رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

انتظار مردم از کاندیدایی که قصد نمایندگی دارد صداقت، پاکدستی و ساده‌زیستی و در مجلس شورای اسلامی رعایت قانون‌گذاری و نظارت بر امور اجرایی است. هر نماینده‌ای باید عملاً نشان دهد به کرامت انسانی و آزادگی معتقد است، در مسیر توسعه اقتصادی و تامین رفاه شهروندان گام برمی‌دارد، از دردها و مشکلات و گرفتاری‌های زندگی آگاهی دارد و در صورتی مردم را به تحمل سختی‌های زندگی دعوت می‌نماید و از اشکنه خوردن و لنگ بستن و ساده‌زیستی، سخن می‌گوید که خودش در ویلا و خانه و آپارتمان چند صد متری و چند صد میلیاردی زندگی نکند، خدم و حشم اطرافش را احاطه نکرده باشند، صاحب آلاف و الوف و تجمل‌گرا نباشد و در یک کلام از شعار دادن و ظاهرسازی و مردم فریبی پرهیز نماید و با مردم و در کنار آنان زندگی کند.

نمایندگان مجلس دوازدهم به این نکته توجه داشته باشند که عده‌ای از نمایندگان مجلس یازدهم دولت دوازدهم را مورد سؤال و گاه سرزنش قرار می‌دادند و می‌گفتند مردم تحمل سختی‌های زندگی و گرانی مایحتاج زندگی را ندارند، برجام را در مجلس به آتش کشیدند، آرزوی اعدام دکتر حسن روحانی را داشتند و برای یکدست شدن دولت و مجلس برنامه‌ها تنظیم کردند که در تاریخ سیاسی کشور ثبت و ضبط گردید. دویست نفر از آنان از سید ابراهیم رئیسی دعوت کردند به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت‌نام کند چندی بعد بیش از دویست نفر نماینده از چند نفر کاندیدای ریاست جمهوری اصولگرا درخواست کردند استعفا دهند تا راه برای انتخاب رئیسی هموار گردد.

گرچه بعضی از آنان گفتند از کرده خود پشیمان هستند بسیاری از نمایندگان شعار می‌دادند که بعد از خردادماه 1400 تورم و گرانی و قیمت سکه و دلار از آن‌چه که هست کاهش می‌یابد مایحتاج زندگی با بهای مناسب در دسترس عموم قرار می‌گیرد، در سال یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل ایجاد می‌کنند، فساد ریشه‌کن می‌شود مدیران توانا و لایق اداره امور سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و نهادها را بر عهده می‌گیرند اما در حالی عمر مجلس یازدهم به پایان رسید که قیمت سکه و دلار چند صد درصد نسبت به خرداد 1400 گران‌تر شد، گرانی کمر مردم را شکسته است، شهروندان پی‌درپی شاهد رانت‌خواری‌ها و فسادهای کلانی چون «چای دبش» و کود و برنج و خودرو و دزدی‌های کوروش کمپانی و امثال آن هستند که همگان را به شگفتی وامی‌دارد.

بسیاری از نمایندگان اتومبیل دنا تحویل گرفتند، بعضی از آنان خود و یا اطرافیانشان از ماشین شاسی‌بلند نگذشتند، به وزیرانی رأی اعتماد دادند که عده‌ای از آنان کارشان به استیضاح و برکناری کشید، عموم مردم شاهد وضعیت نابسامان وزارتخانه‌های صمت و تعاون و آموزش و پرورش و کشاورزی و بهداشت و ورزش و… هستند نمایندگان مجلس در برابر ضعف و ناتوانی تیم اقتصادی ناهماهنگ دولت سیزدهم یا دم فرو بستند یا همراهی کردند امّا بعضی از آنان که معترض بودند و در فرصت‌های مناسب اعتراض کردند نامشان در تاریخ مجلس یازدهم به نیکی ثبت و ضبط گردید گرچه به هر دلیل در دور بعد به مجلس راه پیدا نکنند از خواسته‌های به حق مردم این است که نمایندگان در مجلس دوازدهم به مسائل و موضوعات کلان کشور توجه کنند در پی به کار گماردن بعضی از اطرافیان خود به سمت رئیس و عضو هیات‌مدیره فلان اداره و شرکت نباشند و حقوق‌های نجومی دریافت نکنند در امور اجرایی شهرها و استان‌ها دخالت ننمایند بلکه به درستی نظارت کنند تا مسئولان در هر شهر و دیار و منطقه و استان به وظیفه اصلی خود عمل کنند تا حق مردم تضییع نگردد.

اگر همانند اعتراضات سال 1401 مسئولانی قول شنیدن نظرات مردم را دادند پیگیری نمایند تا این امر تحقق یابد هرگاه فرد یا افرادی تظلم نمودند و ادعا داشتند از سوی نهاد و مقامی اعم از اداری، نظامی و امنیتی به آنها ستم روا داشته شده است بدون ترس و واهمه بنابه وظیفه‌ای که قانون بر عهده نماینده گذاشته است عمل نمایند در کنار پرداختن به مسائل جاری شهر و کشور به صورت ریشه‌ای مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی را حل و فصل نمایند و از همه مهم‌تر تا توان دارند در اجرای عدالت آموزشی و توزیع عادلانه ثروت و منابع خدادادی کشور و ارائه خدمات و دیگر امکانات بویژه درمان و بهداشت همت نمایند و به این نکته توجه داشته باشند که در 4 سال اخیر مردم به علت کمبود وسایل درمان و بهداشت زجرها کشیدند، در دارالقرای اسلامی و دیگر شهرها اعم از مرکز استان‌ها و یا مناطق دورافتاده از داشتن نه تنها صدها نوع دارو بلکه از به دست آوردن و تهیه وسایل ساده بهداشتی مانند سرم، داروی سرماخوردگی و… در مضیقه و تنگنا بودند تا جایی که گفته شد در بیمارستان‌ها شربت سرفه کودک کمیاب بوده است.

نگارنده این سطور در بهمن‌ماه امسال به 3 داروخانه مراجعه نمود تا یک قطره بینی خریداری نماید حال وضع شهرهایی در استان سیستان و بلوچستان و یا بعضی از مناطق کشور چگونه است!!! خدا دانا است. در نهایت توقع مردم از مجلس دوازدهم علاوه بر فراهم نمودن زمینه امنیت و آزادی، رفاه نسبی است از دولتمردان بپرسند در شهریورماه 1400 بهای گوشت و برنج و نان و مرغ و لبنیات و… چند بوده و در اسفندماه 1402 چند صد درصد گران‌تر شده است و آیا در پایان دو سال که جمعاً چهل درصد به حقوق کارمندان و اندکی بیشتر از آن به دستمزد کارگران اضافه گردید دردی را دوا کرده است. از شعار دادن باید پرهیز کرد و بررسی نمود آیا ادعای قالیباف درست است که می‌گوید: مجلس یازدهم به هشتاد درصد قول‌هایش عمل کرده است؟ گرچه عده‌ای از نمایندگان گفته‌اند از حمایت دولت سیزدهم پشیمان هستند چون نتوانسته است به وظیفه قانونی خود عمل نماید و یا به مجلس یازدهم نمره قبولی نمی‌دهند از جمله جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت گفته است: «مهم‌ترین اقدامات دولت آقای رئیسی در دو ماه منتهی به انتخابات افزایش ناگهانی قیمت گازمایع، افزایش ناگهانی قیمت اینترنت، کاهش ناگهانی سهمیه سوخت بنزین، عدم کنترل قیمت دلار، عدم مدیریت بازار و افزایش قیمت‌ها به ویژه در اقلام ضروری و جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن بوده و با افسوس مطلب را به پایان می‌برد». و شاید به جرم حق‌گویی ردصلاحیت می‌شود.

واقعاً افسوس که سفره‌ها در این چند سال روزبه‌روز کوچک و کوچکتر شده است، سرانه غذاها و مواد اصلی خوراکی کاهش یافته است و… انتظار واقعی مردم از نمایندگان مجلس آینده این است که حامی و پشتیبان دولت، اما به معنای واقعی باید ناظر دقیق بر رفتار و عملکرد قوه مجریه باشند تا اگر مسئولی به اصطلاح دست از پا خطا کرد قانوناً برابر با سوگندی که هنگام ورود به مجلس یاد نموده بدون ترس و دلهره و یا نگران حتی از دست دادن مقام و یا احیاناً رد صلاحیت در دوره‌های بعد تذکر دهند، انتقاد و اعتراض کنند و از استیضاح وزیر یا رئیس دولت در صورت لزوم ترس و واهمه‌ای نداشته باشد.

نگارنده این سطور مناسب می‌داند با اظهار سپاس و تشکر از آن عده نمایندگان مجلس یازدهم که بدون ترس و واهمه وظیفه نمایندگی خود را انجام داده به نمایندگان مجلس آینده از هر گروه و صنفی که هستند و با هر تعداد رای به مجلس راه یافته‌اند محترمانه اعلام نماید بنابه قول معروف «طول عمر مهم نیست عرض عمر مهم است» هستند افرادی که در 120 سال اخیر سال‌های طولانی در مجلس ملی و یا مجلس شورای اسلامی حضور داشته و یا بعد از مخالفت با هیات حاکمه در دادگاه محاکمه و زندانی و یا به مرگ محکوم شده‌اند اما نام افرادی چون شهید سید حسن مدرس، آیت‌ا… سید محمود طالقانی، دکتر محمد مصدق، مهندس مهدی بازرگان، شهید محمدعلی رجایی و نظایر آنها به علت رفتار و گفتارشان که براساس حق و انصاف و ادای وظیفه و در نهایت مورد تأیید مردم بوده در تاریخ ماندگار شده و در خاطره‌ها باقی مانده است. لازم می‌داند نظر خوانندگان را به گفتاری از آیت‌ا… سید حسن مدرس و مهندس مهدی بازرگان خطاب به رضاشاه پهلوی و فرزندش محمدرضا پهلوی جلب نماید تا مشخص گردد این دلاور مردان در سخت‌ترین شرایط و در دوران عمر سیاسی خود از گفتن حق و اظهارنظر خودداری ننمودند و برای چند روزه زندگی دنیا تملق نگفتند و مجیزگویی نکردند.

در دوران نمایندگی آیت‌ا… سید حسن مدرس «پهلوی اول و هم انگلیسی‌ها سعی کردند آقای مدرس را با پول تطمیع کنند. پهلوی توسط سپهبد امیراحمدی 2 هزار تومان آن موقع به صورت اسکناس یکصد تومانی فرستاد. آقای مدرس می‌پرسد: این چیست؟ امیراحمدی پاسخ می‌گوید: شاه فرستاده‌اند که رفع حوایج شما شود. آقای مدرس می‌گوید: به پهلوی بگو این پول خرج جلوگیری از شرارت تو خواهد شد. اگر راضی بود همان‌جا که نشسته‌ای، بگذار، وگرنه بیا و از همان‌جا بردار و برو. سفارت انگلیس نیز چند روز پس از آن توسط منشی سفارت یک چک سفید برای آقای مدرس می‌فرستد که ایشان هر مقدار می‌خواهند داخل آن بنویسند. آقای مدرس از منشی سؤال می‌کنند: این چیست؟ او توضیح می‌دهد. ایشان هم با لهجه اصفهانی می‌گویند: درست است ما پول می‌ستانیم، ولی در روز روشن و بار الاغ. منشی می‌رود و به سفیر می‌گوید و سفیر می‌گوید آقای مدرس می‌خواهد آبروی ما را ببرد…»

جلسات دادگاه نظامی رهبران نهضت آزادی از 30 مهر تا 16 دی 1342 در 31 جلسه برگزار شد و احکام محکومان صادر شد. دادگاه رهبران نهضت آزادی از نظر کیفیت و مشابهت شبیه دادگاه جنجالی دکتر محمد مصدق و سرتیپ محمدتقی ریاحی نخست‌وزیر و رییس وقت ستاد ارتش بود که 35 جلسه به درازا انجامید… محمد توسلی دبیرکل فعلی نهضت آزادی هم در خاطره‌ای از دفاعیات مفصل دکتر مهدی بازرگان در اولین جلسه دادگاه، گفت: «مهندس بازرگان در دادگاه نظامی این جمله معروف را بیان کرد که ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما صحبت می‌کنیم و این پیام را به شخص اول (مملکت) برسانید. ایشان در این دادگاه با رژیم پهلوی اتمام حجت کرد و تاکید کرد که اگر ما را برنتابید، شما بر اساس گفتمان و شرایط تندی که بر جهان و کشور حاکم است زین پس با گروه‌هایی سر و کار خواهید داشت که دیگر زبان قانون را به کار نخواهند برد. بدیع‌زادگان و سعید محسن و شریف واقفی و دیگرانی که از نهضت آزادی منشعب شدند باتوجه به این فضای تند از نهضت آزادی جدا شدند و وارد فاز مبارزه مسلحانه شدند چرا که معتقد بودند با رژیم پهلوی نمی‌شود با زبان منطق و قانون صحبت کرد.»

این‌ها همه عبرت‌های تاریخ است تا گذشته چراغ راه آینده باشد. اما به فرموده امام علی(ع) «مَا أَکثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ» مایه عبرت و پند گرفتن بسیار است و عبرت گیرنده کم است و ناچیز. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

 

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/RnPuI

 

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا