یزدفردا: با اضافه شدن یک مدعی دیگر به جمع وزنه‌برداران دسته ۱۰۲ کیلوگرم، سهمیه المپیک رضا دهدار لب مرز قرار گرفت و اگر از جمع 10 نفر برتر رنکینگ خارج شود، سهمیه المپیک را از دست می‌دهد.

به گزارش یزدفردا: ۱۰ وزنه‌بردار برتر رنکینگ در اوزان المپیکی سهمیه حضور در بازیهای المپیک پاریس را بدست می‌آورند. اخیرا در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ ازبکستان، یک وزنه‌بردار دیگر با ثبت رکورد ۴۰۰ کیلوگرم خودش را به جمع مدعیان دسته ۱۰۲ کیلوگرم برای گرفتن سهمیه المپیک اضافه کرد و نماینده ایران را با خطر خارج شدن از جمع ۱۰ نفر برتر رنکینگ مواجه کرد.

اکبر ژورائف از ازبکستان که از وزنه‌برداران شاخص دسته ۱۰۹ کیلوگرم بود، با تغییر وزن و حضور در دسته ۱۰۲ کیلوگرم، به جمع مدعیان این وزن اضافه شد و طبیعتا کار برای نماینده ایران از قبل سخت‌تر شد.

ژورائف که قهرمان المپیک توکیو و قهرمان جهان است، پس از اینکه دسته ۱۰۹ کیلوگرم از اوزان المپیکی خارج شد، وارد دسته فوق سنگین شد اما آنجا پیشرفت آنچنانی نداشت بنابراین با تغییر مجدد وزن، وارد دسته ۱۰۲ کیلوگرم شد.

او در اولین حضورش در وزن جدید، رکورد ۱۸۰ یک ضرب، ۲۲۰ دوضرب و مجموع ۴۰۰ کیلوگرم را ثبت کرد و توانست وارد رنکینگ ۱۰ نفره المپیک شود. ژورائف با این رکورد، سهمیه المپیک خود را قطعی کرد و نشان داد در پاریس جزو مدعیان مدال المپیک است.

هوان‌هوا لیو از چین با ۴۰۴ کیلوگرم و فارس الباخ از قطر با ۴۰۰ کیلوگرم بیشترین رکورد را در رنکینگ دارند و نفرات اول و دوم هستند و با به روز شدن رنکینگ، ژورائف پس از این دو وزنه بردار در رده سوم قرار می‌گیرد.

رضا دهدار با همان ۳۹۰ کیلوگرم که در قهرمانی جهان ۲۰۲۲ کلمبیا ثبت کرد، در رده هشتم است اما با ورود ژورائف به رنکینگ، به رده نهم خواهد رفت. با این شرایط رنکینگ دهدار به لب مرز رسیده و از این رو در تایلند باید با چنگ و دادن سهمیه خود را نگه دارد.

وزنه‌بردار قرقیزستان یکی از کسانی است که می‌تواند برای دهدار دردسر ساز شود. او در قهرمانی آسیا اگر وزنه ۲۱۸ کیلوگرم را در حرکت دوضرب می‌زد، رکورد مجموع خود را به ۳۹۱ کیلوگرم می‌رساند و در رنکینگ بالاتر از دهدار قرار می‌گرفت. این وزنه‌بردار جام جهانی تایلند را هم پیش رو دارد و امکانش هست ناکامی قهرمانی آسیا را جبران کند برای دهدار خطرساز شود.

دهدار در جام جهانی تایلند که ۱۲ فروردین آغاز می‌شود و آخرین مسابقه کسب سهمیه المپیک است باید رکورد مجموع بالاتری را ثبت کند تا اتفاقی برای سهمیه المپیک ایران در این وزن رخ ندهد.

دهدار در صورت گرفتن سهمیه باید در گام بعدی به فکر افزایش رکورد باشد در غیر این صورت روی کاغذ شانس زیادی برای گرفتن مدال المپیک ندارد. مدعیان گردن کلفتی در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه می‌زنند و در حال حاضر هم سه نفر رکورد مجموع ۴۰۰ کیلوگرم را دارند. آنچه مشخص است مدال المپیک در حدود همین رکورد به دست می‌آید.

دهدار چند ماه در خانه تمرین کرد و در اردوی تیم ملی نبود. از اول اسفند اردوی تیم ملی برای حضور در جام جهانی تایلند آغاز می شود و طبیعتا دهدار دیگر باید وارد اردو شود و باید دید در این مدت تا چه اندازه توانسته پیشرفت رکوردی داشته باشد.

در دیگر اوزان، مصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم و علی داودی در دسته فوق سنگین سهمیه خود را قطعی کرده‌اند و نگرانی زیادی برای سهمیه خود در جام جهانی تایلند ندارند و تا المپیک پاریس تنها باید به فکر افزایش رکورد باشند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا