یزدفردا: مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن اشاره به افزایش ۳۱ درصدی جوجه ریزی در فروردین ماه سال جاری در استان، اعلام کرد: پارسال هیچگونه رخدادی از بیماری تب برفکی در دام سبک و همچنین رخدادی از درگیری حیات وحش به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گزارش نشده که نشان دهنده عملکرد مناسب بخش مبارزه این اداره کل است.

به گزارش یزدفردا: «علی فاتحی نیا» امروز در نشست با خبرنگاران در شهرستان ابرکوه ضمن تشرح وظایف دامپزشکی و حفظ و صیانت از جمعیت دامی کشور، اقدامات کنترل پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دام و طیور، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی، گزارشی از عملکرد دامپزشکی استان یزد و شهرستان ابرکوه در سال ۱۴۰۲ ارائه داد.

وی در حوزه بهداشت عمومی بیان کرد: در حال حاضر در استان یزد پنج کشتارگاه صنعتی طیور و ۹ کشتارگاه دام وجود دارد که هفت کشتارگاه به صورت سنتی و دو کشتارگاه به صورت صنعتی در حال فعالیت هشتند و ناظرین بهداشتی و شرعی با حضور فعال خود بازرسی های قبل از کشتار ،حین و بعد از کشتار را در کشتارگاه ها انجام می‌دهند.

فاتحی نیا افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۱۷ هزار و ۹۴۳ راس دام سبک، ۱۵ هزار و ۶۸۵ راس دام سنگین در کشتارگاه ذبح شده که پس از سردگذاری لاشه، به همراه مهر و برچسب به مراکز عرضه تحویل شده است.

وی همچنین اظهار کرد: برخورد با کشتار غیر مجاز دام که تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه محسوب می‌شود، در دستور کار دامپزشکی است و گزارشات مردمی کمک بسزایی در این راستا به مجموعه دامپزشکی می‌کند.

این مسئول، تفکیک جنسیت لاشه های استحصالی در کشتارگاه با برچسب های رنگی (آبی و زرد) و اطلاع رسانی همه روزه آن را از اقدامات مهم اداره دامپزشکی دانست و گفت: شهرستان ابرکوه یک شهرستان پیشرو در اطلاع رسانی به مصرف کنندگان گوشت قرمز است.

وی از افزایش ۳۱ درصدی جوجه ریزی در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲تعداد ۳۵ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۳۹۴ قطعه جوجه ریزی انجام شده که امیدواریم در جهت تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در سال جاری با همراهی دولت و تولید کنندگان این عدد را به رقم بالاتری برسد.

وی افزود: درحوزه نظارت های بهداشتی در سال گذشته نیز ۲۹ هزار و ۴۷۳ نوبت بازرسی از واحد عرضه کننده فرآورده های خام دامی صورت گرفته که ۱۲۶۰ مورد از این بازدیدها تخلف غیر بهداشتی و ۱۰۷ تن محموله ضبط شده۲۷۹، مورد نمونه برداری و ۹۵ هزار و ۱۵۸ کیلوگرم معدوم سازی فرآورده های غیر بهداشتی در استان صورت گرفته است.

فاتحی نیا همچنین خاطرنشان کرد: استان یزد با توجه به ظرفیت های قابل توجهی که در حوزه صادرات و در انبارهای نگهداری، سیلوهای نگهداری و سردخانه ها دارد، توانسته است به عنوان مقصد ترخیص کالا در فرآیند ترخیص کالا عمل کند که در این خصوص در سال گذشته بیش از ۴۴۵ تن گوشت گوسفند تازه و منجمد و ۳۷۷ تن گوشت گاو منجمد و ۲۴۳۰ تن گوشت مرغ منجمد تحت نظارت دامپزشکی ترخیص شده است.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات نیز ۱۴۲۳تن پا و پنجه مرغ، ۴۰۱۷ تن تخم مرغ ، ۵۲ تن پودر گوشت، ۱۷۰ تن محصولات لبنی، کبک زنده و پشم گوسفند از اقلام صادر شده از استان یزد به کشورهای دیگر است.

فاتحی نیا شهرستان ابرکوه را از شهرستان های دام خیز استان دانست و گزارشی از کنترل و پیشگیری و واکسیناسیون دام ها علیه بیماریهای مختلف مانند تب مالت و تب برفکی در دام سبک و سنگین،آبله در دام سبک، طاعون نشخوار کنندگان کوچک،و هاری در جمعت سگ های صاحب دار از شهرستان ابرکوه و استان یزد ارائه داد و گفت: در سال گذشته هیچگونه رخدادی از بیماری تب برفکی در دام سبک در استان و سطح شهرستان و همچنین رخدادی از درگیری حیات وحش به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گزارش نشده که نشان دهنده عملکرد مناسب بخش مبارزه است.

وی همچنین تعداد خونگیری از دام سنگین جهت شناسایی بیماری تب مالت در سطح استان را ۲۵ هزار و ۲۹۴ مورد، انجام تست سل در دام سنگین نیز ۳۰ هزار و ۹۸۰ راس و انجام تست سرمی مشمشه در اسب دو هزار و ۵۹۵ سر اسب بیان کرد.

وی گفت: پارسال ۳۸ اردوی جهادی دامپزشکی جهت محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار استان صورت گرفته و بیش از ۱۷۰ هزار راس دام از خدمات واکسیناسیون و بیش از ۱۳۰ هزار راس دام از خدمات سم پاشی بدن دام و همچنین ویزیت و درمان رایگان دام های بیمار بوده است.

فاتحی نیا در پایان راه اندازی سامانه ۱۵۱۲ در استان را اقدامی موثر خواند و گفت: شهروندان می‌توانند تمام مشکلات مرتبط با حوزه دامپزشکی را که شامل پیشنهاد، انتقاد یا گزارش تخلف را با همکاران دامپزشکی مستقر در همان شهرستان در میان بگذارند تا در اسرع وقت و حتی به صورت میدانی موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا