یزدفردا: اداره کل حفاظت محیط زیست یزد نسبت به پیامد‌های رهاسازی گونه‌های غیربومی در طبیعت هشدار داد.

به گزارش یزدفردا: سید رضا نورانیان درباره خرید و رهاسازی گونه‌های مهاجم مانند لاک‌پشت گوش‌قرمز و ماهی‌گلی در منابع آبی مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و خرید گونه‌های در معرض تهدید سمندر لرستانی، لاک‌پشت برکه‌ای و مار آبی که موجب برداشت آنها از طبیعت، به ویژه در ایام نوروز می‌شود، هشدار داد.

وی افزود: حوض‌های واقع در باغ‌های شهری مکان مناسبی برای تحویل و نگهداری لاک‌پشت گوش‌قرمز و ماهی‌گلی هستند. رهاسازی این جانوران در طبیعت می‌تواند به اکوسیستم‌های طبیعی و گونه‌های وحشی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد با تأکید بر ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی، از مردم خواست با آگاهی از پیامد‌های خرید گونه‌های حیات وحش و حتی جانوران غیر بومی، به حفظ تنوع زیستی و سلامت محیط زیست کمک کنند. 

نورانیان به عواقب رهاسازی گونه‌های مهاجم در طبیعت اشاره کرد و گفت: اگر لاک‌پشت گوش‌قرمز و ماهی‌گلی در طبیعت رها شوند، می‌توانند با گونه‌های بومی رقابت کرده و آنها را از بین ببرند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر صید یا برداشت گونه‌های حیات وحش از طبیعت مانند سمندر لرستانی، لاک‌پشت برکه‌ای، مار آبی و ... ممنوع است و در صورت مشاهده فروش غیر قانونی حیات وحش، با متخلفین برخورد خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا