نشست مجمع سلامت استان یزد به ریاست استاندار به منظور ارایه گزارش سیمای سلامت استان و بررسی برنامه های این حوزه برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست، امنیت و سلامت را دو مقوله بسیار مهم برای جوامع بشری دانست و گفت: سلامت مردم، خط قرمز و اولویت نخست ما در استان بوده و این مهم، قربانی هیچ توسعه و موضوعی نخواهد شد.
 
فاطمی در ادامه به گزارش ارائه شده در خصوص تاثیر عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا در بروز بیماری ها اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از ذهنیت های نادرست رایج در سطح استان، قرارگیری آلودگی هوا به عنوان منشاء همه بیماری هاست.
 
وی با اشاره به تاثیر سبک زندگی ناسالم، بی تحرکی، خواب ناکافی، آلودگی هوا و استرس بر سلامت افراد افزود: مجمع سلامت استان جهت تنویر افکار عمومی، درصد هر یک از عوامل مخل سلامت را مشخص کند تا مداخلات لازم در حوزه پیشگیری انجام شود.
 
استاندار یزد ادامه داد: باید اطلاعات درست و کارشناسی در اختیار مردم و رسانه ها قرار گیرد تا نگرانی های موجود برطرف شود.
 
استاندار یزد با بیان اینکه نظام رسانه ای و دستگاه های فرهنگی باید در این حوزه کار کنند، اضافه کرد: برنامه ریزی های لازم به منظور ترویج سبک زندگی سالم و تامین سلامت پایدار در استان انجام شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه عده ای از افراد به اشتباه، فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی را منشاء آلودگی هوا می دانند اظهارکرد: براساس گزارش ها، در روزهایی که به دلیل آسیب به خط گاز، واحدهای استان تعطیل بودند نیز همچنان هوای برخی از شهرستان ها دارای آلایندگی بالا بود.
 
فاطمی با تاکید بر تعیین دلایل اصلی آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا، گفت: در این صورت درصد تاثیر صنایع، گرد و غبار، ماشین آلات فرسوده، ترددهای زیاد و ... مشخص و در برنامه ریزی ها لحاظ خواهد شد.
 
استاندار یزد با بیان اینکه سلامت مردم و صیانت از محیط زیست از اولویت های تیم مدیریتی استان است افزود: یکی از اقدامات انجام شده در این راستا، تصویب ممنوعیت بارگذاری و توسعه صنایع آلاینده و پرآبخواه در محور مهریز - عقدا است.
 
وی با اشاره به صدور سالانه 3 هزار مجوز در محور مهریز_عقدا؛ بدون هیچ قید و شرط و در کوتاه ترین زمان ممکن، اظهارکرد: با تصویب مصوبه مذکور، تعداد مجوزهای صادره در این محور به 1200 مورد رسید.
 
فاطمی تصریح کرد: تمامی مجوز های صادر نشده ی برای به این محور در طی دو سال اخیر، مربوط به صنایع آلاینده و پر آبخواه بوده است.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: بر این اساس به جز واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی، به صنایع آلاینده مجوزی داده نشده و بارگذاری جدید منوط به ارزیابی های زیست محیطی شده است.
 
وی با اشاره به مباحث رایج در فضای مجازی در خصوص آلودگی هوا در برخی شهرستان ها، گفت:  آلودگی‌های امروز محصول ۴ دهه سیاستگذاری و توسعه نامتوازن است و نباید دولت سیزدهم مقصر آن دانست.
 
استاندار یزد تصریح کرد: ساخت یک واحد تولید «حداقل» نیازمند 3 سال زمان است لذا در صورتیکه عملیات اجرایی پروژه ای از ابتدای استقرار دولت آغاز شده، هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.
 
فاطمی با بیان اینکه متاسفانه مکان یابی واحدها در محور مهریز_عقدا درست نبوده است افزود: مؤید این موضوع، ایجاد شهرک های صنعتی در کنار سکونتگاه ها و در مسیر باد غالب است که این موضوع موجب گلایه های مردم شده است.
 
وی با اشاره به ممنوعیت بارگذاری صنایع آلاینده و پرآبخواه در محور مهریز - عقدا در دولت سیزدهم و تاکید ویژه بر رعایت ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی توسط صنایع و معادن، خاطرنشان کرد: با این تفاسیر، انگشت اشاره خطای 4 دهه گذشته به سمت دولت سیزدهم بی‌انصافی است.
 
استاندار یزد در ادامه با اشاره به اراده جدی استان جهت حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان، اظهارکرد: برنامه ریزی های لازم برای حرکت جدی استان به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنایع فناور پایه و سبز انجام شده و در حال پیگیری است.
 
فاطمی با بیان اینکه سند یزد نوین نقشه راه استان در حوزه های مختلف است، اطمینان داد: روح حاکم بر این سند و سیاست های اقتصادی استان، حرکت به سمت محیط زیست و هوای پاک و سبک زندگی سالم است.  
 
وی با بیان اینکه «صنعت پاک، دانش بنیان و پیش رو» و «کارآفرینان» از مزیت های استان هستند، گفت: تزریق تحلیل های نادرست به جامعه، موجب قرارگیری مردم و کارآفرینان در مقابل می شود که جهت مقابله با جریان های این چنینی، باید اطلاعات و تحلیل های درست به مردم ارائه شود.
 
استاندار یزد در ادامه با تاکید بر اینکه سلامت و هوای پاک جز اولویت های اساسی استان است، اظهارکرد: اولویت اول  مادر حوزه سلامت «پیشگیری و بهداشت» و در مرحله بعدی «درمان» است زیرا هزینه در حوزه پیشگیری و بهداشت، سبب کاهش هزینه های درمان و تبعات ناشی از آن می شود.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا