یزدفردا: استاندار یزد برنامه های سند تحولی یزد نوین را انعطاف پذیر و قابل بازسازی متناسب با شرایط روز و نظرات جدید دانست و بر ضرورت گفتمان سازی در خصوص سند یزد نوین و تهیه و تدوین پیوست رسانه ای برنامه‌های مرتبط با این سند تاکید کرد.

به گزارش یزدفردا: نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار و به منظور ارائه گزارش مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان از روند اجرای پروژه های سند تحولی یزدنوین و دستاوردهای آن برگزار شد.

 استاندار یزد در این نشست، با قدردانی از مجموعه فعالیت های مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان، اظهار کرد: سازمان مدیریت، کانونی برای تولید فکر و برنامه بر اساس قواعد کارشناسی و فنی است و این مرکز در دل سازمان، قوه عاقله متکی به نظرات نخبگان و صاحب نظران و سبک جدیدی از برنامه ریزی را ایجاد کرده است.

 وی در ادامه برنامه های سند تحولی یزد نوین را انعطاف پذیر و قابل بازسازی متناسب با شرایط روز و نظرات جدید دانست و بر ضرورت گفتمان سازی در خصوص سند یزد نوین و تهیه و تدوین پیوست رسانه ای برنامه‌های مرتبط با این سند تاکید کرد.  

 مهران فاطمی در همین راستا ادامه داد: نشست های فصلی با چهره‌های تاثیرگذار و نخبه یزدی خارج استان برگزار و موارد مربوط به سند یزد نوین و گزارش پیشرفت آن ارائه شود.

 وی با اشاره به لزوم فراگیر شدن ادبیات سند یزد نوین در متن جامعه تصریح کرد: در صورت تبدیل ادبیات برنامه سند یزد نوین به گفتمان عمومی و مطالبه نخبگان و تاثیرگذاران، با وجود تغییر مدیریت ها در طول سالیان آینده، برنامه ها پیگیری و محقق می شود.

 استاندار یزد افزود: در حال حاضر برخی از محورهای سند یزد نوین در حال تدوین هستند؛ لذا تکمیل محورهای فرهنگ و محیط زیست به طور خاص و ویژه در دستور کار قرار گیرد.

 وی با اشاره به اهمیت ویژه سند یزد نوین از منظر تیم مدیریتی استان گفت: تخصیص اعتبارات و پرداخت تسهیلات، منوط به ارائه درصد پیشرفت پروژه های سند یزد نوین از سوی دستگاه‌های مربوطه به مرکز پیشرفت و عدالت خواهد بود.

 فاطمی در ادامه از راه اندازی ستاد سهام (سیاستگذاری و هماهنگی اقتصاد مردمی) مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: در این ستاد سازوکارهای لازم برای استفاده از توان فکری، ابتکاری و سرمایه های خرد مردم تعریف و پیگیری می شود.

 وی با اشاره به کاهشی شدن نرخ تورم در استان در پرتو پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، عنوان کرد: هر گونه افزایش نرخ و تعرفه دستگاه های خدمات رسان و ... باید با نظر رصد خانه تورم استان باشد.

 استاندار یزد همچنین به نقش راه اندازی سکوهای تنظیم بازار در مدیریت و مهار تورم در استان اشاره کرد و گفت: پیگیری مسائل مربوط به سکوهای تنظیم بازار در استان و تداوم فعالیت آن ها در دستور کار قرار گیرد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مطالبات مردم استان در حوزه آب است؛ لذا مباحث مربوط به تسریع و تسهیل اجرای پروژه های این حوزه با جدیت پیگیری شود.

 فاطمی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از محورهای مورد تاکید در دولت سیزدهم و اصلی‌ترین مطالبات مردم نام برد و گفت: بر این اساس عملیات اجرایی پروژه‌های این حوزه به صورت همزمان آغاز و عملیات اجرایی پروژه های در حال اجرا تسریع شود.

 وی با اشاره به رتبه برتر استان یزد در اکثر شاخص‌های مرتبط با نهضت ملی مسکن در کشور، اظهار کرد: با توجه به عدم جایگاه مناسب استان در محور مربوط به بافت فرسوده شهری، ضمن تعریف مشوق‌های مختلف تمرکز بر این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

 استاندار یزد بر ضرورت پیگیری های ملی از سوی مدیران دستگاه‌های مربوطه جهت تسریع در اجرای قانون مولدسازی اموال مازاد دولتی در استان در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و همچنین برنامه‌ریزی جهت اجرای پروژه‌های شاخص و مورد مطالبه مردم تاکید کرد.

 وی در ادامه با اشاره به انتخاب یزد به عنوان استان هدف بهره وری کشور، گفت: با توجه به تعیین سهم ۴۰ درصدی بهره‌وری از رشد اقتصادی استان پیگیری مجدانه در راستای تحقق این هدف گذاری در دستور کار قرار گیرد.

 عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد با بیان اینکه یکی از حوزه های مهم در بحث بهره وری، حوزه منابع انسانی است، اظهار کرد: بر این اساس برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای افزایش بهره وری در زمان و ارتقا سرمایه انسانی در سطح استان انجام شود.

 وی با تاکید بر اجرای مصوبات سفرهای رئیس جمهور به استان، تصریح کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در جریان این سفر و همچنین مصوبات مربوط به هر دستگاه تا تحقق نهایی مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

 مهران فاطمی در ادامه ریل گذاری استان را حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: کلیه دستگاه ها باید حمایت های لازم جهت توسعه و رونق فعالیت های شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت پیگیری تحقق اقتصاد دریا پایه در استان گفت: باتوجه به عدم دسترسی استان یزد به دریا، یکی از رویکردهای مورد پیگیری باید سرمایه گذاری در سواحل جنوبی کشور و ارتقا جایگاه یزد در این بخش باشد.

 استاندار یزد در ادامه افت روند ایجاد زیرساخت‌های استان در دهه ۹۰ را نگران کننده برشمرد و گفت: بدون تردید عدم توجه به ناترازی زیرساخت های استان، توسعه و پیشرفت آینده یزد را با مشکلات متعدد و جدی مواجه خواهد کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری نشست‌های جداگانه با فعالین رسانه ای و فضای مجازی شهرستان ها در راستای پاسخ به سوالات و ابهامات آن ها را از اقدامات و برنامه های استان در حوزه اطلاع رسانی عنوان کرد.

 فاطمی در همین راستا اضافه کرد: مدیران کل و معاونین ادارات حداقل هر فصل یک بار به شهرستان ها سفر کنند و در هر سفر با برگزاری نشست رسانه ای پاسخگوی سوالات مردم و رسانه‌ها باشند.

 استاندار یزد در ادامه با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات حوزه صادرات استان نظیر تقویت زیرساخت‌های گمرک و مسائل مربوط به آزمایشگاه مرجع، عنوان کرد: در صورت عدم توجه به این موارد سرمایه گذاران استان با مشکلات مختلفی مواجه خواهند شد.   

 وی با بیان اینکه رئیس جمهور بزرگترین پروژه سال 1403 را پروژه ایجاد امید و اعتماد عمومی در مردم عنوان کرده است، گفت: بر این اساس، تمامی اقدامات و پیگیری‌ها باید منجر به افزایش امید و سرمایه اجتماعی نظام شود که این امر در گرو حضور مدیران در متن جامعه، شنیدن حرف مردم و پیگیری امورات آنان و همچنین تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالا است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا