به نام خدا/یزدفردا:بر اساس نتایج یك بررسی در سال‌های 80 الی82 در استان یزد نسبت به دیگر شهرستانها بالاترین آمار خودكشی در میبد و بالاترین آمار طلاق در اردكان ، بوده است .

 

یزدفردا ، در بررسی با عنوان بررسی مقایسه‌ای آسیب های اجتماعی در شهرستان‌های استان یزد توسط سازمان بهزیستی استان و (معاونت امور اجتماعی) انجام گرفته بیان شده است و آسیب‌های اجتماعی امروزه به دلیل صنعتی شدن جوامع و مهاجرت بی رویه و فاصله طبقاتی بیكاری فقر در حال گسترش است.

در این پژوهش آسیب‌های اجتماعی از زاویه 6 عامل بررسی شده است كه شامل طلاق، خودكشی، سرقت، حمل و نقل مواد مخدر، فرار ازمنزل، روابط نامشروع می باشد.

هدف از این تحقیق شناسایی كانون‌های بحران زا در شهرستان‌های این استان بوده است تا با همكاری ارگان‌های ذیربط در جهت پیشگیری و رفع این معضلات اقدام لازم صورت گیرد.

این پژوهش می‌افزاید: در زمینه خودكشی در سال 80 یزد و اردكان و در سال 81 اردكان و یزد و در سال 82 ابركوه و مهریز در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند همچنین فراوانی طلاق در سال‌های 80 الی 82 اردكان نسبت به دیگر شهرستان‌ها بیشتر بوده است و سرقت در یزد بالاترین و طبس كمترین میزان سرقت طی این سال‌ها را داشته است.

همچنین در این پژوهش آمده است؛ حمل و نقل مواد مخدر در یزد در سال 80 الی82 بالاترین میزان را داشته است . میزان فرار از منزل در سال 80 در شهرستان یزد بیشتر و سپس شهرستان‌های اردكان و میبد و در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند و این در حالیست كه آمار فرار از خانه در ردیف بندی جدول فراوانیها در سال‌ 82 تغییر كرده است و میبد از مقام سوم به مقام اول تغییر مكان داده است و یزد ، بافق، تفت و اردكان از لحاظ میزان فرار از خانه مقام‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده است.

پژوهش انجام شده همچنین نشان می‌دهد میزان خودكشی شهرستان‌های میبد بیشترین تعداد را داشته است و شهرستان‌های اردكان و مهریز و تفت در سال 81 نسبت به سال قبل با افزایش خودكشی مواجه بوده است و شهرستان یزد و آمار شهرستانهای خاتم و ابركوه تغییری نسبت به سال قبل نداشته است و در حالی كه سال 82 شهرستان ابركوه با افزایش خودكشی نسبت به سال قبل مواجه بوده است.

همچنین این پژوهش می‌افزاید: فراوانی آسیب‌های اجتماعی در زمینه روابط  نامشروع در سالهای 80 الی 82 شهرستان یزد در مقام اول و در سال 80 بافق و میبد و در سال 81 اردكان و میبد و در سال 82 بافق و تفت در مقام دوم و سوم قرار گرفته اند.

در این تحقیق آمده است، عمده ‌ترین مشكل گردآورنده آمار و اطلاعات عدم همكاری بعضی از ارگان‌ها و نهادهای زیرربط بوده است كه علت اصلی آن را توجیح نبودن آنها در مورد علت آمار و روحیه محافظه كارانه در بعضی از مسئولین عنوان داشته است.

پیشنهادات ارائه شده در این تحقیق نیز، تشكیل شورای آسیب‌های اجتماعی ،تلاش در جهت رفع فقر و بیكاری، كاهش فاصله طبقاتی ، ساماندهی و حل مشكلات روستاییان و ایجاد جاذبه در روستاها به منظور كاهش مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ و آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان و جوانان می‌باشد.

شایان ذكر است، گردآورنده این تحقیق مهشید ظریف نسب كارشناس آسیب دیدگان اجتماعی می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا