یزدفردا: مدیرکل حوزه‌های علمیه کشور: طرح‌های منابع طبیعی با مشارکت مردم تحقیق و مطالعه محقق می‌شود.

به گزارش یزدفردا: مدیرکل حوزه‌های علمیه کشور در نشست با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری که به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری برگزار شد؛ گفت: اجرای طرح‌های منابع طبیعی را باید با مطالعه و تحقیق دقیق و فرهنگ سازی و مشارکت مردم محقق کرد.

 آیت الله اعرافی با بیان اینکه مردم باید حفظ منابع طبیعی را از خود بدانند، افزود: برنامه ریزی برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، همکاری مردم و دستگاه‌های فرهنگی برای کاشت نهال و حفاظت از نهال‌ها، یک کاری جهادی و نیازمند حضور نیرو‌های پای کار است.

 وی استفاده بی رحمانه بشر از منابع طبیعی را عامل اصلی بسیاری از مشکلات و چالش‌های حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و تنگ شدن راه‌های تنفس در دنیا خواند و اظهار داشت: با این شرایط، زندگی بر روی کره زمین در آینده بسیار سخت و جمعیت‌ها در نقاط محدودی متمرکز خواهند شد و شاید بخش‌های مرکزی کشور مثل استان یزد دیگر قابل سکونت نباشد.

 امام جمعه میبد تصریح کرد: نگاه به این چالش‌ها باید جهانی و همگانی باشد و به جز کاشت درخت باید برای صیانت از فضای سبز و اراضی کشاورزی و استفاده از منابع آب، باید فرهنگ عمومی مردم تغییر کند که در این مسیر آموزش و پرورش و دانشگاهها، حوزه، مساجد و رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی مسئولیت سنگینی دارند.

 مدیرحوزه‌های علمیه کشور اجرای طرح‌های هر مدرسه یک نهالستان و هر کارخانه یک نهالستان را مثبت ارزیابی و بر تحقق آن تاکید کرد. 

 سید جمال سجادی پور فرماندار میبد هم تکمیل عملیات زیرسازی و درختکاری پارک ایرانیان را خواستار شد و با تحسین اجرای طرح نهضت مدرسه سازی و هر کارخانه یک مدرسه گفت: در مدارس می‌توان با کاشت درخت، درختکاری را بین دانش آموزان ترویج و فرهنگ سازی کرد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد هم گفت: شهرستان میبد به عنوان مرکز بیابانی تولید نهال کشور نامگذاری شده است.

 وی با بیان اینکه در شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و اشکذر نیز تولید نهال راه اندازی شده است گفت: ۵۰۰ هزارنهال بادام کوهی و بنه در مناطق ییلاقی و یک میلیون و ۷۵۰ هزار نهال که تعداد ۸۰۰ نهال آن در میبد و مابقی در اشکذر و مابقی مناطق تولید شده است.

 کریمی با تاکید بر داشتن مصوبه برای کاشت نهال در تمام مناطق از یک حرکت علمی در راستای نهالکاری در استان خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده همه پای کار آمده‌اند و عملکرد خوبی در کشور با تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ درخت داشته‌ایم.

 وی با بیان اینکه صنایع باید ۲۰ درصد از اراضی خود را به فضای سبز اختصاص دهند گفت: با تکمیل خط انتقال پساب در میبد می‌توان آب مورد نیاز فضای سبزی که مشکل آب دارند را تامین کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا