یزدفردا: جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان یزد از خسارت قریب به ۴۰۰ میلیون تومانی آتش‌سوزی افزون بر پنج هکتار از اراضی منابع طبیعی استان از پارسال تاکنون خبر داد و گفت: هرگونه ایجاد حریق در منابع طبیعی، چه عمدی و چه سهوی، جرم بوده و با برخورد قانونی همراه است.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا: علی محسنی‌نسب، ضمن بیان این که در سال گذشته ۱.۸ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان طی دو فقره آتش‌سوزی متحمل ۱۷۰ میلیون تومان خسارت شد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز سه فقره حریق وسعتی معادل ۳.۵ هکتاری از منابع طبیعی استان را دربرگرفت که ۲۲۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خسارت به همراه داشت.

وی با اشاره به این عامل انسانی و عمدتاً موارد سهوی سهم ۹۵ درصدی در وقع آتش‌سوزی‌های کشور دارد، متاسفانه این رقم در استان یزد بین ۹۸ تا ۹۹ درصد را شامل می‌شود که غالباً ناشی از روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن به طور کامل توسط مردم، گردشگران و دامداران است.

محسنی‌نسب سهم عوامل طبیعی در حریق مراتع و منابع طبیعی استان را حدود دو درصد ذکر کرد و افزود: درجه حرارت بالا و گرمای هوا، رعد و برق و دیگر عوامل مشابه از جمله عوامل طبیعی موثر در آتش‌سوزی اراضی منابع طبیعی در استان هستند.

وی تاکید کرد: براساس ماده ۶۶، ۴۵ و ۴۷ قانون منابع طبیعی، هرگونه آتش‌سوزی، چه عمدی و چه سهوی در اراضی منابع طبیعی جرم است و مجرم موظف به پرداخت جریمه و در مواردی محکوم به زندان خواهد شد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان در پایان با اشاره به این که بیشتر آتش‌سوزی منابع طبیعی در فصل تابستان و ایام تعطیل اتفاق می‌افتد، یادآور شد: آخرین آتش‌سوزی اتفاق افتاده در منابع طبیعی استان یزد، مربوط به حریق در روستای توتک شهرستان مروست طی تاریخ ۲۵ مرداد ماه بوده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا