یزدفردا: در پی زلزله‌های بزرگ همیشه باید منتظر پس‌لرزه بود که گاهی از زلزله اصلی خطرناک‌تر هستند. اما چه مدت طول می‌کشد که پس‌لرزه‌ها به پایان برسند؟

به گزارش یزدفردا: نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در برخی مناطق پس‌لرزه‌ها تا چندین دهه یا حتی چند قرن پس از زلزله اصلی امکان وقوع دارند.

هر چند در مناطق لرزه خیز تشخیص تفاوت پس‌لرزه و زلزله معمولی دشوار است اما شناخت پس‌لرزه بخش مهمی از برآورد خطر بروز فاجعه طبیعی در یک منطقه به شمار می‌روند. در همین رابطه و برای پی بردن به اینکه پس‌لرزه‌ها تا چه مدت پس از زلزله اصلی امکان وقوع دارند بخشی پایدار در آمریکای شمالی که معمولا لرزه‌خیز نیست را برای پژوهش انتخاب شد.

پژوهشگران با تجزیه‌ و تحلیل آماری پس‌لرزه‌هایی که پس از زلزله‌های تاریخی با بزرگی ۶.۵ تا ۸ درجه در مقیاس ریشتر را بررسی کردند. یکی از این زلزله‌ها در سال ۱۶۶۳ در کبک کانادا، سه زلزله در ۱۸۱۱ و ۱۸۱۲ در میسوری و کنتاکی و زلزله دیگر در سال ۱۸۸۶ در کارولینای جنوبی رخ داده‌اند.

آشنایی با بزرگترین و مرگبارترین زیردریایی اتمی جهان

نتایج این پژوهش مشخص کرد که در کمال شگفتی تقریبا یک سوم زمین‌لرزه‌ها در منطقه میزوری کنتاکی به احتمالی زیاد پس‌لرزه‌های ناشی از زمین‌لرزه دو قرن پیش بوده‌اند و در چارلستون کارولینای جنوبی نیز ۱۶ درصد زلزله‌ها پس لرزه‌های زلزله سال ۱۸۸۶ بوده‌اند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا