رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در اردیبهشت‌ماه 1400 برخلاف عرف مجلس شورای اسلامی در 4دهه اخیر بیش از دویست نفر از نمایندگان طی نامه‌ای از سیدابراهیم رئیسی دعوت نمودند به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت‌نام و برای این‌که بتواند رأی اصولگرایان را اخذ نموده تا از برنامه هفت‌هزار صفحه‌ای درباره مسائل اقتصادی کشور رونمایی نماید، نمایندگان در اقدامی شگفت مجدداً از دیگر کاندیداهای اصولگرا درخواست نمودند به نفع رئیسی کنار بروند تا بتواند با رأی اکثریت بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند و هماهنگ با مجلسی که خود را طرفدار مردم و انقلابی می‌نامید و شعار رفاه و آسایش برای مردم ایران زمین می‌داد بتوانند با یکدست شدن قوه مقننه و مجریه به شعارهای داده شده از سوی نمایندگان و کاندیدای اول اصولگرایان جامه عمل بپوشانند و وضع زندگی مردم را سامان بخشند و شهروندان را از تورم و گرانی نجات دهند.

اما در 20ماه اخیر عده‌ای از نمایندگان که دستورات بر زمین مانده و وعده‌های تحقق نیافته دولت را شاهد بودند و دیدند که ایجاد یک میلیون شغل و ساخت یک میلیون مسکن در سال و کاهش بهای ارز و دلار و تامین رفاه و آسایش مردم شعاری پوپولیستی و عوام‌فریبانه بیش نبود و در نهایت با معرفی وزیرانی ناتوان و ناکارآمد با افزایش سرسام‌آور بهای خودرو، مسکن، سکه و دلار، روبرو بودند و از همه مهم‌تر این‌که وزیر و وکیل و رئیس‌جمهور از مافیایی می‌گویند که بر همگان ثابت شده است که توان از بین بردن آن را ندارند و تکیه کلام اکثر شهروندان این است که این مافیا به کجا وصل است که هیچ‌یک از مقامات توانایی روبرو شدن و از بین بردن آن را ندارند.

به هرحال بعضی از نمایندگان همانند عده‌ای از فعالان سیاسی اقتصاددانان و نمایندگان ادوار مجلس به این نتیجه رسیدند که دولت در حوزه اقتصاد نتوانسته است به آنچه که وعده آن را داده است دست یابد،‌ در واقع نیروهای توانایی در اختیار ندارد که بتواند با انتخاب افرادی زبده و کارآمد وضعیت اقتصاد کشور را سر و سامان بخشد.

کار بدانجا رسید که شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین گفت: «متاسفانه تعدادی از نمایندگان مجلس از آقای رئیسی دعوت کردند که بیاید و رئیس‌جمهور بشود و این باعث زیرسوال رفتن مجلس شد، چند نماینده با خواهش و وعده و وعید، طوماری جمع کردند برای آقای رئیسی و الان هم 95درصد آنها خودشان پشیمان هستند، انتقاد مجلس به کابینه است و رئیس‌جمهور باید کابینه را به‌خصوص در حوزه اقتصاد ترمیم کند…»

پرسشی که مطرح است این‌که چرا نمایندگان به سیدابرهیم رئیسی نامه نوشتند که خود را به عنوان کاندیدای اصولگرایان معرفی کند اگر نمی‌دانستند که توان انجام این مهم را ندارد و اکنون اعلام می‌نمایند اشتباه کرده‌اند که چنین نامه‌ای را امضا کرده‌اند و پشیمان هستند پاسخ آنها در برابر مردم مومن و صبور که با سختی زندگی خود را اداره می‌کنند و این تورم و گرانی سرسام‌آور و خیره‌کننده و با افزایش بهای کلیه مایحتاج زندگی و بعضاً تا چند صد درصد گرانی کالاها روبرو هستند کیست و آیا به صرف این‌که بگویند اشتباه کرده‌اند تاریخ و مردم آنها را خواهند ‌بخشید؟ این‌گونه عذرخواهی چه نفعی برای کشور دارد و چه مشکلی از ده‌ها گرفتاری و مشکلات زندگی شهروندان را حل خواهد کرد؟ در واقع نمایندگانی که سیدابراهیم رئیسی را دعوت به ثبت‌نام به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری و بعد تقاضای استعفای دیگر کاندیدای تأیید صلاحیت شده نمودند برای همیشه باید پاسخگوی این اشتباهات گاه غیرقابل جبران به موکلان خود در تمام شهرها و مناطق این سرزمین باشند.

مولای متقیان حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر می‌فرماید: «ای مالک! هر عیبی که در کاتبان تو و دیگر مقاماتی که در انتخاب آنان اختیار داری وجود داشته باشد و تو از آن غافل شوی و یا بی‌اعتنایی کنی درباره آن ملزم و مسئول خواهی بود»(1)

بنابراین به عنوان نمونه همان‌گونه که بخشی از مسئولیت اختلاس‌های اکبر طبری و یا جنایت‌های سعید مرتضوی در بازداشت عده‌ای از معترضان و در نهایت رقم زدن جنایت بازداشتگاه کهریزک و یا بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، فعالان سیاسی به‌گونه‌ای که دیدیم و شنیدیم چه به روز عده‌ای آوردند و از بعضی از آنان صوری وصیت‌نامه گرفتند و گفتند که قرار است آنها را اعدام کنند و عده‌ای را تحت شکنجه‌های روحی و جسمی قرار دادند به یقین براساس فرمان مولای متقیان روسای وقت قوه‌قضائیه روزی باید پاسخگوی این‌گونه رفتارها باشند و یا آن عده که احیاناً در شورای نگهبان با استفاده از نظارت استصوابی زمینه‌هایی فراهم نمودند تا نمایندگان گروه‌های شناسنامه‌دار و علاقه‌مند به کشور و دلسوز مردم نتوانند در انتخابات شرکت کنند و در مسیر پیشرفت کشور و تامین رفاه و آسایش مردم گام بردارند و درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات افزایش یابد به یقین مسئول خواهند بود بنابراین آیا آن‌چه که نمایندگان برای تسهیل و فراهم کردن زمینه‌ای به منظور روی کار آوردن دولت سیزدهم داشته‌اند و در برابر هر سخنرانی و یا رأی مثبتی که داده‌اند آیا نباید جوابگوی اقدامات و تصمیمات خود باشند؟ آیا اعلام این‌که اشتباه کرده‌اند، کافی است و پاسخ مناسبی برای تصمیمات و سخنرانی‌ها و تعریف و تمجیدهای آنان می‌باشد که برای روی کار آوردن دولتی ناکارآمد تلاش کرده‌اند؟ چرا در بیست ماهه اخیر تورم و گرانی افزون گردیده، بهای ارز و دلار افزایش شکننده‌ای داشته و با این همه صرف وقت و هزینه نتوانسته‌اند در زمینه احیای برجام قدم مثبتی بردارند؟

پیشنهاد آیینه یزد این است که نمایندگان و دولتمردان به پرسش‌هایی که در این ستون درج می‌گردد پاسخ دهند.

الف- علاوه بر تورم و گرانی سرسام‌آور و کمرشکن در سال 1401 بسیاری از کالاها و مایحتاج اولیه زندگی در یک‌ماه و نیم اخیر تا پنجاه درصد گران‌ شده است دولت و مسئولان نظارتی نشان داده‌اند که از کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گران‌تر شدن کالاها بویژه گوشت و میوه و تخم‌مرغ و گوشت‌مرغ و دیگر وسایل مورد نیاز عاجز و ناتوان هستند و رئیس دولت سیزدهم نشان داده است که برای مردم شعار می‌دهد و دستور صادر می‌کند و هیچ‌یک از این فرمان‌ها و سخنرانی‌های به اصطلاح آرام‌کننده نه تنها بهای کالاها را تعدیل نکرده بلکه روز‌به‌روز به گرانی‌ها افزوده شده و زندگی ده‌ها میلیون نفری که زیر خط فقر زندگی می‌کنند راتحت تاثیر قرار داده است. خوانندگان آیینه یزد به این نکته توجه دارند که سیدابراهیم رئیسی درباره ساخت یک میلیون مسکن در سال و چهار میلیون در چهار سال اخیراً وعده «ساخته می‌شود» را به «باید ساخته می‌شد» تغییر داده و همانند دیگر مشکلاتی که به گردن دولت و یا دولت‌های سابق می‌اندازد توپ را در زمین دولت‌های قبل از خود انداخته است.

ب- یکی از نمایندگان شأن مجلس شورای اسلامی را در آن حد پایین آورده‌ که درباره استیضاح فاطمی‌امین می‌گوید: «تعداد امضاها را نمی‌دانم من البته امضاء کردم اما بچه‌های وزارتخانه تعهداتی را پذیرفتند به همین خاطر امضایم را پس گرفتم». نماینده‌ای که جای سیدحسن مدرس و ارباب کیخسرو یزدی نشسته است می‌گوید: «بچه‌های وزارتخانه تعهداتی دادند و او امضای خود را پس گرفته است!» تعهدات بچه‌ها چه بوده است؟ خداوند می‌داند و بس! اما مردم توقعی که از نماینده مجلس شورای اسلامی دارند این‌که نماینده تمام جوانب امر را در نظر بگیرد، گرانی غیراصولی خودرو را بررسی نماید، در صحن مجلس وزیر و رئیس‌جمهور را مورد سؤال قرار دهد و آن‌گونه که روح‌ا… حضرت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فشارهای صاحبان قدرت و رانت به نمایندگان مجلس برای پس گرفتن امضای پای استیضاح وزیر صمت بدرستی اعلام نموده که می‌گوید: «به خون پدر شهیدم قسم که یک قدم هم عقب‌نشینی نخواهم کرد».

ج- آن‌چه در تاریخ مجلس یازدهم ماندگار شد این‌که برابر با اظهارات عده‌ای از نمایندگان اعم از موافق و یا مخالف و یا بازرس ریاست جمهوری مشخص گردیده عده‌ای از نمایندگان، کارمندان نهاد ریاست جمهوری و یا بعضی از سازمان‌های دیگر تعداد زیادی خودروی شاسی‌بلند را گرفته‌اند که تا پنج برابر قیمت اولیه آن در بازار خرید و فروش می‌گردد. بدون‌شک نمایندگان مجلس یازدهم و اعضای دولت سیزدهم باید موضوع را بررسی و شفاف‌سازی کنند تا اسامی حدود 150نفر (آن‌گونه که اعلام گردیده) از دریافت‌کنندگان خودرو بدون نوبت از هر صنف و گروه و طبقه و مقام اعم از نماینده، کارمند ریاست جمهوری، وزیر، وکیل، استاندار، فرماندار، امام‌جمعه، کارمندان صدا و سیما و… هستند آنها را به دست قانون بسپارند و نگذارند این موضوع بلاجواب و بدون رسیدگی بماند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: «که روز استیضاح فاطمی‌امین مباحثی مطرح شد که شب قبل در خیابان سمیه حواله 70 تا 75 خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس داده شده است!!»

گرچه بعضی از نمایندگان با کمال تأسف جایگاه واقعی خود را فراموش کرده و یا ثروت و مقام و تجمل‌گرایی آنان را از مسیر مستقیم دور نموده که موضوع مهمی چون تحویل اتومبیل‌های شاسی‌بلند آن هم در این آشفته بازار و یا استفاده از دیگر رانت‌ها را حق خود می‌دانند و طرح و پی‌گیری آن‌ را «گدابازی» می‌نامند که در جایی و مقاله‌ای دیگر باید بدان پرداخت.

اما حافظه تاریخی مردم را نباید نادیده گرفت!

مردم در مطالعه سوابق مجلس شورای ملی خوانده‌اند که مدرس وقتی از اصفهان به عنوان وکیل مردم به تهران آمد کل وسایل و لوازم زندگیش را یک گاری حمل می‌کرد و وقتی کارش در مجلس تمام شد باز همان گاری لوازم زندگی مدرس را با خود برد ولی همین مدرس بر پشت کاغذ توتون و سیگار برای رضاشاه نامه می‌نوشت که مو بر پشت رضاخان، راست می‌شد! امروز اما، میان ماه من تا ماه گردون/ تفاوت از زمین تا آسمان است

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشت:
1- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، شرح و تفسیر فرمان همیشه جاوید حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر، نامه 53 نهج‌البلاغه، صفحه 431

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/3VRb3
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا