به نام خدا

 

شهردار يزد گفت: 3 هزار هكتار از سطح شهر يزد در معابر عمومي مي‌باشدكه برنامه ريزي و مديريت ترافيك در اين سطح كار بسيار سخت و طاقت فرسايي مي‌باشد.

 

 

 

وي افزود: با توجه به توليدات كارخانجات در رابطه با اينكه هر سال تعداد زيادي خودرو وارد كفه‌ي آسفالت مي‌شود لازم است يك مديريت بسيار قوي به ترافيك شهر رسيدگي نمايد كه متاسفانه تا سال گذشته شهرداري هيچ مرجع مديريتي به عنوان ترافيك نداشته است .

وي در ادامه اظهار داشت: با توجه به اهميت موضوع ترافيك با ايجاد و راه اندازي پست مشاور ترافيك و درخواست پست معاونت ترافيك از وزارت كشور صورت گرفت كه انشاء ا... پس از تصويب اين پست در شهرداري ايجاد و وضعيت مسائل ترافيكي حل خواهد شد.

شايق همچنين عنوان كرد: در بدو شروع اين پست در شهرداري اولويت‌هايي در زمينه‌هاي كارهاي اجرايي در سطح شهر اعلام شد كه از جمله آن‌ها بحث نظافت و زيبايي و ترافيك و فضاي سبز مي‌باشد با نظر به اينكه در صورت رعايت 4 اصل مذكور شهري زيبا، بي سر و صدا و داراي ترافيك روان خواهيم داشت.

وي گفت: نقشه‌ي پل زيرگذر و روگذر ميدان باهنر، ميدان شهداي محراب، سه راه حكيميان چهار راه معلم، چهار راه فضاي سبز، ميدان باهنر و نيز بلوار جمهوري در دست تهيه مي‌باشد و مجوز مناقصه طرح اجرايي ميدان باهنر و شهداي محراب گرفته شده و تا دو ماه آينده كارهاي اجرايي آن شروع خواهد شد.

شايق در رابطه به ترافيك ميدان باهنر گفت: اصلاح ترافيك اين ميدان با يك سري كارهاي ساده رفع شد و انشاا... با ايجاد پل زيرگذر و روگذر در ميدان مشكل ترافيك تقريباً حل خواهد شد و با مطالعات مشاورين در زمينه‌ي تقسيم ترافيك در شبكه‌ها و همچنين ايجاد پل حجاب كه راه ارتباط ميدان امام حسين به ميدان امام علي در ورودي شهر از طرف جاده تفت مي‌باشد تا حدودي مشكل ترافيكي بلوار شهيد صدوقي حدود 30 تا 35 درصد كاهش خواهد يافت.

وي بيان داشت: با ايج اد ميداني در بلوار دهه فجر تقاطع بلوار موسي ابن جعفر با دهه فجر و همچنين نصب تعدادي دست اندازهاي ترافيكي و خط كشي‌هاي از بسياري تلفات جاني جلوگيري به عمل آورد و شهرداري در زمينه‌هاي نصب تابلو‌هاي راهنمايي، دست انداز و خط كشي در تمام معابر اصلي و فرعي اقدام نمود.

شايق در رابطه با ايجاد پل هوايي گفت: قرارداد 25 تا 30 پل هوايي با بخش خصوصي منعقد شده است تا طي 8 سال از آنها بهره برداري نموده و تبليغات را بر روي اين پل‌ها انجام دهند و كه در حال حاضر فنداسيون پل روبروي بيمارستان افشار و نيز روبرو پارك شادي ريخته شده است.

وي اظهار اميدواري كرد: درخواست همكاري از ادارات و جابجايي تاسيسات اداره برق ، آب و .... در زمينه‌ي نصب پل براي آسايش خاطر مردم صورت گيرد.

وي ايجاد شبكه‌ها در محلات قديمي و مكانهاي توسعه نيافته توسط شهرداري كه پل ارتباطي محلات به يكديگر باشند را در دستور كار شهرداري دانست تا از اين طريق ترافيك محلات را رفع كنند وعنوان داشت: تعدادي از اين شبكه ها ايجاد شده و اميد است تا در صورت تامين بودجه اقدامات لازم صورت گيرد.

شايق در ادامه وضعيت بودجه سال 84 را مطلوب ندانسته و در اين زمينه كمك‌هاي مسئولين استان را ضروري دانست و افزود: شهرسازي در شهر به صورت مطلوب واصولي شكل نگرفته است و شهر داراي گستردگي زيادي مي‌باشد و اين گستردگي تنها در مكان‌هايي كه حالت سكونتگاهي دارند شكل گرفته است و اين مشكل را به وجود آورده تا روزانه مردم براي كار به مركز شهر و مكان‌هايي كه ادارات واقع شده است هجوم آورند كه در اين رابطه به پي گيري مسير بسيار تنگي كه از ميدان شهداي محراب به ميدان ابوذر مي‌باشد پرداخته تا حدودي از مشكل ترافيكي اين مسير جلوگيري شود.

وي گفت: براي جلوگيري ازتصادفات بالاي خيابان تيمسار فلاحي را ساماندهي ترافيك به شكلي كه لاين وسط خيابان كاملاً بسته و دورزدن ممنوع اجرا شود و همچنين با ايجاد پاركينگ در گوشه‌اي از ميدان جانباز كه حركتي كم هزينه مي‌باشد اين مشكل ترافيكي را تا قسمتي حل شده است.

مرتضي شايق همچنين با ايجاد پاركينگ در مجموعه فضاي سبز ابتداي بلوار امام زاده جعفر باعث شد تا كاهش ترافيك داشته باشيم و در برنامه ي كاري مي‌باشد در محل‌هايي كه امكان داشته باشد ايستگاه هاي اتوبوس به داخل پياده روها آورده شوند تا در رفع گره هاي ترافيكي موثر واقع شود.

وي در رابطه با بحث اصلي ترافيك يعني ايجاد مترو يا اتوبوس برقي كه در خواست آن از شوراي شهر انجام شده است طرح جامع ترافيك را در شهر تهيه كرده و مشخص شود تا از نظر مشاور بايد مترو يا اتوبوس برقي ايجاد شود.

شايق در زمينه‌ي نوع رنگ براي خط كشي خيابان و اينكه چه رنگي با اقليم خشك و آب و هواي استان سازگاري دارد گفت: مشاوربا انتخاب رنگهايي كه با گرماي استان سازگاري داشته باشد كه يك نوع وسايل سراميكي سفيد رنگ داراي ضمانت 2 ساله با چسب روي آسفالت نصب مي‌شود كه رنگ آن بر اثر سايش با حركت خودرو ثابت است.

وي با بيان مطلب فوق افزود: متاسفانه بنا به اذعان تمام مديران پيمانكاي كه بتواند كارها رابا كيفيت انجام دهد وجود نداشته و تلاشي براي تربيت و حمايت پيمانكار صورت نگرفته است.

مهندس شايق طرح تفضيلي و جامع بلوار مدرس را يك مسير با رينگ‌هاي داخل شهري دانسته كه اين بلوار به تمام مسير‌هاي ديگر ربط پيدا كرده و از ترافيك جلوگيري مي‌نمايد.

وي در رابطه با كوره‌هاي بلوار مدرس معتقد است: كوره‌ها ميراث پشتيبان مي‌باشد و مي‌توان از آنها به عنوان برج ساعت نما با نورپردازي زيبا استفاده نمود و تخريب كوره‌ها كار صحيحي نمي‌باشد.

شايق افزود: با ايجاد پل شهداي محراب ترافيك در بلوار مدرس تقسيم خواهد شد و ترافيك به بلوار مدرس راه خواهديافت كه با اين حركت مردم از پارك بزرگ شهر استفاده كرده و نقش اين بلوار در رقع مشكل ترافيك موثر دانست.

وي دو مورد از مسائل در زمينه‌ي رفع ترافيك را معاينه فني خودروها و مطالعه ي دستگا‌ه‌هاي هوشمند ترافيكي دانست و افزود: پس از انعقاد قرارداد از طرف مشاور در نصب اين دستگاه ها اقدام خواهد شد.

.انتهاي خبر منبع ايسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا