استان تحت عنوان «طرح جامع مدیریت کنترل سرما در باغات استان یزد» با همکاری مشترک جهادکشاورزی، دانشگاه یزد و دانش‌بنیان‌ها نیز خبر داد و افزود: این طرح با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و GIS، مناطق مستعد سرما را شناسایی می‌کند که این امر در راستای جلوگیری از سرمازدگی بسیار موثر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان در پایان یکی دیگر از اقدامات در نظر گرفته شده در راستای جلوگیری از سرمازدگی باغات استان را ساخت و طراحی وسایل گرمایشی و هیترهایی با راندمان بسیار بالا اعلام و بیان کرد: این وسایل گرمایشی در سال آینده به صورت پایلوت با حمایت مدیریت بحران استان و شرکت فرآورده‌های نفتی استان وارد باغات استان خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا