در مورد بيماري وبا بيشتر بدانيم(درخواستي فرداييان)

وبا

يك بيماري حاد روده اي است كه به طور ناگهاني با اسهال شديد و آبكي تظاهر مي كند و در صورت عدم درمان صحيح و سريع به علت از دست دادن آب و الكتروليت باعث كم آبي بدن بيمار شده و اين امر منجر به مرگ وي مي گردد.


 
عامل بيماري وبا:

ويبريو كلراvibrio choleraمي باشد كه بيشتر از همه در دلتاي گنگ- هند-بنگلادش-پاكستان شايع است. همچنين در مناطقي كه با حوادثي نظير سيل- زلزله ويا جنگ مواجه هستند به صورت اپيدمي، همه گير در مي آيد.


 
علائم بيماري:

از علائم بيماري اسهال شديد و ناگهاني مي باشد كه علت آن ورود ميكروب و ترشح سم و آن بر دستگاه گوارش است. در اين صورت شخص حدود 18الي 20 ليتر در روز آب از دست داده ممكن است در مدت نصف روز تلف شود. همچنين بيمار از درد شكمي ضعف و بيحالي شكايت دارد اما معمولاً تب وجود ندارد و در اثر اسهال، مايعات و املاح را از دست مي دهد كه اين مسئله مي تواند باعث مرگ وي شود.


 
نكته:

 در بيماري وبا اسهال به صورت آب ريس برنجي مي باشد.
 

 راه انتقال:

از طريق مدفوعي دهاني است و مخزن آن انسان مي باشد. در مواقع مصرف آب آلوده به مدفوع و يا محتو يات استفراغ بيماران ميتواند موجبات انتقال بيماري را فراهم سازد.

 پيشگيري:

بهترين كار رعايت بهداشت و عدم تماس با مواد آلوده مخصوصاً مدفوع شخص آلوده مي باشدهمچنين گزارش مناطق آلوده به مقامات بهداشتي از شيوع بيماري جلوگيري مي نمايد. 

نكته:

واكسن بيماري وبا نيز موجود مي باشد اما در حالت معمولي مصرف نمي شود و فقط در شرايط خاص و در مناطق بسيار آلوده كه اشخاص سالم قصد مسافرت به آن مناطق را دارند تزريق صورت مي گيرد.

 

دوره نهفته(كمون):

 مدت زمان ورود عامل بيماري در بدن انسان كه به صورت نهفته مي باشد، 12الي48 ساعت به طول مي انجامد، به همين دليل بيماري به سرعت گسترش مي يابد.

 

تشخيص:

 از طريق گرفتن شرح حال از بيمار و ديدن عامل بيماري در مشاهدات آزمايشگاهي.

 

درمان:

جايگزين كردن مايعات از دست رفته، همچنين مصرف دارو طبق تجويز پزشك (بهترين ماده جهت جايگزيني آب و املاح ORS مي باشد.)

 

وباي التور:

نوعي از وبا مي باشد كه چون اولين بار از منطقه اي به نام التوردر آفريقا پيدا شده به اين نام مشهور است.عامل وباي التور مدت بيشتري در آب زنده مي ماند. دوره كمون آن 51 روز مي باشد و نسبت موارد علامت دار به موارد بدون علامت كمتر مي باشد. در مناطقي كه سطح آب هاي زير زميني آن بالا است آلودگي آنها با مدفوع و فاضلاب بيشتر و در نتيجه بيماري در اين مناطق شايعتر است.

 

مخزن بيماري:  انسان مي باشد.

 

تشخيص: بر اساس علائم باليني، شرح حال بيمار ونتايج آزمايشگاهي

اخبار مرتبط

اولين مورد وبا در يزد گزارش شد  

 

بر طبق آخرين آمار تعداد نفرات مبتلا به شبه وبا در يزد از 11 نفر به 17 نفر رسيده است 
وبا در یزد  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا