یزدفردا: کتاب «وصف آفتاب» نوشته مهدی مهدیان مورچه خورتی توسط انتشارات سیب سبز منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش یزدفردا: کتاب «وصف آفتاب» نوشته مهدی مهدیان مورچه خورتی به‌تازگی توسط انتشارات سیب سبز منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب در ۴ فصل به زندگان پیامبر (ص) در مقاطع پیش از ظهور، از تولد تا بعثت، از مبعث تا هجرت و از هجرت تا رحلت پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد.

در فصل اول کتاب اوضاع جهان پیش از تولد حضرت رسول (ص) توصیف شده است. کتب تاریخی بسیاری در این زمینه نوشته شده که در این کتاب ضمن استفاده و برداشت از آن‌ها، از سخنان یار دیرین حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) در نهج البلاغه استفاده شده است.

کتاب مورد اشاره به جامعه پیش از اسلام نیز می‌پردازد؛ جامعه‌ای که پر از نامهربانی‌های بشری بوده و حتی به فرزندان دختر خود رحم نکرده و آن‌ها را زنده به گور می‌کرد؛ یا حتی برده‌فروشی از مشاغل انسان‌ها بود و در جنگ‌های بی‌شماری که انجام می‌دادند، علاوه بر خونریزی عده‌ای را به بردگی به غنیمت می‌بردند.

در فصل دوم کتاب پیش‌رو با عنوان «از تولد تا بعثت» نیز موضوعات مختلفی مورد بحث قرار می‌گیرد؛ ازجمله اوضاع و شرایط قبیله قریش، درگذشت پدر قبل از تولد، سپرده شدن طفل به حلیمه از قبیله صحرانشین بنی اسد تا چهار سال (طبق رسم قبایل عرب)، رنج کشیدن طفل و بزرگ شدن در شرایط سخت و دشوار.

امیرالمومنین (ع) درباره پیامبر (ص) گفته است: خداوند متعال او را از شجره انبیا برگزید و از چراغ‌داران روشنایی و از بالای پیشانی و ناف بطحاء (مکه) و از سرچشمه‌های حکمت انتخابش کرد.

در فصل سوم «وصف آفتاب» به دوران سختی‌های پیامبر (ص) پرداخته می‌شود و این‌که عده‌ای سودجو در مکه از گسترش دین محمد (ص)، هراس داشته و از کوچک‌ترین اذیت و آزاری فروگذار نمی‌کردند. طبق روایت مندرج در این‌کتاب، گستاخی جاهلان به جایی رسید که تصمیم بر قتل محمد (ص) در بستر گرفتند اما این‌توطئه با فداکاری امام علی (ع) بی‌اثر شد.

در فصل چهارم کتاب پیش‌رو هم به دوران سخت اما شیرین سفر یثرب و ترویج اسلام پرداخته می‌شود. در این‌مقطع تاریخی همراه شدن مردم یثرب با نهضت اسلام و پیشروی‌های قدم به قدم پیامبر در گسترش اسلام مرور می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

خداوند بر آخرین پیامبر خویش حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) به وسیله فرشته وحی اولین آیه خویش را نازل فرمود تا بدین وسیله بندگانش را به راه راست هدایت نماید و از بت پرستی و شرک و نفاق و هزاران اعمال ناشایست دست برداشته و به خداوند یکتا روی آورند و آنگاه که خداوند رسول خویش را اسوه قرار داد تا مردم به خود آمده و بدانند که راه خداپرستی و دوری از شرک و کفر یعنی کمک به خود هم در این دنیا و هم در آخرت است و بدانند که دنیا رهگذر و آخرت ماندنی است.

دین مبین اسلام که شریعت حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) بود کامل‌ترین دین است که پس از رسول اکرم با امامت حضرت علی (علیه السلام) شروع شده و سلاله پاکش به جان تشنه پیروانش ارائه شد، امیرالمومنین (علیه السلام) به عنوان اولین امام همام و مرد مسلمان در زمان حضرت رسول تنها یاوری بود که در همه لحظات عمر پیامبر در کنارش بود و در تمامی مراحل او را یاری می‌رساند، پس چه کسی بهتر از امام علی (ع) می‌تواند زندگی پیغمبر را تفسیر نموده و بر همگان ارائه نماید.

این‌کتاب با ۲۰۴ صفحه و قیمت ۱۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا