یزدفردا: از دیدگاه طب سنتی، خنک کردن آن با یخ بسیار مضر است. لذا لازم است که بعد از خوردن غذا و برای رفع تشنگی، از آبی استفاده شود که برای مدتی در یخچال گذاشته شده و به میزان معقولی خنک شده است.

به گزارش یزدفردا: مریم مشهدی، متخصص طب سنتی گفت: ما در طب سنتی برای همه کلمات، معنای تخصصی مختص به خود را داریم. عطش نیز در طب سنتی موقعیتی تعریف می‌شود که طبیعت بیدار و هوشمند بدن احساس نیاز به یک ماده رطب خنک داشته باشد. 

وی افزود: در طب نوین، عطش به دو نوع طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شود. اگر فرد از ابتدای زندگی خود همواره آب زیاد نوشیده باشد و در صورت عدم نوشیدن آب احساس عطش شدید کند، این عطش از نوع طبیعی است. در مقابل اگر تغییر بارزی در میزان تشنگی و نیاز به آب صورت بگیرد، این عطش غیر طبیعی است. 

این متخصص طب سنتی اظهار داشت: عواملی متعددی در عطش تاثیرگذارند. از جمله این دلایل می‌توان به بیماری یا شرایط بدی خاص مانند ابتلا به دیابت یا استفاده از غذاهای خشک و کم رطوبت مانند ماکارونی، پیتزا یا ماهی شور اشاره کرد. وجه تمایز عطش صادق و عطش کاذب، این است که ما می‌توانیم عطش صادق را با نوشیدن میزانی آب برطرف کنیم. اما عطش کاذب چنین نیست. 

وی اضافه کرد: از دیدگاه طب سنتی، خنک کردن آن با یخ بسیار مضر است. لذا لازم است که بعد از خوردن غذا و برای رفع تشنگی، از آبی استفاده شود که برای مدتی در یخچال گذاشته شده و به میزان معقولی خنک شده است.

مشهدی گفت: در طب سنتی برای عطش مفرط و واضح، دلایل مختلفی ذکر شده است. سو مزاج‌ها و مشکلاتی که در کلیه‌ها، معده و کبد وجود دارد از دسته این علل هستند. لذا در مواجهه با افراد دارای این مشکل، با انجام آزمایش‌های متعدد و بررسی سبک زندگی‌ آنها، مشکل را برطرف می‌کنیم. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا