شماره بيست و چهارم دوماهنامه فرهنگي ـ هنري «خبر يزدا» منتشر شد.



یزدفردا "حسین مسرت"در اين شماره كه ويژه اسفند 88 است، مطالب زير درج يافته است: بهاريه؛ راه نو، رهروي نو بايدش(سرمقاله)؛ زبان منطق، زبان احساسات (گفت‌وگو با دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن)؛ پژوهشي درباره «كهن الگوها» در انديشه‌هاي عارفانه مهري ايران باستان و همانندي آن با اوپانيشادهاي كهن (دكتر علي شرقي)؛ وصيت كوروش بزرگ به فرزندان و بازماندگان؛ از كوچه‌هاي كدكن نيشابور تا كويچه گازرگاه يزد؛ حاجي رجب مي‌گفت.... (رضا بردستاني)؛ آسياب آبي اشكذر يادگار ناب گذشته؛ موسيقي و عرفاني (سيداحمد سيدعليزاده، زهره ثقفي)؛ درك موسيقي ذاتي است؛ طرح تحول اقتصادي، كاري درست، زمان نادرست؛ شرح مسافرت به قم، طهران و مشهد؛ يزد همچنان چشم انتظار است (سرنوشت نامعلوم كتيبه مسجدي با بلندترين مناره‌ها در جهان)؛ دانشگاه‌هاي برتر دنيا؛ ضرب‌المثل‌هاي يزدي از ياد رفته؛ جهاني‌سازي و سرايت بيماري از انسان به حيوان؛ چند خبر؛ هامون شيدايي؛ كتاب و نقد كتاب؛ نادره فرهنگي؛ قانون كپلر: سيارات به دور خورشيد مي‌چرخند.

در فرازي از مقاله «موسيقي و عرفان» آمده است: «اشعار مولانا به روشني بيانگر مهارت موسيقايي وي بوده و اشعار غنايي او با موسيقي درآميخته است. شايد بتوان گفت كه هيچ شاعري، تا به اين اندازه، موسيقي را در شعر خود نياميخته است.

عنصر موسيقايي در غزليات مولانا، آنچنان برجسته است كه حتي خواندن ساده‌ اشعار وي ـ بي‌ساز و آواز ـ در شنونده شور و نشاط برمي‌انگيزد و وجد و شور مي‌آفريند. البته به شرط آنكه شدّ و مدّ و فراز و فرود اشعار به درستي رعايت شود.

نزد مولانا (مولاناي پس از ديدار با شمس) موسيقي از جايگاه و اعتبار ويژه‌اي برخوردار بود.

وي مانند بسياري از حكماي اسلامي، موسيقي را طنين گردش افلاك مي‌دانست. در واقع مولانا با نظريه «فيثاغورث» در باب موسيقي موافق بود و باور داشت كه اصول موسيقي، از نغمات كواكب و افلاك آمده است.

همچنين مولانا بر اين باورمندي بود كه تأثير نغمات و اصوات موزون، بر روان آدمي از آنجاست كه نغمات آسماني و ملكوتي، جهان پيشين را در ما برمي‌انگيزد؛ زيرا در باور مولانا، روح آدمي پيش از آنكه به جهان فرودين هبوط كند، در عالم لطيف الهي سير مي‌كرده و نغمات آسماني را مي‌شنيده است. بنابراين موسيقي تذكار و يادآور موسيقي آسماني است.»

«خبر يزدا» ششمين سال انتشار خود را مي‌گذراند و فريبا ميرزامحمدنيا، صاحب امتيازي و مديرمسئولي، و نصرالله سرمدي سردبيري آن را برعهده دارند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا