یزدفردا: کتاب «زندگی و مرگ صدام» نوشته محمد سرابی توسط انتشارات روزنه‌کار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش یزدفردا: کتاب «زندگی و مرگ صدام» نوشته محمد سرابی به تازگی توسط انتشارات روزنه‌کار منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب زندگی و زمانه دیکتاتور نظامی عراق در قالب زندگینامه صدام حسین است.

محمد سرابی نویسنده این‌کتاب، روزنامه‌نگار است و پیش از این زندگی‌نامه بنیان‌گذار القاعده را با نام «اسامه بن لادن افسانه یا واقعیت» و دو کتاب داستانی «ماهی طوطی و شیاطین میان‌رودان» و «خواب‌های کرم ابریشم» را منتشر کرده است.

صدام حسین تکریتی حدود ۴ دهه قدرت کامل را در عراق دست داشت و در این مدت جنگ‌های متعدد داخلی و خارجی به راه انداخت که باعث خسارت‌های فراوانی به مردم عراق و کشورهای اطراف شد. او که بارها از حمایت مستقیم تسلیحاتی و سیاسی غرب برخوردار بود؛ پس از دوران طولانی تحریم و انزوا، در حمله نظامی آمریکا و متحدانش شکست خورد و در کشور خود اعدام شد.

این‌کتاب با روایتی از روستای محل تولد صدام شروع می‌شود و در ادامه به تاریخ عراق از دوران باستان، امپراطوری عثمانی، جنگ‌های جهانی و تحولات قرن بیستم می‌پردازد. در فصل‌های بعدی نحوه شکل‌گیری ملی‌گرایی عربی، حزب بعث و سران آن مانند قاسم، عارف و بکر می‌پردازد و رشد صدام در این تشکیلات را نشان می‌دهد. فصل‌های دیگر کتاب شامل تجاوز به خاک ایران، اشغال کویت، جنگ با آمریکایی‌ها، تحریم‌ها و سرانجام حمله نهایی غرب و دستگیری و اعدام صدام است.

مولف کتاب پیش‌رو، زندگی صدام را در بستر تحولات نیمه دوم قرن بیستم عراق و مجموعه کشورهای عربی بررسی کرده و در بخش‌های مختلف به ساختار اجتماعی و سیاسی این کشور پرداخته است. خشونت بی‌پایان، عقب‌ماندگی اقتصادی با وجود توسعه‌های مقطعی، قومیت‌گرایی و تفرقه میان قبایل، جنگ‌های دائمی و البته سواستفاده قدرت‌های اروپایی و آمریکا از شرایط خاورمیانه در صفحات مختلف این اثر تکرار شده است. جزئیات خرید و ساخت سلاح‌های ممنوع شیمیایی و تجهیز ارتش عراق با کمک صنایع و حاکمان اروپایی نیز بخش دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهد.

قسمتی از این‌کتاب نیز به خانواده صدام و اقوام او مانند عدنان خیرالله و علی حسن المجید می‌پردازد و ماجراهایی را از پسران و همچنین دامادهای صدام نقل می‌کند. تجملات به شدت گرانقیمت و تفریحات جنسی و خشونت آمیز اعضای خانواده صدام و شخص او، منشأ داستان‌های زیادی بود که باعث ایجاد انبوهی شایعه شد.

در بخشی از این‌کتاب آمده است:

«ایدئولوژی در خاورمیانه معمولاً علیه دیگران ساخته می‌شود و میل به اقدام خشونت آمیز دارد. این نظریات به دنبال کشف علت اتفاقات نیستند. تنها سه سوال را به ترتیب مطرح می‌کنند. ما کی هستیم؟ چه کسی باید حکومت کند؟ چطور بقیه را سرکوب کنیم؟ در کشورهای عقب مانده جهان، تنها تشکیلات موجود در جامعه‏، ارتش است و تنها تحرک ارتش این است که کودتا می‌کند و بیشتر از اینکه باعث هراس دشمنان خارجی شود، مردم خودش را می‌ترساند.

یکی از مقامات عراقی با چشم پزشکی به نام سمیرا ازدواج کرده بود که موهای طلایی و ظاهر غربی داشت. در اولین معارفه او با صدام شایع شد که صدام عاشق او شده است. او برای سمیرا خودرو، لباس و عطر می‌فرستاد. او کم حرف، زیبا و جذاب بود و درابتدا از پذیرش هدایا خودداری می‌کرد. بعد از مدتی سمیرا قبول کرد و در یکی از کاخ‌های صدام هم را ملاقات کردند. حدود ۶ ماه این ملاقات محرمانه ماند. شوهر سمیرا به دستور صدام او را طلاق داد و خودش را کنار کشید.» پسر بزرگ صدام «عدی» ماجراهای بدتری به وجود میاورد: «یکی از سرگرمی‌های رایج در بغداد تعریف کردن جنون جنسی عدی بود. اینکه به هر زنی که می‌خواست تجاوز می‌کرد و هیچ مانعی در برابرش نبود. اگرچه در مهمانی‌های هر شب عدی، زنان زیادی حاضر بودند اما داستان‌های متعدد از او گفته شده است که در آن‌ها زن متأهل یا دختر جوانی را در خیابان دیده و به محافظان دستور داده که او را برایش بیاورند.... یک روز در بازگشت از شکار مرغابی، زوجی را دید که دست در دست هم در شهر قدم می‌زدند. از زن خوشش آمد و آن‌ها را صدا زد ولی اعتنا نکردند. محافظان را دنبالشان فرستاد. آن دو فرار کردند. عدی دوید و بازوی زن را کشید و به گفت تو برای این مرد زیادی هستی، من برای تو مناسب ترم. مرد که یونیفرم افسری با درجه ستوانی داشت، مقاومت کرد و وقتی ۶ محافظ به او حمله کردند باز هم سعی می‌کرد زیر مشت و لگدها دفاع کند. آن‌ها را به راهروی هتل المدنیه کشاندند. مرد فریاد می‌کشید و تسلیم نمی‌شد. کارکنان هتل شاهد اتفاق بودند. محافظان زن را به اتاق عدی بردند.... مدتی بعد از اینکه عدی از اتاق بیرون آمد. صدای جیغ طولانی شنیده شد. در بالکن باز بود و زن خودش را از ۷ طبقه پایین انداخته و جلوی ورودی هتل افتاده بود. شوهر که هنوز در هتل بود، فریاد می‌زد. او در دادگاه نظامی به دلیل توهین به رئیس جمهور اعدام شد.»

این کتاب با ۳۶۷ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۳۰ هزار تومان عرضه شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا