یزدفردا:آمارها نشان می دهد که تجارت خارجی کشور در سال اول دولت سیزدهم ۴۸درصد افزایش یافته است. این عدد بالاترین رکورد افزایش سالانه محسوب می شود.

به گزارش یزدفردا به نقل از  دولت، دولت آیت‌الله رئیسی همچنین در حالی کشور را تحویل گرفت که تراز بازرگانی کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۹۰ درصد کاهش یافته و از ۳۰٫۹ میلیارد دلار به فقط ۳٫۲ میلیارد دلار رسیده بود. به عبارت ساده‌تر تراز بازرگانی کشور در دولت گذشته یک‌دهم تراز بازرگانی در سال پایانی دولت دهم بود.

این رقم در سال اول دولت رئیسی به ۱۵.۸ میلیارد دلار افزایش یافت و در ۹ ماه نخست سا ل ۱۴۰۱ به ۲۱.۱ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده سرعت گرفتن صادرات از واردات است.

 

همچنین دولت آیت‌الله رئیسی در حالی اقتصاد را از دولت گذشته تحویل گرفت که صادرات کالای کشور (نفتی و غیرنفتی) در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۱ نصف شده و از ۹۸ میلیارد دلار به ۴۹٫۸ میلیارد دلار رسیده بود.

اهمال دولت گذشته در خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها و اکتفا به وعده‌های غربی‌ها به‌ویژه اروپا، سبب نصف شدن ارزش صادرات کالای کشور نسبت به پایان دولت دهم شد.

بر اساس آمارهای رسمی، در آخرین سال عملکرد دولت دهم ارزش صادرات کالای کشور ۹۸ میلیارد دلار بود.

این در حالی بود که در آن زمان ایران تحت تحریم‌های گسترده قرار داشت و حسن روحانی با شعار رفع این تحریم‌ها با مذاکره به میدان انتخابات ریاست جمهوری آمد.

با این حال، در آخرین سال عملکرد دولت گذشته به علت ناتوانی و ضعف دولت در دور زدن تحریم‌ها، صادرات کالای کشور به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار رسید و به عبارتی نصف شد.

فاجعه نصف شدن صادرات کالای کشور به علت بی‌توجهی دولت گذشته به بازارهای صادراتی کشور در منطقه خاورمیانه و همسایگان و از دست دادن بازارهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین رخ داد. دولت گذشته تمام تمرکز خود را بر بهبود تجارت با اروپا قرار داد که آنها هم به تمام وعده‌های خود بی‌توجهی کردند و دولت گذشته را با وعده‌های توخالی مواجه ساختند.

در دولت سیزدهم صادرات کالای کشور نیز رونق گرفت و در سال ۱۴۰۰ به ۷۹.۵ میلیارد دلار رسید و در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ نیز ۷۴ میلیارد دلار کالا از ایران به خارج از کشور صادر شد.

تجارت خارجی در دولت سیزدهم

با توجه به این شرایط، یکی از وعده‌های آیت‌الله رئیسی، توسعه تجارت با همسایگان بود که سبب افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی کشور شد و درآمدهای ارزی را تقویت کرد.

از ابتدای شروع به کار دولت آیت‌الله رئیسی با اقدامات مثبت صورت گرفته در حوزه تعامل با کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان و دیپلماسی متوازن، شاهد رونق نسبی در حوزه تجارت خارجی بوده‌ایم.

 توجه به توسعه همکاری‌های تجاری با کشورهای منطقه دلیل رشد تجارت خارجی ایران در دولت سیزدهم است در حالی که در دولت قبل صرفاً به توسعه با کشورهای اروپایی اولویت داده شد آن هم در شرایطی که صادرات ایران به اروپا کمتر از یک میلیارد دلار بود!

در سال ۱۴۰۰ تجارت خارجی کشور (تجارت کالای نفتی و غیرنفتی و خدمات) به بیش از ۱۶۱ میلیارد دلار رسید که رشد چشمگیری نسبت به سال ۱۳۹۹ داشت. آمار تجارت خارجی کشور در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ هم ۱۴۸ میلیارد دلار بود که رشد ۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نشان می‌داد.



بدین ترتیب تجارت خارجی کشور در سال اول دولت رئیسی ۴۸ درصد افزایش یافت که بالاترین رکورد افزایش سالانه محسوب می‌شود. حتی پس از برجام هم چنین رشدی محقق نشد. این در حالی است که در سه سال پایانی دولت قبل، به طور متوالی رشد سالانه تجارت خارجی کشور منفی بود.


 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا