یزدفردا: کتاب «ماجرای عجیب در بغداد» نوشته سیدسعید هاشمی است که در انتشارات به‌نشر چاپ شده است. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش یزدفردا: کتاب «ماجرای عجیب در بغداد» نوشته سیدسعید هاشمی، در انتشارات به نشر منتشر شد. این کتاب رمان نوجوان است و روایتی داستانی از زندگی بهلول عاقل را شرح می‌دهد که در زمان خودش آدم محترم و دانشمندی بود. هر روز درس فقه می‌داد و حدیث بزرگان را می‌خواند، توانسته بود شاگردان زیادی تربیت کند؛ اما حالا کارهایی می‌کند که اهالی شهر می‌گویند: بنده خدا دیوانه شده...

ابووهب که با لقب بهلول شناخته می‌شود، مردی بود عارف و عالم که سال‌ها در محضر امام خدمت می‌کرد و از شاگردان برتر ایشان به حساب می‌آمد. این مرد باتقوا که بسیار زیرک و دانا بود، زمانی که در تنگنا قرار گرفت، از مرتبه و جایگاه اجتماعی خود دست کشید تا نوه رسول خدا را از دست حاکمان ظالم عبّاسی نجات دهد. سیدسعید هاشمی در این کتاب با زبانی ساده و روایتی گیرا، داستانی را برای بچه‌ها تعریف می‌کند تا در آن با شخصیت و تأثیرات امام هفتم شیعیان، غربت و مظلومیت ایشان در زندان و چرایی شهادت‌شان به دستور خلیفه وقت، هارون‌الرّشید، آشنا شوند؛ در تمام این داستان نیز شخصیتی که خواننده را به امام پیوند می‌زند، مردی است که به فرمایش امام باید خود را به دیوانگی بزند تا جان ایشان را نجات بدهد!

ماجرای عجیب از آنجایی شروع شد که پنجمین خلیفه عباسیان، هارون‌الرشید از ترس از دست دادن حکومت عباسی تصمیم گرفت، امام موسی کاظم (ع) را از مدینه به بغداد بیاورند تا از نزدیک مراقب سخنان و اعمال ایشان و پیروانش باشد. قرار بر این بود که هارون یکی از شیعیان و مریدان حضرت را به مقام قاضی‌القضات بغداد منصوب کند که هر زمان خواست امام موسی الکاظم (ع) را کنترل کند.

چرا یکی از شیعیان و مریدان امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) برای این مقام انتخاب شد؟ چرا ابووهب روزی که قرار بود پاسخ درخواست هارون را بدهد دیوانه شده بود؟ پاسخ این سوالات و ماجرای بهلول عاقل، حضور امام هفتم شیعیان در بغداد، به زندان رفتن و شهادت ایشان را در این کتاب داستانی، با روایتی ساده و روان خواهید خواند.

مجیدملامحمدی درباره این کتاب می‌گوید: «کتاب اطلاعات تاریخی بسیار خوبی را ضمن روایت داستان پیرامون دوران زندگی امام کاظم (ع) و شرایط شیعیان در دوران خلافت هارون‌الرشید ارائه کرده است. «ماجرای عجیب در بغداد»، نثر روان و ساده‌ای دارد که برای نوجوان مناسب است؛ همچنین استفاده از تعلیق توسط نویسنده باعث شده تا خواننده به سختی کتاب را زمین بگذارد.»

سیدسعید هاشمی زاده ۶ بهمن ۱۳۵۳ در قم، شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان است. وی از معدود شاعران معاصر است که در حوزه طنز کودک و نوجوان نیز فعالیت می‌کند. برخی از کتاب‌های وی نظیر «شاعر گنجشک‌ها» به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند. هاشمی مدتی سردبیر ماهنامه «مهیار» بود که برای جوانان منتشر می‌شد و در زمینه فرهنگ و معارف اسلامی فعالیت می‌کرد. وی هم‌اکنون سردبیر ماهنامه «سلام بچه‌ها» است که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می‌شود. هاشمی همچنین، از آبان ۱۳۹۴ مجله‌ای در زمینه طنز و کاریکاتور برای کودکان و نوجوانان با نام «لوبیای سحرآمیز» را منتشر کرد. این مجله در حال حاضر، تنها مجله طنز بچه‌های ایران است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

استاد عصبانی بود، عصبانی‌تر شد. یک لحظه تصمیم گرفت چوبی را که ابووهب سوارش بود و حالا در دست شاگردش دیده می‌شد، از شاگردش بگیرد و با آن حسابی ابووهب را تنبیه کند. اما نگاهی به شاگردانش انداخت و بر خودش مسلّط شد.

گفت: «ابووهب. حقّا که دیوانه‌ای! همه دیدند که تو کلوخ را پرت کردی.»

ابووهب گفت: «حالا که چیزی نشده.»

استاد گفت: «مگر کوری؟ نمی‌بینی چه خونی از پیشانی‌ام می‌آید؟ تمام سرم درد می‌کند.»

ابووهب با خنده گفت: «درد؟ درد دیگر چیست؟ می‌توانی درد را به من نشان بدهی؟»

استاد گفت: «دیوانه! درد که نشان‌دادنی نیست!»

ابووهب با تعجب پرسید: «مگر خودت در جلسۀ درس نمی‌گفتی هر چیزی که وجود دارد، باید دیده شود؟ خب اگر واقعاً پیشانی‌ات درد می‌کند، درد را نشانم بده!»

استاد با این حرف به من و من افتاد. نگاهی به شاگردانش کرد و گفت: «خب… درد که… البته… باید… نشان‌دادنی… اما…»

استاد مانده بود که چه بگوید.

انتشارات به‌نشر کتاب «ماجرای عجیب در بغداد» نوشته سیدسعید هاشمی را در ۲۴۴ صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای ۹۰ هزار تومان منتشر کرده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا